משרד הפנים: 100 אלף אזרחים כבר הנפיקו תעודות זהות ודרכונים חכמים

כחודשיים לאחר תחילת הפיילוט של המאגר הביומטרי ותעודות הזהות החכמות, הוא מצליח מעבר לתחזיות משרד הפנים - כך טען גון קמני, ראש הרשות לניהול המאגר הביומטרי ● לדבריו, כ-55% מהפונים להוצאת תעודות זהות ודרכונים חדשים מעדיפים את תהיעוד החכם ● הוא הביע פליאה על ההתנגדויות להקמתו של המאגר והרעש התקשורתי שהתלווה לכך

כ-100 אלף אזרחים כבר הנפיקו תעודות זהות ודרכונים חכמים, קרוב לחודשיים לאחר תחילת הפיילוט – כך מסר גון קמני, ראש הרשות לניהול המאגר הביומטרי במשרד הפנים. לדבריו, מדובר בנתון הגבוה פי שניים מהציפיות שהיו לאנשי המשרד בתחילת הפרויקט. "כ-55% מהפונים כיום להוציא דרכון חדש או תעודת זהות חדשה עושים זאת באמצעות התיעוד החכם, שכולל נתונים ביומטריים".

קמני דיבר אתמול (ד') במפגש פורום CISO של אנשים ומחשבים למנהלי אבטחת מידע. מנחה המפגש היה יו"ר ועדת ההיגוי של הפורום, אבי ויסמן, מנכ"ל שיא סקיוריטי.

לשכות האוכלוסין וההגירה החלו ביולי השנה להנפיק בהדרגה את התעודות והדרכונים החכמים לציבור, במסגרת פיילוט בן שנתיים, כאשר בכל שבוע הצטרפו לשכה אחת או שתיים. הפריסה המלאה, בכל הלשכות ברחבי הארץ, הסתיימה באמצע ספטמבר.

שורשיו של הפרויקט, לדברי קמני, מצויים לפני קרוב לשני עשורים, בגלי פיגועי הטרור של 1996, אז הוחלט כי הוא יכול למנוע חלק ניכר מהזיופים של תעודות הזהות. "מרבית הזיופים הם פשוטים והתעודות החכמות מונעות זאת", אמר. הוא ציין כי בכל ארבע דקות נגנבת או אובדת תעודת זהות בישראל. קמני הדגיש כי "הפרויקט לא בא לשם אגירה של נתונים אודות האזרחים, אלא כמענה לבעיות ההתחזות וגניבת הזהות".

לדבריו, "בכל שנה מדווחים על אובדן או גניבה של יותר מ-160 אלף תעודות זהות מתוך כ-600 אלף תעודות שמונפקות בשנה. מדובר ברבע מכלל התיעוד השנתי. נכון שבמקרים רבים מדובר באבידות תמימות או במסמכים שנהרסו בכביסה, אבל מנגד, יש מתחזים מקצועיים, שעושים שימוש בתיעוד לשלל גניבות והונאות, ממגוון סוגים".

"אחת התועלות מהשימוש בתעודות החדשות היא שבמקרה של אובדן ניתן לנטרל אותה ובכך להפוך אותה לחסרת ערך עבור הזייפנים והמתחזים, בניגוד לתעודה הישנה", אמר קמני. הוא הוסיף כי יש כמה יישומים שיפותחו בקרוב ויאפשרו את אימות התעודה, ובכך ימנעו את רוב הזיופים.

קמני פירט את ההשלכות שעלולות לנבוע מהתעודות המזויפות: "התחזות, הונאה, מעשים פליליים. יש לזיוף של תעודות זהות או דרכונים השלכות כלכליות שפוגעות בבנקים ובחברות הביטוח, כמו גם השלכות במגוון תחומים, עד כדי פגיעה בדמוקרטיה ובביטחון. למשל, בעלי תעודות גנובות או מזויפות התחזו לבעלי דירות, מכרו דירות לא להם והעבירו אותן בטאבו. המעבר לתיעוד ביומטרי חכם משמעו אדם אחד עם תעודה אחת – במובהקות גבוהה ביותר".

הוא ציין כי "יש בתעודת הזהות החכמה 18 אמצעי ביטחון שונים. התיעוד החכם מספק הגנה ברמה גבוהה מפני זייפנים. הנחת העבודה היא שכשלא ניתן לזייף תיעוד, העבריינים ינסו לעשות זאת על ידי הגעה ללשכות רשות האוכלוסין והתחזות מול עובד הלשכה, כדי לקבל תעודה 'מקורית'. המאגר יאפשר למנוע זאת ולייבש את מקור הפרנסה של אלה שמתפרנסים מגניבת כספי מדינה עם זהות בדויה".

"אכיפת זהות אחת לאדם אחד"
"הייעוד של בסיס הנתונים הביומטרי הוא אכיפת זהות אחת לאדם אחד, על ידי השוואה", ציין קמני. "מדובר בבסיס נתונים טבלאי, שמכיל את טביעות האצבעות המורות ביד ימין ושמאל עם צילום פנים. השימוש במאגר מאפשר להתייחס לתעודות כאמינות ולמציג התעודה כבעל הזהות האמיתית".

הוא התייחס ל-"רעש התקשורתי" ולהתנגדות של גופים שונים לפרויקט ואמר כי הם "לא ממש ברורים, שכן כבר עושים את זה במקומות רבים בעולם, וגם בצה"ל, שם נלקחים באמצעים ביומטריים הפרטים המלאים מהחיילים כבר מ-1974. פרטים נלקחים בדרך זו גם בלשכת התעסוקה, ברשות האוכלוסין, בנתב"ג, בחברות ובגופים פרטיים, למשל מכבי שירותי בריאות, במאגר הזיהוי הפלילי של המשטרה ובמאגרי תמונות ממשלתיים, דוגמת המאגרים של משרדי התחבורה, הרישוי והפנים".

"נעשות פעולות רבות לאבטח את המאגר"
קמני טען כי הממשלה עושה פעולות אבטחת מידע רבות על מנת להגן על המאגר מפני חדירות. "אנחנו מונחים על ידי השב"כ, זהו פרויקט בסיווג 'סודי ביותר', הרשת שלנו מופרדת לגמרי, הנתונים מוצפנים ומאובטחים. אנחנו מתמקדים בנוסף באיומים הפנימיים, שעלולים להגיע מצד העובדים. אנשי אבטחת המאגר מטפלים בהיבטי האבטחה בשלושה מעגלים: אנושי, פיזי וטכנולוגי. בנוסף, אין איחוד בין נתוני מרשם האוכלוסין לנתוני המאגר ואנחנו מטפלים בהגנה על הפרטיות כחלק מהטיפול בהיבטי אבטחת המידע".

הוא ציין בנוסף כי "בהיבט הרגולציה, מפקחים עלינו רמו"ט במשרד המשפטים, הממונה על היישומים הביומטריים במשרד ראש הממשלה ועדת השרים ליישומים ביומטריים ו-ועדת הכנסת העוסקת בנושא".

לסיכום, אמר קמני, "העולם מתקדם לכיוון יישום של שימוש בנתונים ביומטריים – וגם ישראל בדרך לשם".

תגובות

(7)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עדי קנדל

    התעודת זהות החדשה מגיעה גם בתוך נרתיק כחול כמו התעודות זהות הישנות ? או שהספח והתעודה מגיעים בנפרד ללא הנרתיק הכחול ? הרי אלה תעודות זהות כחולות .

  2. סטטיסטיקאי

    למגיב בשם דורון אופק, תוספת לדבריך. אם הציבור היה משתכנע ממסע ההפחדה של משרד הפנים אז היינו אמורים לראות עלייה במספר מבקשי התעודות בכלל, ואין עלייה כזו. אף אחד לא מגיע למשרד הפנים במיוחד כדי לקבל תעודה ביומטרית. מגיעים כי צריך תעודה כלשהיא, ואז נופלים בפח בגלל חוסר מידע ובגלל שהתעודה החדשה נראית יותר משוכללת. מר קמני בעצם מתגאה איך הוא הצליח לעבוד על מאה אלף אזרחים. הוא חושב שהוא מוכר חרוזים לאינדיאנים. הבעיה שלו היא שיש כמה אינדיאנים די חכמים כמו אלה שברשימה הבאה: http://no2bio.org/letters-to-knesset

  3. מודי

    בכדי להנפיק ת.ז חכמה אין צורך לשמור את הנתונים במאגר ביומטרי נראה לי שמר גון קמני חי בבועה. עוד לא קם מאגר נתונים שאינו ניתן לפריצה ומה שמר קמני אומר אני כבר שכחתי. מאוד קל לזרות חול בעיני הציבור ובכאלו שאינם מבינים לצורך מה נשמרים הנתונים? לצורך שחזור? אינני מאמין לאף מילה ממה שהם אומרים

  4. דורון אופק

    100 אלף אנשים נכנסו למאגר ? ======================= 1. האמת כאשר ראיתי היום את הכותרת הזו די התבאסתי. אבל עכשיו אחרי קצת אופניים וקצת ריצה ישבתי לקרוא את זה לעומק .. בכתבה יש את הנתון ש 600 אלף אנשים צריכים תעודות כל שנה – כלומר כל שליש שנה אנחנו מדברים על 200 אלף , הפיילוט רץ כבר 4 חודשים , שזה שליש שנה והם לא הגיעו ל 200 אלף , אלא לחצי – כלומר 100 אלף אנשים סרבו להכנס לפיילוט – וזה אחרי כל מאמצי הפרסום שלהם . אני לא יודע איך הם קרואים לזה הצלחה .. אבל כמו שהם הפכו את זה להצלחה , אז בטח ככה גם ספרו את ה 100 אלף . כלומר גם אם המספר הוא נכון (ואני סבור שלא ) , זו אינה הצלחה – זה כישלון מהדהד שלהם. (הם משחקים עם המספרים כדי לייפות אותם ) . 2. בכתבה ראש הרשות הביומטרית אומר את המשפט : “יש בתעודת הזהות החכמה 18 אמצעי ביטחון שונים. התיעוד החכם מספק הגנה ברמה גבוהה מפני זייפנים. הנחת העבודה היא שכשלא ניתן לזייף תיעוד, העבריינים ינסו לעשות זאת על ידי הגעה ללשכות רשות האוכלוסין והתחזות מול עובד הלשכה, כדי לקבל תעודה 'מקורית'. המאגר יאפשר למנוע זאת ולייבש את מקור הפרנסה של אלה שמתפרנסים מגניבת כספי מדינה עם זהות בדויה". כלומר, הוא מודה כאן כי בעיית זיוף התעודות (שעליה הם כל הזמן מנגנים לנו ) - נפתרת ע"י התעודה החכמה – ללא מאגר. דבר שני הוא אומר ש"הנחת העבודה...” - כלומר המאגר בא לפתור בעיה שהיא הנחת עבודה ולא בעיה מוכחת, שזה מה שהמתנגדים אומרים , שהבעיה של הרכשה כפולה היא תאורטית ולא אמיתית..

  5. סטטיסטיקאי

    האם זוהי באמת הצלחה? יש לזכור שמדובר באנשים שצריכים תעודות דחוף, אף אחד לא בא למשרד הפנים מרצונו, והאנשים האלה לא מקבלים ממשרד הפנים את המידע הדרוש כדי להחליט בחוכמה. 100,000 זה נשמע הרבה אבל זה בקושי אחוז ורבע מהאוכלוסיה. זאת אומרת כמעט 99% מהאוכלוסיה לא רצים למשרד הפנים כדי להרשם למאגר הביומטרי. בקצב הזה ייקח לפחות 30 שנה להחליף את התעודות! עוד שנתיים יש הצבעה חוזרת בעניין המאגר הביומטרי, ואם אז הכנסת תבטל סוף סוף את שמירת התמונות וטביעות האצבע במאגר הביומטרי, אז באמת ירוצו כולם להוציא תעודות חדשות.

  6. רן שרף

    גון קמני אינו אומר את האמת, ולא בפעם הראשונה. א. למרות התשדירים המטעים של משרד הפנים והפרסומים המניפולטיביים בעיתונות, רוב המבקשים תעודות מעדיפים את התעודות הישנות. אז במשרד הפנים מצאו דרך "לשפר" את הסטטיסטיקה: לעשרות אלפי תושבי מזרח ירושלים שבאים ללישכה לא ניתנת שום בחירה - הם חייבים להוציא תעודות מהסוג החדש. ב. גון קמני מנצל את חללי הפיגועים בצורה הצינית ביותר. הסיבה לעיכוב בהוצאת תעודות החסינות מזיוף היא הקמת המאגר הביומטרי. ראו דו"ח מבקר המדינה בנושא: www.themarker.com/technation/it/1.1768804 ג. גון קמני יודע שלא צריך מאגר ביומטרי כדי למנוע זיוף תעודות כי ניתן להשוות את פרטי מחזיק התעודה למידע שעל הצ'יפ התעודה. אבל בכל זאת הוא חוזר ומזכיר את הצורך בתעודות קשות לזיוף יחד עם המאגר הביומטרי.

אירועים קרובים