פרופ' עמי וולנסקי, המדען הראשי של משרד החינוך: "למרות הטכנולוגיה, אין תחליף לקשר בין התלמיד למורה"

"במהלך 40 השנים האחרונות ניסו במשרד החינוך למצוא תחליפים טכנולוגיים ללימוד - ללא הצלחה", אמר פרופ' וולנסקי, שייכנס לתפקיד ב-1 בנובמבר ● בראיון לאנשים ומחשבים הוא ציין כי "יש לטכנולוגיות תפקיד מרכזי בשכלול יכולות ניתוח הידע, חשיפתו, עיבודו והצגתו, והן טומנות פוטנציאל לצמצם פערים - או להרחבתם"

"ב-40 השנים האחרונות, בהן אני פעיל במערכת החינוך, ניסו למצוא תחליפים לקשר האישי בין התלמיד למורה. זה התחיל בטלוויזיה החינוכית (אז הלימודית) בשנות ה-60, כשחשבו שהתלמידים יוכלו לקבל את החומר באמצעות צפייה במורים בטלוויזיה. כשהאשליה הזו נגוזה עברו לשיעורים באמצעות מחשבים. המערכות השתדרגו לאורך השנים גם באמצעות טכנולוגיית המידע והתקשורת. למרות שפע האמצעים הטכנולוגיים, אין תחליף לקשר הבין אישי בין המורה והתלמיד", כך אמר פרופ' עמי וולנסקי, המדען הראשי הנכנס של משרד החינוך.

פרופ' וולנסקי יחל למלא את תפקידו ב-1 בנובמבר. כיום הוא עומד בראש התוכנית לתואר שני במנהל ובארגון בחינוך במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה ומשמש כחבר סגל באוניברסיטת תל אביב. הוא מומחה בתחום מדיניות החינוך וההשכלה הגבוהה וחוקר אודות רפורמות בחינוך ובתי ספר אפקטיביים. כמו כן, פרופ' וולנסקי שותף במיזמים של ארגוני חינוך בינלאומיים שעוסקים בדמותה של מערכת החינוך במאה ה-21 ושימש יועץ לשורה של ארגונים בולטים והיה אורח של מערכות חינוך רבות בעולם.

הוא ציין כי "יש לטכנולוגיה מרכיב חשוב ומרכזי והיא חלק מהותי בחייו של הצעיר כיום, בפורמטים שונים: מכשירים כמו טלפונים חכמים, מחשבים ניידים וטאבלטים, נגנים ותוכנות להשמעת מוזיקה, רשתות תקשורת ועוד. למרות זאת, ועל אף השימוש האינטנסיבי של הצעירים במסכים שונים, החשיבות של הקשר הבין אישי בין המורה לתלמיד עולה שבעתיים".

"ממחקרים שקראתי מכל העולם, אף גורם שעוסק בחינוך לא משלה את עצמו ביחס לתפקיד האמיתי של ה-ICT במערכת החינוך", אמר פרופ' וולנסקי. "יש לטכנולוגיות תפקיד מרכזי בשכלול יכולות ניתוח הידע, חשיפתו, עיבודו והצגתו, והן טומנות פוטנציאל לצמצם פערים. מצד שני, הן יכולות להגדיל פערים – תלוי איך משתמשים בהן". הוא הבטיח כי "כשאכנס לתפקיד אגבש סדרי עדיפויות בתחום ואפעל לפיהם".

עם כניסתו לתפקיד חוזר פרופ' וולנסקי למשרד החינוך לאחר 10 שנות היעדרות. במסגרת תפקידיו במשרד הוא קידם נושאים רבים, בהם גיבוש מדיניות לטיפול בנוער מנותק, ובכלל זה ניהול היחידה לקידום נוער לאורך כעשור; פיתוח תוכנית היל"ה להשלמת השכלה לנוער; יישום רפורמת המכללות ופתיחת שערי ההשכלה הגבוהה; מעבר המכללות האזוריות ממשרד החינוך לתקצוב של ות"ת; ייעוץ בתחום ההשכלה הגבוהה לארבעה שרי חינוך; והנהגת ניהול עצמי בכ-700 בתי ספר.

בין תפקידיו שימש פרופ' וולנסקי כסמנכ"ל התכנון של המשרד – תפקיד שבמסגרתו עסק, בין היתר, בקידום המורים, מציאת חלופות לבחינה הפסיכומטרית וייזום תוכנית "בגרות אלפיים", בשיתוף צה"ל.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלפונס

    נו, עכשיו אנחנו יודעים למה אין תחליף לפסיכומטרי.

אירועים קרובים