מת ויליאם ק' לואי, אבי מחשב ה-PC הראשון של יבמ

לואי מת מהתקף לב בגיל 72 ● הוא עמד בראש צוות של 12 מהנדסים, שתכנן את המחשב האישי הראשון של הענק הכחול והציג אותו באוגוסט 1981 ● המחשב החלוצי - והיקר - כלל מעבד 8088 של אינטל במהירות 4.77 מגה-הרץ וזיכרון RAM של 16 קילו-בייט, עם אפשרות להרחבה עד 256 קילו-בייט

ויליאם ק' לואי, אביו של פרויקט המחשב האישי של יבמ (IBM), מת בגיל 72 בלייק פורסט שבמדינת אילינוי, ארצות הברית – כך דיווח הוול-סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal). בתו, מישל מארשל, מסרה לעיתון כי סיבת המוות היא התקף לב.

בסוף שנות ה-70 של המאה הקודמת החלה יבמ להתעניין בשוק המחשבים האישיים, לאחר שחברות כמו אפל (Apple), קומודור (Commodore) ואטארי (Atari) ביססו תפיסות ראשונות בשוק זה. לואי, שהצטרף ליבמ כמהנדס מוצרים עוד ב-1962, היה ב-1980 מנהל מעבדות בוקה ראטון של החברה, כאשר אטארי פנתה אליה כדי שתשווק את אחד המחשבים שלה תחת המותג יבמ. הוא שם את הצעתה של אטארי על שולחן ההנהלה של הענק הכחול וצירף אליה הצעה משלו: לרכוש את חברת המשחקים. על פי הדיווח, ההנהלה הגיבה על ההצעה באמרה שזהו "הדבר הטיפשי ביותר ששמענו מעולם".

ואולם, האינטרס של יבמ להיכנס לתחום דחף את המנכ"ל דאז, פרנק קרי, להטיל על לואי את משימת תכנון המוצר בתוך שנה, יחד עם צוות שמונה למשימה. תחת שם הקוד "פרויקט שח" גייס לואי 12 מהנדסים שיעצבו, יתכננו וייצרו אב טיפוס של מחשב אישי שכונה אקרון. הם עשו זאת בתוך חודש אחד בלבד. פרי עמלם הוצג ב-12 באוגוסט 1981, כשיבמ השיקה את המחשב האישי, שכונה מאז יבמ PC. דגם ה-PC 5150 נשא מעבד 8088 של אינטל (Intel) במהירות 4.77 מגה-הרץ וכלל זיכרון RAM של 16 קילו-בייט, עם אפשרות להרחבה עד 256 קילו-בייט. יחד עם כמה יישומים, עלותו הייתה 1,565 דולרים

מאז, כמו שאומרים, הכול היסטוריה, אולם לואי ציין שהצוות שעבד על המחשב היה ממוקד יותר לא בעשיית ההיסטוריה כי אם במוצר. "לא היו לנו שום ציפיות שאנחנו עומדים לשנות את העולם", אמר בראיון שהעניק ל-CNET ב-2001, לרגל יום הולדתו ה-20 של ה-PC. "יכולנו לראות שהעולם משתנה: אפל משכה תשומת לב רבה ממפתחי יבמ ואנחנו רצינו שהמפתחים שלנו יעבדו על מוצרים של יבמ".

במסגרת תפקידו אמור היה לואי לצפות את הביקושים ל-PC החדש של החברה והוא דיווח להנהלה הבכירה שלהערכתו, יימכרו 220 אלף יחידות ממנו בשלוש שנים. "אנשים שואלים אותי: 'למה חזית מספר כל כך נמוך?'", הוא סיפר בראיון, "אבל חייבים להבין שהמספר הזה היה גדול יותר מבסיס ההתקנות של כל המחשבים של יבמ באותה תקופה".

לאחר שכיהן במשך כשלוש שנים כנשיא חטיבת ה-PC ביבמ עזב לואי את החברה ב-1988 לטובת תפקיד סגן נשיא בחטיבת הציוד המשרדי של זירוקס (Xerox). ב-1991 הוא מונה כמנהל התפעול הראשי ביצרנית המטוסים Gulfstream Aerospace ומאוחר יותר כיהן בתפקידים ניהוליים ב-New England Business Services וב-Moore Corporation. בשנים האחרונות הוא נמנה עם חבר הנאמנים של האוניברסיטה הפוליטכנית בברוקלין, ניו-יורק.

ויליאם קלילנד לואי נולד ב-15 בינואר 1941 באיסטון שבפנסילבניה ולמד לתואר ראשון בפיזיקה בקולג' לפאייט שבעיר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים