מוטי לייסט, עיריית בת ים: "הטאבלטים והספרים הדיגיטליים משדרגים את ההוראה, המורים והתלמידים"

"פרויקט מיחשוב מערכת החינוך בבת ים מעניק למורים ולתלמידים טאבלטים ולכיתות - תשתית אינטרנט", אמר לייסט, מנמ"ר העירייה ● יעקב בר לביא, המרכז למיפוי ישראל: "נקים אפליקציה לכל התצורות הסלולריות האפשריות" ● חיים לוי, מתודה: "צריך לנתח חלופות בצורה אינטואיטיבית - ולא מובנית"

"אמצעים אלקטרוניים כמו טאבלטים וספרים דיגיטליים תורמים רבות להעלאת איכות השיעורים, ומשדרגים את ההוראה, המורים והתלמידים", כך אמר מוטי לייסט, מנמ"ר עיריית בת ים. הוא ציין כי אלה המטרות לשנה הנוכחית של עיריית בת ים ועמותת תפוח בפרויקט מיחשוב מערכת החינוך וחלוקת טאבלטים בבתי הספר בעיר.

לייסט דיבר בכנס IT מוניציפלי, שעסק במיחשוב ברשויות המקומיות. האירוע התקיים באחרונה במרכז הכנסים אווניו בקריית שדה התעופה, בהפקת אנשים ומחשבים ובהשתתפות מאות מנמ"רים ואנשי מקצוע נוספים ממגזרי הרשויות המקומיות והממשלה. מנחי הכנס היו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

לדברי לייסט, "פרויקט מיחשוב מערכת החינוך בבת ים כולל תשע חטיבות ביניים, 3,500 תלמידים ו-300 מורים. כל מורה ותלמיד שמשתתף בפרויקט מקבל טאבלט, וכל כיתה מקבלת תשתית אינטרנט ועמדה למורה, שכוללת מקרן, מחשב ורמקולים".

הוא ציין כי עד כה ניתנו במסגרת הפרויקט 240 שעות השתלמות, 1,920 שעות הנחייה וליווי בית ספריים – 70% במפגשים אישיים, 10% במפגשים קבוצתיים ו-20% בתצפיות – ו-184 שעות הדרכה ל-112 תלמידים ב-"נבחרת הנוער" שמרכיבה את הפרויקט. השנה יש כוונה להקים נבחרות דומות של מורים בכל בית ספר.

יעקב בר לביא, מנהל אגף אינטרנט ופרויקטים מיוחדים במרכז למיפוי ישראל. צילום: ניב קנטורלייסט ציין כי 87% מהמורים שמשתתפים בפרויקט העידו שהוא "הביא לשיפור ברמה הפדגוגית בכיתה בה הם מלמדים". הוא הוסיף כי "בכל זאת, יש עוד מה לשפר, ונטלנו על עצמנו בשנת הלימודים הנוכחית כמה אתגרים: לצמצם את הפערים בין מורים חדשים למורים ממשיכים בפרויקט; לאתר תכנים ואפליקציות בתחומי המתמטיקה והמדעים; לטפל בתקלות טכניות; לבצע עדכונים ושינויים באפליקציית הספרים הדיגיטליים; ולטפח את חניכת המורים הרלוונטית דרך בתי הספר".

המפות הממשלתיות – לרשויות המקומיות
יעקב בר לביא, מנהל אגף אינטרנט ופרויקטים מיוחדים במרכז למיפוי ישראל, דיבר על הממשק בין המרכז לרשויות המקומיות בתחום המיחשוב. הוא אמר כי "עלתה טענה לפטרונות של הממשלה מבחינת הנגשת המידע לרשויות בכלל והגיאוגרפי בפרט. לקחנו את הטענה הזאת ברצינות והתחלנו להישמע לגישה לפיה אנחנו לא צריכים לתת לרשויות את מה שאנחנו רוצים, אלא לאפשר להן לקחת מאיתנו את מה שהן צריכות".

הוא ציין כי המרכז הקים את הפורטל הגיאוגרפי, כולל שרת המפות, שמתמקד במתן שירותי לרשת לכ-20 גופים. "הפתרונות שלנו חוסכים הרבה כסף, מפני שאנחנו גוף ממשלתי, ושרת המפות שלנו מציע שירות נוח, פשוט ויעיל לתושב ולמנהלים ברשות המקומית", אמר.

חיים לוי, סמנכ"ל מתודה. צילום: ניב קנטורלדברי בר לביא, "בימים אלה אנחנו בונים גרסה מתקדמת יותר של השרת ומתמקדים בפיתוח אזור אישי ואזור קבוצתי, שיאפשר לכל גוף להכניס את המידע לשרתים ולעדכן אותו. אנחנו גם מפתחים ממשק שיציג את המידע בכל התצורות הסלולריות האפשריות. תושב יכול יהיה להעביר לעירייה דרך המפות שלנו, באמצעות המכשיר הסלולרי שלו, דיווח על מפגע, באמצעות מילוי טופס. הטופס יועבר ישירות למוקד העירוני או למקום אחר שהעירייה תבחר – וגם אלינו. המערכת הזו תעבוד בשגרה ובחירום".

"יש עודף רגולציה, אבל זה עומד להשתנות"
חיים לוי
, סמנכ"ל מתודה, אמר כי "המנמ"ר רוצה שתהיה לו השליטה, לדעת בכל נקודת זמן מה המצב. עליו לעשות ניהול סיכונים – לא רק לפרויקט אלא לכל היחידה בה הוא קורה. יש צורך גם בהפקת לקחים כי סיומו של כל פרויקט הוא תחילתו של פרויקט חדש". הוא ציין כי "אחד הדברים החשובים בהקשר הזה הוא תקינה ורגולציה, וצריך לטפל בכך. יש כרגע עודף רגולציה, אבל כנראה שזה עומד להשתנות".

כמו כן, לדברי לוי, יש לנתח חלופות לכל פרויקט. "נכון שכולם מנתחים חלופות, אבל הרבה פעמים הם עושים את זה אינטואיטיבית. אנחנו מציעים כלי שמאפשר לנתח את החלופות בצורה מובנית, על בסיס קריטריונים מסוימים, שמאפשרים לקבל החלטות מושכלות – איזו חלופה עדיפה ביחס של עלות-תועלת".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מודי

    טאבלטים לתלמידים זה אסון. מוריד את יכולות המוטוריקה שלהם. בעוד כמה שנים נגיע למצב שהילדים לא ידעו להשתמש בעיפרון/עט, האם זה טוב? להערכתי לא. נראה לי שכבר היום הם מתקשים בלוח הכפל בע"פ. מישהו בכלל בדק את ההשפעות הטכנולוגיות על התפתחות הילדים? או שרק מה שמעניין זה שמישהו יעשה קופה...

אירועים קרובים