מקסין פסברג, מנכ"לית אינטל ישראל: "ההיי-טק עובר תקופה לא קלה"

"זהו משבר בר חלוף - מצבו הבסיסי של הענף מצוין, אנחנו עדיין מהווים מרכז חדשנות גלובלי. הקשר ההדוק עם הכלכלה העולמית משפיע בצורה ניכרת על ישראל", כך אומרת מנכ"לית אינטל ישראל בראיון לאנשים ומחשבים ● לדבריה, "יש מחסור בטכנאים. אנחנו מפסידים כ-30% מפוטנציאל כוח האדם במדינה" ● המפתח לפתרון נמצא לטענתה בידי משרד החינוך: "עליהם ליישם את ההחלטה להחזיר את בתי הספר המקצועיים שנסגרו"

"בתקופה הנוכחית ענף היי-טק בישראל עובר תקופה לא קלה", אומרת בראיון לאנשים ומחשבים מקסין פסברג, מנכ"לית אינטל (Intel) ישראל.

לדבריה, "שורש הבעיה הוא הקשר של הענף עם הכלכלה הגלובלית. הענף מוכר את רוב תוצרתו בחו"ל, ומקבל את רוב צורכי המימון שלו משם. ברור שכאשר יש משבר פיננסי או אחר בצפון אמריקה, באירופה ובמקומות אחרים בעולם, הענף המקומי מרגיש אותו היטב".

"אני סבורה שמדובר במשבר בר חלוף – מצבו הבסיסי של הענף מצוין, אנחנו עדיין מהווים מרכז חדשנות גלובלי. ישראל היא מדינה שמייצרת בצורה שוטפת מוצרי היי-טק איכותיים וטכנולוגיות חדישות. ובענף שלנו – זה מה שקובע בטווח הארוך".

אינטל ישראל היא המעסיק הפרטי הגדול ביותר בארץ. החברה מעסיקה אנשים במתקני ומרכזי הייצור בחיפה, ירושלים, קריית גת, פתח תקווה ויקום. כוח האדם של החברה בישראל מונה 8,500 עובדים, וענקית המעבדים מעסיקה בעקיפין עוד כ-25 אלף עובדים שמספקים לה שירותים, נתון שגם לו יש השפעה גדולה על המשק כולו. יצוא החברה בשנת 2012 הסתכם ב-4.6 מיליארד דולר.

בעיות ענף ההיי-טק המקומי, קובעת פסברג, "הן בעיות 'מיובאות'. הביקוש למוצרים שלנו פחת, כי הקהילייה האירופית, שקולטת כשליש מהיצוא, עדיין מצויה בעיצומו של משבר כלכלי שמקטין את הביקושים. המצב הכלכלי בארה"ב טוב יותר, אך היא עדיין לא חזרה למצב שהיה ערב משבר המשכנתאות בסוף העשור הקודם. אותו הדבר אמור לגבי גיוסי הכסף לענף. המצב בשוקי המטבע מתוח, הנכונות להשקיע בפרויקטים בעלי רמת סיכון גבוהה פחתה, כך שקרנות הון הסיכון – ולא רק בישראל – מתקשות לגייס כסף. מדובר במגמה חולפת. במשק של שוק חופשי, הגאות באה אחרי השפל – ובשפל כדאי להשקיע כדי לקצור את הפירות בגאות".

מה הערכתך למצב בו מנכ"לי ההיי-טק מודאגים מהמכירות ומהקושי לגייס כסף, ומנגד גם מתלוננים על המחסור בכוח אדם מקצועי?
"אין מחסור במהנדסים, אך יש מחסור בטכנאים – זאת בעיה. מערכת החינוך בארץ יוצרת מחסור בטכנאים במשק כולו. מערכת החינוך בישראל מייצרת מהנדסים ורופאים, אך לא מייצרת נגרים, חרטים, שרברבים ועוד. כך, היא גם לא מייצרת את הטכנאים שתעשיית ההיי-טק זקוקה להם, טכנאים שסיימו מכללות והתמחו באלקטרוניקה, רובוטיקה, הנדסה מכנית ועוד. אנחנו חברה שעוסקת בפעילות פיתוח וייצור כאחד, וככזו – אנחנו זקוקים לעובדי פיתוח, קרי מהנדסים, ולעובדי ייצור – טכנאים.

עבור חברת יצור כמו שלנו, המחסור בטכנאים מהווה בעיה לא קטנה. בעבר הלא רחוק, הטכנאים קיבלו את הכשרתם במכללות. מכללות אלו שידרגו את עצמם, וקיבלו אישורים להעניק תואר ראשון בהנדסה. עכשיו יש לנו מצב שבו יש יותר מהנדסים ופחות טכנאים. מערך הייצור של אינטל ממוכן לגמרי, יש לנו ציוד שעולה עשרות מיליוני דולרים. כדי להפעיל את הציוד היקר והמתוחכם הזה, אנחנו זקוקים לטכנאים מיומנים, ובתקופה זו קשה למצוא טכנאים".

איך אפשר להתגבר על המחסור בטכנאים?
"הגענו להסכם עם אחת המכללות שיכשירו מדי שנה בין 40 ל-50 טכנאים על פי הספציפיקציות שלנו. אנחנו לא היחידים שמנסים לפתור את בעיות המחסור בטכנאים בכוחות עצמנו. גם התעשייה האווירית, טבע, רפאל וצה"ל מתגברים על הבעיה על ידי יצירת מודלים של הדרכה עצמית של טכנאים.

בינתיים המהנדסים בוגרי המכללות פחות טובים מבוגרי האוניברסיטאות, וזו הסיבה שאנחנו מגייסים בעיקר מהאוניברסיטאות. אנחנו מחפשים את העובדים הטובים ביותר.

הפתרון לבעיה מצוי בידי משרד החינוך. אני יודעת שהם רוצים להחזיר חזרה את בתי הספר המקצועיים שנסגרו בהדרגה בעשורים האחרונים. הם צריכים ליישם את החלטה מהר ככל הניתן. הקמת רשת של בתי ספר מקצועיים ברמה גבוהה תיטיב עם המשק כולו, ולא רק עם מגזר ההיי-טק.

אותם טכנאים יכולים לחולל מהפך חיובי בתעשיות הלואו-טק בישראל. אם מפעלים אלה יוכלו לגייס טכנאים ברמות גבוהות יותר, הם יוכלו להשקיע בציוד מודרני, אוטומטי ומתוחכם. עם תנאים שכאלה, המפעלים המקומיים יוכלו להתחרות עם המפעלים במדינות בעלות רמת שכר נמוכה. ציוד מתוחכם מצריך מעט כוח אדם, וניתן לייצר עמו מוצרים באיכות גבוהה ובעלויות תחרותיות".

יש חלקים רחבים של האוכלוסייה בישראל שלא משולבים בענף ההיי-טק. מה קורה אצלכם?
"האוכלוסיות הללו לא משולבות בתעשיות עתירות המידע של ישראל, וחבל. ככה אנחנו מפסידים כ-30% מפוטנציאל כוח האדם במדינה.

לנו באינטל יש רקורד טוב מאוד בתחום זה. אנחנו לא מורידים את הסטנדרטים הנוקשים שלנו כשאנו מגייסים עובדים. אנחנו מאמינים שכשאנחנו מגייסים מכלל האוכלוסייה, אנחנו מקבלים את התוצאות הטובות ביותר. אנחנו מעניקים להם את תנאי ההעסקה מהטובים בארץ. אנחנו נחשבים לאחד ממקומות העבודה הטובים בישראל.

מדי שנה אנחנו נבחרים למקום העבודה הטוב בארץ. אנחנו משקיעים בעובדים שלנו – וזה משתלם. אנחנו ארגון מאוד, מאוד יעיל. אנחנו יעילים כי ציבור העובדים שלנו מרוצה. הוא מחזיר בנאמנות ובהשקעה בעבודה שהוא מבצע".

"בתחום שלנו אנחנו הטובים בעולם", מסכמת פסברג. "זה לא רע עבור חברה שבשנת 1974 התחילה עם ארבעה עובדים בחיפה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים