עברו בקריאה ראשונה בכנסת: החוק לאיחוד מועצות השידורים, וחוק ניטרליות ברשת

ההצעה הראשונה פועלת להפעלת מועצה ציבורית, שתהיה עצמאית במילוי תפקידיה ותופקד על כלל האסדרה של השידורים בטלוויזיה וברדיו ● חוק הניטרליות נועד לאסור על ספקיות אינטרנט, חברות תקשורת קוויות וחברות השידורים הרב-ערוציים להגביל או לחסום בדרך כלשהי תנועה המועברת ברשת שלהם

מליאת הכנסת אישרה אמש (ב') בקריאה ראשונה שתי הצעות חוק שהביא להצבעה ראשונה שר התקשורת, גלעד ארדן: הצעת החוק להקמת רשות שידורים מסחריים לטלוויזיה ורדיו והצעת חוק "ניטרליות רשתות תקשורת".

הקמת הרשות לשידורים מסחריים בטלוויזיה וברדיו נועדה ליצור גוף רגולטורי אחד, שירכז את סמכויות האסדרה המצויות היום בידי הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו והמועצה לשידורי כבלים ולוויין.

במסגרת הרשות תפעל מועצה ציבורית, שתהיה עצמאית במילוי תפקידיה, והיא תופקד על כלל האסדרה של תחום השידורים. בניגוד למצב הקיים כיום, נמסר ממשרד התקשורת, תהיה לגוף המסדיר ראייה רחבה וכוללת בנוגע לשוק השידורים המסחריים. פעולתו של הגוף המסדיר תעוצב על פי עקרונות ציבוריים וחברתיים, כאשר היבטים אלו יבואו לידי ביטוי במבנה הרשות ובנציגי הציבור אשר ירכיבו את המועצה.

הרשות המאוחדת תפעל כרשות פנים ממשלתית, ובהמשך לכך מוצע לבטל את דמי הזיכיון השנתיים שמשלמים בעלי הזיכיון. הזכייניות יחסכו כ-40 מיליון שקלים, שאותם יוכלו להשקיע בהפקות מקור ובעידוד היצירה הישראלית לרווחת הציבור.

במצב כיום, תוכנית המשודרת בערוצים שונים זוכה להתייחסות שונה מצד הרגולטור, וזאת בהתאם לגורם המפקח עליה. כך למשל, אותה תוכנית, אם תשודר בערוץ 10, תפעל לפי הכללים של הרשות השנייה, אך אם תשודר בערוצי הכבלים או הלוויין – תהיה כפופה לכללים של המועצה לשידורי כבלים ולוויין. מצב זה יוצר עיוותים והחלטות שונות. לכן, כדי ליצור אחידות במדיניות האסדרה, הנחה ארדן לפעול לאיחוד המועצות לכדי רגולטור אחד. גם במתווה החדש תישמר עצמאות הגופים המשדרים ועצמאותן של חברות החדשות.

עם זאת, יש לציין כי עובדי משרד התקשורת לא מקבלים את הצעת השר השמחה. כך, פתחו אמש העובדים בעיצומים בשל הדאגה לפגיעה בזכויותיהם על רקע המהלך המתוכנן.

חוק ניטרליות ברשת נועד כדי לאסור על ספקיות אינטרנט, חברות תקשורת קוויות וחברות השידורים הרב-ערוציים להגביל או לחסום בדרך כלשהי תנועה המועברת ברשת שלהם, יישומים שבהם עושה הלקוח שימוש וציוד תקשורת כלשהו המתחבר לרשת התקשורת שלהם (מכשירים, מודמים, נתבים וכד'), לרבות בדרך של קביעת תעריפים אשר יגרמו להכבדה בשימוש ביישומים או תכנים מסוימים.

בנוסף לאיסור שהטיל בעבר משרד התקשורת על גורמים הפועלים בשוק הסלולר לבצע הגבלות או חסימות שונות בציוד וברשתות התקשורת, הנחה שר התקשורת להרחיב את עקרון הניטרליות ברשת גם לגורמים נוספים הפועלים בשוק התקשורת, כולל ספקיות הגישה לאינטרנט, חברות התשתית וחברות השידורים הרב-ערוציים.

לקראת עידן השוק הסיטונאי, והרצון לעודד מפעילים נוספים להתחרות בבעלות התשתית, ולהציע שירותי תוכן ושידורים מבוססי אינטרנט (OTT ו-IPTV), עלה הצורך להרחיב את האיסורים הקיימים בתחום הסלולר גם לשוק הקווי ולשוק השידורים. זאת, באופן שיבטיח וימנע יכולת חסימת שירותים בעתיד מצד בעלות התשתית, כפי שקרה בעבר בתחום הסלולרי, כאשר נחסמו שירותי VOC ויישומים אחרים כמו סקייפ (Skype) ו-וייבר (Viber).

לאחר ישיבת המליאה, ציין ארדן לגבי חוק איחוד המועצות כי "המצב שבו פועלים שני רגולטורים חייב להיפסק, זהו בזבוז מיותר של משאבים, אשר יכולים להיות מושקעים בעידוד היצירה הישראלית ובתוכן נוסף שממנו ייהנו הצופים".

לגבי חוק ניטרליות ברשת, אמר השר כי "בכוונתנו לשמור על כללי תחרות הוגנת, שימנעו מבעלי תשתיות התקשורת את האפשרות לפגוע ביכולתו של הלקוח לקבל שירותים באמצעות ספקים אחרים המתחרים מולם. צעד זה יגביר את התחרות בענף, יביא להוזלת מחירים, ויאפשר לשחקנים החדשים להציע מגוון תכנים רחב גם באמצעות רשת האינטרנט".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים