מעבדת המחקר של יבמ בחיפה תוביל פרויקט אירופי לפיתוח הדור הבא של מיחשוב הענן

פרויקט "גל עננים" יארך שלוש שנים, במטרה ליצור גישה טכנולוגית חדשה לבניית יישומי ענן עבור האינטרנט העתידי ● ד"ר ירון וולפסטל, מנהל תחום טכנולוגיות מערכות ביבמ חיפה: "הפרויקט צפוי לחולל מהפכה בעולם תשתיות הענן"

מעבדת המחקר של יבמ (IBM) בחיפה תוביל את פרויקט "גל עננים" (CloudWave), שממומן על ידי הקהילה האירופית, במטרה להגדיר ולפתח את הדור הבא של טכנולוגיות מיחשוב הענן. לצד הענק הכחול שותפות בקונסורציום, בין השאר, אינטל (Intel), סאפ (SAP), פראנס טלקום (France Telecom) וטלקום איטליה (Telecom Italia).

במסגרת הפרויקט תפותח גישה טכנולוגית חדשה לבניית יישומי ענן עבור תשתית האינטרנט העתידית, בה משקיע האיחוד האירופי משאבים רבים. הצורך בתכנון הגישה החדשה נולד לנוכח הקצב המהיר שבו מתקרב האינטרנט, בגרסתו הנוכחית, לגבולות הביצועים האפשריים במסגרת הטכנולוגיות הקיימות. מיליארדי אנשים, מכשירים וחפצים שקשורים לרשת מחייבים פיתוח של תשתיות ענן מסוג חדש, שיאפשר התמודדות עם כמויות הענק של נתונים שנוצרים בהתמדה ועם היישומים והשירותים שמטפלים בהם. פלטפורמת האינטרנט הנוכחית, שנולדה עוד בראשית שנות ה-60 ועברה שדרוג משמעותי אחרון בשנות ה-90, דורשת עדכון שיאפשר מודלים חדשים ויעילים יותר של פיתוח, השקה והפעלה של שירותי ענן משופרים, בדגש מיוחד על צרכיהם של משתמשים ניידים.

ד"ר ירון וולפסטל, מנהל תחום טכנולוגיות מערכות במעבדת המחקר של יבמ בחיפה, אמר כי "הפרויקט, שמתוכנן להימשך שלוש שנים, צפוי לחולל מהפכה בעולם תשתיות הענן. הוא יציע כלים שיאפשרו פיתוח גמיש ויעיל במתודולוגיית אג'ייל (Agile) של יישומי ענן בעלי כושר הסתגלות עצמי לשינויים בסביבת הפעולה. כך ניתן יהיה לבצע מיטוב של איכות השירות באופן דינמי, להבטיח שהיא תהיה גבוהה לאורך זמן ולשפר את ניצולת המשאבים".

לדבריו, "מפתחים של יישומי ענן שמתבססים על תשתיות הענן שקיימות כיום נאלצים להתמודד עם רמת אי ודאות גבוהה בכל הקשור לסביבה בה ירוץ היישום, לרבות קיבולת הרשת, עמידותה בפני תקלות, עומסים משתנים, מספר המשתמשים וכדומה. הגישה הטכנולוגית החדשה, בה יתמקד הפרויקט האירופי, תספק למפתחים של יישומי ענן אמצעים לקבלת מידע מדויק ועדכני לגבי אופן העבודה של היישום, מה שיקל על פיתוח היישום, על השקתו בסביבת ענן ועל ניתוח כיצד הוא מתפקד בפועל, תוך קבלת היזון חוזר".

"הפרויקט מהווה ציון דרך חשוב בהתפתחות טכנולוגיית הענן", הוסיף ד"ר וולפסטל. "זיהינו שמצד אחד, צרכני פתרונות IT אימצו את העקרונות של מיחשוב הענן ותהליך האימוץ וההטמעה החל. מצד שני, עם השימוש הגובר בו, אנחנו רואים צרכים שצפים מן השטח, שפתרונות הענן מדור ראשון כבר לא נותנים להם מענה".

הפרויקט יכלול גם פיתוח של שלושה מרכיבים חדשניים עיקריים. אחד מהם צפוי להיות אלגוריתמים חדישים לניתוח אנליטי של ביצועי תשתיות ענן והיישומים הפועלים עליו, בתהליך שמאפשר הצלבה והערכה של השפעת דפוסי השימוש בנתונים על המשאבים הפיזיים והווירטואליים הזמינים בענן. מרכיב נוסף הוא טכנולוגיית תוכנה חדשה בשם הסתגלות מתואמת, שתהיה אחראית לניצול התובנות שנולדות בתהליך הניתוח האנליטי הזה, על מנת לבצע תהליכי התאמה אוטומטיים הן ביישום והן בתשתית הענן, לצורך השגת הביצועים הנדרשים מהיישום הרץ בענן. תהליך פיתוח מונחה היזון חוזר, שיוגדר גם הוא בפרויקט במתכונת אג'ייל, יאפשר סבבי עדכון מהירים יותר ותכופים יותר של יישומים בענן, תוך שימוש בתובנות שתהליך הניתוח האנליטי מספק באופן שוטף.

מעבדת המחקר של יבמ בחיפה תגדיר את ארכיטקטורת התוכנה של הפרויקט, תוביל את מימושו וכן תשלב ותתרום לו אלגוריתמים חדשים בתחום הניתוח האנליטי והמיטוב של מערכות ה-IT עתירות הנתונים. בין השאר, ייעשה בפרויקט שימוש בטכנולוגיה של תשתיות מוגדרות תוכנה SDI (ר"ת Software Defined Infrastructure), שמאפשרת לבצע חישובים מבוססי ענן בתהליך זול ויעיל משמעותית מטכנולוגיות הדור הראשון, המוכרות כיום. ליבה זו של הפרויקט תבוסס על טכנולוגיית הענן הפתוחה OpenStack.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים