פרופ' עירד יבנה, הטכניון: "תחומי הסייבר, אבטחת מידע וטכנולוגיות ענן דורשים יותר ויותר בוגרים"

200 סטודנטים חדשים החלו את לימודיהם בפקולטה למדעי המחשב בטכניון, אך דיקן הפקולטה למדעי המחשב מסביר כי המבחן האמיתי של ישראל הוא בשכבה העליונה: "אנחנו צריכים בוגרים עם יכולות מחקר ותארים מתקדמים, אין לנו סיכוי להתחרות במספרים של סין והודו" ● לדבריו, "ניתן לראות עליה בכמות ובאיכות הסטודנטים"

פרופ' עירד יבנה, דיקן הפקולטה למדעי המחשב בטכניון

200 סטודנטים חדשים החלו את לימודיהם בפקולטה למדעי המחשב בטכניון. במוסד האקדמי היוקרתי לא מרגישים בנתוני המל"ג (ר"ת המועצה להשכלה גבוהה) לפיהם מספר הסטודנטים שפונים ללימודי מדעי המחשב, מתמטיקה וסטטיסטיקה דועך. דיקן הפקולטה, פרופ' עירד יבנה, מסביר בראיון לאנשים ומחשבים כי הביקוש נשאר יציב על אף העליה בתנאי הכניסה, מה שמצביע על איכות המועמדים, וכן על דרישות הבוגרים והסטודנטים שצפויים להיכנס לשוק שמשתוקק לכוח אדם איכותי.

מהם התחומים המבוקשים ביותר?
"הפקולטה למדעי המחשב מפעילה מספר מסלולים. במסלול הכללי יש את מספר הסטודנטים הגדול ביותר, כמובן, ולצדו המסלול הייעודי של הנדסת תוכנה. הביקוש ההולך וגדל בשוק לבוגרי מסלול זה ניכר אצלנו.

בנוסף ישנם מספר מסלולים אחרים: הנדסת מחשבים, המשותפת עם הפקולטה להנדסת חשמל; מערכות מידע – מסלול משותף עם הפקולטה להנדסה, תעשיה וניהול; ומסלולים קטנים יותר ולא פחות חשובים דוגמת ביו-אינפורמטיקה שנעשה בשיתוף עם הפקולטה לביולוגיה. כמו כן, בטכניון תוכל למצוא גם מסלולי תואר כפול עם מתמטיקה ופיזיקה – מסלולים קטנים לסטודנטים מצטיינים.

עוד ניתן למצוא את המסלול לעתודה, פסגות, במסגרתו הסטודנטים הצעירים לוקחים חלק במסלול להנדסת תוכנה. אפשר להגיד שמאז הוקם לפני חמש שנים ניתן לראות עליה במספר ובאיכות הסטודנטים".

מה מצב התעסוקה של הבוגרים?
"למיטב ידיעתי שיעור התעסוקה גבוה מאוד והמשכורות הולך וגדלות. חלקם אף עובדים בחברות מובילות במקביל ללימודים ונשארים בהן לאחר קבלת התואר. סטודנט בטכניון לומד קשה, אבל מי שסיים את לימודיו בהצלחה יימצא את עצמו מבוקש בקרב החברות הבכירות בישראל".

כיצד ניתן לראות את השפעתן של דרישות השוק על תכני הלימוד?
"סייבר ואבטחת מידע הם תחומים שנעשים פופולריים יותר ויותר. ניתן לראות גם ביקוש רב יותר מבעבר לנושאים שקשורים לטכנולוגית ענן. העובדה שאנחנו הצרכנים מעבירים מידע אישי לספקי שירות שנמצאים במקום מרוחק, כאשר הם מנהלים את המערכת שלנו, מהווה אתגר חדש בנושא האבטחה. אני חושב שהעסק הזה רק יתפתח עם הזמן.

לצד זה, תחום הנדסת מחשבים, בן-הכלאיים של מדעי המחשב והנדסת חשמל, חייב להתפתח. זה תחום מאוד מבוקש וחשוב בתעשייה, אולם יש מעט מדי סטודנטים שלומדים זאת. זהו תחום מאתגר וחשוב שדורש מומחיות הן בתוכנה והן בחומרה. זה צפוי לצמוח לדעתי".

מה המגמה לגבי תארים גבוהים?
"מבחינת מספר הבוגרים, יש עליות וירידות אך לא ניתן להבחין במגמה מסוימת. הפקולטה למדעי המחשב מכשירה מדי שנה כ-25 בוגרי תואר שני וכ-16 דוקטורים. ניתן להצביע על ניסיון לעודד את הסטודנטים לפנות למסלולי דוקטורט, לרבות האופציה למסלול ישיר לתואר שלישי. זה חשוב מאוד למדינה. היתרון העתידי של ישראל מול העולם הוא באיכות ובשכבה העליונה, לא בכמויות. מבחינה כמותית אין לנו שום סיכוי להתמודד מול סין, הודו ויתר מדינות הענק. לכן אנחנו צריכים אנשים מתוחכמים עם יכולות מחקר ותארים מתקדמים. הנושא ברור למדינת ישראל ולאוניברסיטאות, לכן אנחנו נותנים לכך עדיפות ועובדים על להגדיל את מספר הסטודנטים לתארים מתקדמים במסגרת תוכנית ארוכת שנים שתפעל בעתיד הקרוב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים