התנועה לזכויות דיגיטליות: להוריד את הפרסומת להצטרפות למאגר הביומטרי

בימים אלה משודרת בערוצי הטלוויזיה פרסומת של משרד הפנים שקוראת לציבור להוציא תעודות זהות חכמות, ובמסגרת זו לתת את הנתונים האישיים למאגר ● התנועה לזכויות דיגיטליות פנתה לרשות השידור ולרשות השנייה בטענה ששידור הפרסומת מהווה הפרה של הכללים, שאוסרים על "פרסומים פוליטיים ושנויים במחלוקת"

בא דואר? צילום: מתוך קמפיין תעודות הזהות החכמות

פרסומת של משרד הפנים שקוראת לציבור להצטייד בתעודות זהות חכמות, שעלתה בסוף השבוע האחרון, מעוררת סערה, והתנועה לזכויות דיגיטליות פנתה לרשות השידור ולרשות השנייה בבקשה להוריד אותה. טענתה היא שמדובר בפרסומת פוליטית שעוסקת בנושא שנוי במחלוקת ולכן, היא משודרת בניגוד לכללים של שתי הרשויות, האוסרים על שידור פרסומות כאלה.

משרד הפנים מבקש להעביר בפרסומת מסר לפיו תעודות הזהות החכמות והדרכונים החכמים, שנמצאים כיום בפיילוט בן שנתיים, הם בטוחים ולא ניתנים לזיוף. רואים בה ישראלי "ממוצע" במעמדים של לקיחת הלוואה, מכירת דירה, קניית רכב ועוד, שטוען שזה לא הוא שעושה את הדברים הללו. בסיום הפרסומת מציע הקריין את ה-"פתרון": לגשת לרשות האוכלוסין וההגירה ולהוציא תעודת הזהות חכמה או דרכון חכם.

עו"ד יהונתן קלינגר, היועץ המשפטי של התנועה לזכויות דיגיטליות, טען במכתב ששלח לרשות השידור ולרשות השנייה כי הדעות על כך שחוק המאגר הביומטרי כורך אותו עם תהליך הנפקת תעודות הזהות החכמות "נמצא במחלוקת ציבורית: מצד אחד, רשויות מסוימות במדינה מעוניינות בקיומו של מאגר ביומטרי" ועל כן כרכו את התעודות עם המאגר. "מצד שני, מומחים באקדמיה ובתחום אבטחת המידע טוענים כי בקיומו של מאגר ביומטרי יש בכדי לפגוע בפרטיות אזרחי ישראל בצורה שאינה ראויה".

הוא כתב כי "שידור פרסומת פוליטית עלול לסכל את השמירה על האיזון בין ההשקפות השונות במסגרת השידור הציבורי ולחתור תחת דוקטרינת ההגינות בשידורים. פרסומת שמעודדת אזרחים להנפיק תעודות זהות חכמות, שמחייבות הצטרפות למאגר הביומטרי, מהווה שימוש פסול בהון על מנת לקדם מטרות פוליטיות". עו"ד קלינגר ציין שהפרסומת "לא מבהירה לציבור שלצורך קבלת תעודת הזהות עליו ליתן את טביעת אצבעו וצילום פניו למאגר ושהסכמתו לא ניתנת לחזרה. היא גם לא מבהירה לצופה שזכותו שלא להצטרף למאגר הביומטרי, לפחות לתקופת המבחן, ולא מזהירה אותו מהסכנות המפורטות בטופס ההסכמה".

כמו כן, לדבריו, "יש בפרסומת בכדי להפחיד ולעורר חרדה בציבור. היא פונה לרגשי הפחד של הציבור ללא כל ביסוס עובדתי קיים. בכך יש בכדי להפר את הכללים".

מרשות השידור ומהרשות השנייה נמסר כי הנושא נמצא בבדיקה.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. לא אני

    זה לא אנחנו שניתן אצבע למאגר הביומטרי. פשוט הגידו לא למאגר הפאשיסטי!

  2. עידו

    אפילו הממשלה מודה שניתן לפרוץ למאגר, "משרד הפנים: המאגר הביומטרי מאובטח וצריך להיות “מעצמת על” כדי לפרוץ אליו". כלומר, ניתן לפרוץ, זה כבר מוכח, אבל רק בינתיים מעצמות על. מאוחר יותר, כולם.

  3. יובל

    המדינה מטעה בזדון את הציבור... והמאגר ישמש למעקב אחר אזרחים.... ניתן כבר לראות שימוש ראשוני בקנה: מצלמות המהירות החדשות כוללות זיהוי ביומטרי

אירועים קרובים