סקר: למרבית הארגונים אין אסטרטגיה למובייל ולמדיה חברתית

המדיה החדשה צוברת תאוצה, אבל ארגונים רבים עדיין חוששים ממנה, מפנים לשיווק באמצעותה תקציב זעום ולא רואים מכך השפעה רבה - כך מעלה סקר שערכו ד"ר גיא יוגב וגדעון כהן לקראת הכנס ● ביותר מ-40% מהארגונים, שביעות הרצון של המנהלים מהשיווק במובייל ובמדיה חברתית נמוכה מאוד

עולמות המובייל והמדיה החברתית לא משולבים באסטרטגיה של מרבית הארגונים, כמחצית מהארגונים מקצים לצורך כך תקציב זעום ובאחוז ניכר מהם, ההנהלות לא מרוצות מהפעילות של הארגון בעולמות אלה – כך עולה מסקר שערכו ד"ר גיא יוגב וגדעון כהן מ-YCG Costumer Strategies. הסקר נערך בימים האחרונים בקרב 180 בעלי תפקידים בכירים בארגונים בארץ, כמעט מחצית מהם מנכ"לים או סמנכ"לים והיתר – מנהלי תחום, מנהלי אגפים, ראשי צוותים ובעלי תפקידים אחרים.

ד"ר יוגב הציג את תוצאות הסקר בכנס SOMO Marketing 2013,הכנס לשיווק בעולם החברתי והנייד. האירוע, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ב') באולם East בתל אביב, והנחו אותו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, וינון לנדנברג, מנכ"ל אינפיניטי מציאות מרובדת.

על פי התוצאות, עולם המובייל לא משולב באסטרטגיה העסקית של 68% מהארגונים ועולם המדיה החברתית – ב-58%. רק 31% מהארגונים משלבים בה את המדיה החברתית ו-20% – את המובייל. לעומת זאת, קצת יותר מ-10% משלבים את העולמות הללו מאוד.

עוד עולה מהסקר כי התקציב שארגונים מפנים לנושאים הללו הוא פעמים רבות זעום: 55% מהארגונים מפנים עד 5% מתקציב ה-IT שלהם למדיה החברתית ולמובייל, ו-46% מהארגונים מפנים לעולמות אלה עד 5% מתקציב השיווק שלהם. מנגד, שיעור הארגונים בהם מופנה יותר מ-15% מתקציב ה-IT למדיה חברתית ולמובייל עומד על 16% ושיעור אלה שמקצים נתח דומה לעולמות אלה מתקציב השיווק מגיע ל-21%. יותר ממחצית הארגונים (54%) שיש להם אפליקציית מובייל מממנים אותה באמצעות תקציב השיווק, 22% מהם – מתקציב ה-IT ו-24% מקצים את המימון לצורך כך מתקציב אחר. כמו כן, מרבית בעלי התפקידים חוזים כי התקציב של הארגונים בהם הם מועסקים לתחומים אלה יישאר בשנה הבאה ללא שינוי.

נתון מעניין נוסף שמעלה הסקר מראה שהיעד המרכזי של ארגונים בשימוש במדיה חברתית הוא רכישת לקוחות חדשים (60%), בעוד שבעולם המובייל – תקשורת עם לקוחות קיימים (51%). המשיבים ציינו בהקשר זה גם יצירת מודעות למותג ויצירת נאמנות של הלקוחות.

הנסקרים אף נשאלו מה לדעתם מעכב את פעילות המובייל והמדיה החברתית בארגונים שלהם. בשני המקרים, לדבריהם, המכשול העיקרי הוא העלות. רבים מהארגונים, בעיקר בעולם המדיה החברתית, רוצים החזר השקעה מוכח בתחומים אלה לפני שהם ממשיכים להשקיע בהם, בעוד שעל מנת לקדם את הפעילות בעולם המובייל נדרשים שיפור בהטמעה ומיומנות של מחלקת ה-IT לצורך העניין.

בעלי התפקידים שנסקרו ידעו לעמוד גם על הדברים החיוביים שעולמות אלה מניבים לארגונים: 52% מהם השיבו שהמדיה החברתית העלתה את המודעות למוצר שלהם ו-48% ציינו שהיא שיפרה את המענה ללקוח. הסעיף האחרון תפס מקום בולט גם בהקשר של עולם המובייל, עם 41%. רבים מהנסקרים (38%) ציינו בנוסף שהמובייל מביא לארגונים שלהם יתרון תחרותי.

הסקר אף מעלה שאמצעי השיווק הפופולריים ביותר בקרב הארגונים הם אתר האינטרנט (41%) ובפער עצום לאחר מכן, אם כי במקום השני, המוקד הטלפוני (10%). לעומת זאת, רק ב-9% מהארגונים, מוקד השיווק הראשון הוא המדיה חברתית ורק ב-5% – אפליקציות המובייל. מנהלים רבים בארגונים טוענים שהשיווק באמצעות עולמות המדיה החדשים, ובפרט המובייל, לא משפיע, מה שעשוי להסביר את חוסר שביעות הרצון שלהם מעולמות אלה. 29% מהמנהלים טענו שאין לשיווק באמצעות המובייל כלל השפעה ו-17% טענו שהשפעתו מעטה. במדיה החברתית המצב טוב יותר, עם 39% מהמנהלים שטענו שיש לשיווק בעולם זה השפעה מסוימת ו-25% – השפעה משמעותית. 43% מהמנהלים בארגונים מסרו ששביעות רצונם מהשיווק בעולמות אלה נמוכה מאוד ו-24% מסרו שהיא נמוכה. 21% מהמנהלים דירגו אותה כבינונית, 4% כגבוהה ו-8% כגבוהה מאוד.

הסוקרים אף ביקשו לעמוד על הנתונים שנוגעים לניהול המדיה החברתית בארגונים השונים. מרבית הארגונים מסתפקים בעובד או שניים בתחום (42% ו-21%, בהתאמה). 28% מהם כלל לא מעסיקים עובדים שישהו בשמם ויתנו מענה ללקוחות בפייסבוק (Facebook), טוויטר (Twitter) ואתרים דומים. במובייל הנתונים חמורים אף יותר: 36% מהארגונים לא מעסיקים ולו עובד אחד בפיתוח, ב-31% מהם מועסק עובד אחד וב-23% – בין 2 ל-4 עובדים.

מרבית הארגונים שכן נמצאים במדיה החברתית עושים זאת כדי לעדכן את הלקוחות הפוטנציאליים על דברים שקורים בחברה ומחצית מהם – כדי לשווק מוצרים. מטרתם של רק 5% מהארגונים במדיה החברתית היא לבדר. הפלטפורמה החברתית העיקרית שארגונים משתמשים בה היא פייסבוק עם 41%, הרבה לפני לינקדאין (LinkedIn) עם 17% ויו-טיוב (YouTube), שלה 7%. יצוין כי 9% מהארגונים משתמשים בפלטפורמה ייעודית.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. זהר עמיהוד

    הרשתות החברתיות תופסות כיום נכבד מחיינו הפרטים וגם העסקיים. הרשתות החברתיות תופסות חלק נכבד מחיי הלקוחות של הארגונים. לארגון בין אם הוא מוכר מוצראו שירות הפלטפורמה החברתית מהווה הזדמנות ליצירה ולמיטוב הקשר כמו לצרכי מיתוג. עם זאת, ועל אף שלמנהלים רבים ברור שפייסבוק (Facebook), טוויטר (Twitter) והרשתות האחרות הן מקור להבאת ללקוחות וליצירת הזדמנויות חדשות לארגון, הם עדיין לא עשו את הצעד הנדרש. למה? הסיבה פשוטה: הם מפחדים. במאמר זה, שחלקו הראשון נמצא בקישור, אסקור כמה מהבולטים שבין הפחדים האלה. https://pc.co.il/?p=151682

אירועים קרובים