תוכן שיווקי

הדרך של גופים ציבוריים לשירות מותאם לעידן הסושיאל והמובייל, תביא גם לייעול תהליכים וחסכון בעלויות

מערכות המיחשוב הציבוריות בישראל עדיין לא יישרו קו עם העידן הטכנולוגי הנוכחי ● אפשר לתת לאזרחים שירות טוב יותר ולחסוך משמעותית בעלויות

31/10/2013 14:07

מאת מאיה קומברוב

המציאות הטכנולוגית בישראל, מתברר, נמצאת במצב פחות טוב משחשבנו. דו"ח של חברת הייעוץ טריגר פורסייט, שהוזמן על ידי גוגל, קובע כי תהליכי אימוץ טכנולוגיות חדישות ורלוונטיות נעצרים אצל היזמים – עלה התאנה של מדינת ההיי-טק – ואינם מחלחלים אל המגזרים הרחבים יותר, שהמשמעותי בהם הוא המגזר הציבורי שפועל במתכונת מיושנת שאינה מותאמת לעידן השירות המודרני. הפתרון שמציעים מחברי הדו"ח הוא פשוט: ייזום וביצוע תכנית לאומית ארוכת טווח, שתעודד הטמעת שימוש בטכנולוגיות מידע רלוונטיות ומודרניות.

חשוב להבין: רבות ממערכות המיחשוב של גופי הציבור והממשלה פועלות במתכונת רלוונטית לעשור או שניים לאחור; מרבית המערכות במגזר הממשלתי מבוססות על מערכות קנייניות של חומרה ותוכנה, כאשר התקשורת והתשתית מנוהלות על ספק יחיד או מספר ספקים החולקים את השוק באופן כמעט קבוע – מבלי שנבחנות חלופות אחרות. לכך יש השפעה ישירה על אופי השירות שמקבל, בסופו של תהליך, האזרח. מערכות אלו אינן מיושרות עם המהפכה החברתית, התרבותית והשירותית שאנו חווים.

ייעול תהליכי עבודה בין משרדים ובין עובדים
הפתרון, בהתאמה, הוא פתרון תפיסתי: אימוץ טכנולוגיה שתעסוק בייעול תהליכי העבודה והתקשורת בין משרדים ובין עובדים, בהגברת הנגישות לאזרח על ידי תמיכה במגוון הפלטפורמות החברתיות ובכל מקום שהאזרח מבקש לייצר את הקשר. מדובר בתהליך שמצריך שינוי חשיבה, אבל הוא אפשרי. מעבר למערכות מודרניות, המאפשרות את מה שהאזרח מחפש ומורגל אליו, לצד חשיבה חדשנית תביא לשיפור משמעותי בקשר עם הציבור, מתן תגובה מהירה ואף בהורדת עלויות תשתית.

בעולם קיימים ומיושמים בשטח פתרונות מסוג אלו כבר זמן מה: מרבית הממשלות הדמוקרטיות כבר תומכות במערכות קוד פתוח ואף מעודדות הרחבת השימוש בו, בין השאר על ידי פרסום מכרזים שמניעים את השוק להציע למדינה פתרונות בדמות קוד פתוח. תהליך נוסף הוא המעבר לפתרונות תוכנה של שירות בענן. כלומר, לא עוד רכישת תוכנה מדי שנה בעלות של מאות אלפים והתקנתה במערכות הארגון באופן ידני, אלא תשלום חודשי קבוע על תוכנה המותקנת בענן, מעודכנות באופן קבוע ומותאמות לתרבות השירות הטכנולוגי המודרני. כזה המדגיש את הפריון, היעילות, הנגישות והקהילתיות.

כאמור, לא מדובר במעבר פשוט והחסם העיקרי לתהליכים אלו הוא עניין האבטחה. קיימת מידה לא מבוטלת של רתיעה מתהליכים אלו, אך זו אינה מוצדקת: בשוק קיימים כיום פתרונות אבטחה לענן הכוללים גם הצפנה ברמות הגבוהות ביותר, שמונעות באופן מעשי גישה למידע מצד גורמים לא מורשים. בעולם, כאמור, כבר התגברו על הפחדים הללו. לראיה, בארה"ב לבדה ישנם למעלה מ-6,000 גופי ממשלה שונים אשר משתמשים במערכות מיחשוב ענן ותוכנה כשירות, בהם NASA ,Department of state ,dep. Of homeland security, ה-FDA ועוד.

כאמור, מעל לכל מדובר בשינוי תפיסתי ומחשבתי. הטכנולוגיה, התשתיות והידע קיימים, נותר לרתום אותם לכיוון הנכון. לא מדובר בשינוי פשוט וקל אלא בתהליך יישום ארוך, והאחריות עליו חלה ישירות על המגזר הציבורי. בסופו, הפירמידה הטכנולוגית בישראל תעבור שינוי מהותי: מהמגזר הציבורי לשאר הסקטורים ולא להיפך.

הכותבת היא מנכ"לית בלאט לפידות יישומים ארגוניים, משווקת זהב של Salesforce.com

אירועים קרובים