רמזי גבאי, יו"ר מכון היצוא: "ההיי-טק רושם ירידות זה רבעון שישי ברציפות, עוד נגיע לקיפאון"

הנתונים הרבעוניים של המכון ממשיכים להצביע על מגמה מסוכנת – גם בענפי העלית ● גבאי: "הסיבות לתופעה הקשה – ירידה בביקושים והיחלשות הדולר. היצואנים משוועים לעזרה"

רמזי גבאי, יו"ר מכון היצוא

יצוא ההיי-טק ממשיך לדעוך וירד ברבעון השלישי של השנה בכ-20% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, והסתכם בכ-4.5 מיליארד דולר. כך על פי ניתוח נתונים שערך אגף הכלכלה במכון היצוא, על בסיס נתוני הסחר שפורסמו באחרונה.

במכון מציינים כי הירידה ביצוא הושפעה מהותית מצלילה חדה של כ-50% ביצוא התרופות שהסתכם ברבעון השלישי בכ-995 מיליון דולר, לעומת 1.95 מיליארד דולר ברבעון מקביל ב-2012. זאת ועוד, גם בנטרול הענפים הדומיננטיים ביצוא ההיי-טק – ענף התרופות, כלי הטיס והרכיבים (ענפים המאופיינים בריכוזיות רבה ובמספר מצומצם של חברות הפועלות בהם) – נרשמה ירידה של כ-3% ביצוא ההיי-טק ברבעון השלישי השנה בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד, כך על פי מכון היצוא. עוד מציינים כי זהו הרבעון השישי ברציפות בו נרשמות ירידות.

בשאר ענפי ההיי-טק חלה מגמה מעורבת: יצוא הרכיבים האלקטרונים עלה בשיעור קל של כ-2% והסתכם בכ-1.1 מיליארד דולר, ויצוא כלי הטיס רשם גם הוא גידול של כ-5% להיקף של כ-515 מיליון דולר. מנגד, בשאר ענפי יצוא העילית – ביניהם נמנים ענפי התקשורת, האלקטרוניקה, הציוד הרפואי-מדעי ומערכות המיחשוב – נמשכה המגמה השלילית עם ירידה נוספת של כ-8%. סך יצוא הסחורות והשירותים ברבעון השלישי הסתכם בכ-12.6 מיליארד דולר – ירידה של כ-4% בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד.

בראיון לאנשים ומחשבים, אמר יו"ר מכון היצוא רמזי גבאי, כי "הנתונים מדאיגים ומעידים על קשיים הולכים וגדלים בהתמודדות עם התנאים והשינויים בשווקים הבינלאומיים. מגמת הנסיגה נובעת מהירידה המתמשכת בביקוש בשווקים, הקיטון בהיקף הסחר העולמי והיחלשות הדולר. היצואנים הקטנים והבינוניים מתקשים להתמודד עם מכלול ההתפתחויות. הם משוועים לסיוע ולכלים שיאפשרו להם להתמודד טוב יותר עם המשברים והשינויים בכלכלה, וכן עם התחזקות שער החליפין".

"לא ניתן לכנות את הירידה ברבעון האמור כדרמטית", אמר גבאי, "מה שדרמטי היא המגמה של ירידה רבעונית שש פעמים, לאורך שנה וחצי. זו ירידה שהיא אמנם איטית – אבל קבועה. יצוא ההיי-טק מצוי במגמת ירידה. טבע זה עניין רבעוני, עונתי, הם עושים אפצ'י – ומיד יש שינוי כיוון במגמה. אבל מעבר לתרופות, עדיין יש פה בעיה קשה".

"ליצואני ההיי-טק", אמר גבאי, "קשה עם שער הדולר. בעיה נוספת הניצבת בפניהם היא שאין להם מספיק גיבוי למכירה בהיבט השיווק. הם חשים איום ותחרות מצד יצואנים ממדינות שונות בעולם, מהמזרח הרחוק ומאירופה".

"אם המגמה תימשך", התריע גבאי, "היצוא הישראלי יהיה שרוי במצב של קיפאון במילים עדינות או בנסיגה באופן מפורש. למזלנו היו כמה רכישות של חברות מקומיות שהניבו כספים למשק, ביניהן ווייז (Waze). אם לא היו האקזיטים הללו, בכלל מצבנו היה גרוע". הוא סיים באומרו כי "היצוא זה המנוע המניע את המשק. אם הוא יורד, אז כלל המשק חווה ויחווה פיטורים והדבר יביא ליצירת כדור שלג שאת סופו נוכל רק לשער. ההיי-טק וה-IT הם הקטר ב-ה"א הידיעה שמוביל אל המשק ואת היצוא. ההיי-טק מציל את המדינה, ובלעדיו היינו תקועים לחלוטין".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים