היועץ המשפטי מתנגד נחרצות לפשרה בתביעה ייצוגית נגד פלאפון: "תביא לפגיעה בתובעים"

לפי ההסכם, חלק מהתובעים לא יקבלו פיצוי, והסכום אותו שילמו בגין שירות שלטענתם לא יכלו להשתמש בו יועבר כתרומה ● התובעים האחרים יקבלו הטבות בדמות חודש גיבוי חינם או גלישה בנפח 1 ג'יגה-בייט לחודש ● היועץ המשפטי קבע שמדובר בהסכם שפוגע בתובעים "באופן בלתי ראוי ובלתי הוגן"

היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה ויינשטיין, הביע התנגדות להסכם פשרה בתובענה ייצוגית שהוגשה נגד פלאפון לפני כשנה וחצי, בטענה שהיא חייבה עבור שירות גיבוי זיכרונות לקוחות שלא יכולים היו להפעיל את היישום במכשיר ה-iPhone שהיה בבעלותם. לדבריו, הסכם הפשרה פוגע בתובעים באופן "בלתי ראוי ובלתי הוגן".

ההסכם שגובש מדבר על פיצוי שתי קבוצות של נפגעים שאיתרה פלאפון: קבוצה אחת של 12,733 מנויים, ששילמו עבור השירות אך מעולם לא עשו בו שימוש, וקבוצה שנייה של 40,132 מנויים, שפלאפון יצרה עבורם במערכות שלה גיבוי של זיכרונות שלא באמצעות אפליקציה שמאפשרת לבצע את הגיבוי דרך המכשיר עצמו.

לפי הפשרה, הקבוצה הראשונה לא תקבל פיצוי והסכום שנגבה ממנה, על סך 129,987 שקלים, יועבר, בצירוף הפרשי הצמדה וריבית, כתרומה לעמותות מסוימות. לעומת זאת, חברי הקבוצה השנייה יקבלו הטבה של חודש חינם לשירות גיבוי חדש (שהחברה מציעה ב-9.90 שקלים לחודש), ומי שזכאי בלאו הכי לשירות החדש יקבל נפח גלישה של 1 ג'יגה-בייט לחודש אחד בלבד. שווי ההטבה הוערך על ידי הצדדים בסכום כולל של כ-400 אלף שקלים.

כמו כן, קובע ההסדר שפלאפון תתרום סכום נוסף של 310 אלף שקלים, כעוד פיצוי בגין הנזק שנגרם לקבוצה השנייה. במסגרת ההסכם טענו הצדדים כי קיים קושי לייחס את סכומי הנזק הנטען למנוי כזה או אחר, מכיוון שמדובר בקבוצה שעשתה שימוש בשירות. עוד הם טענו כי מאחר שמדובר בסכום פיצוי פרטני נמוך באופן יחסי יועבר הפיצוי כתרומה. סך כל הסכום שתשלם פלאפון לשש עמותות עומד על 449,110 שקלים.

ויינשטיין טען בנייר העמדה כי "דומה שפלאפון איתרה את חברי הקבוצה הראשונה ויכולה לחשב את הסכום שיש להשיב לכל אחד ואחד מהם. לפיכך, כל עוד לא הוכח שעלות ביצוע ההחזר הפרטני אינה סבירה בנסיבות העניין, אין מקום לקבוע כי כלל הפיצוי לחברי הקבוצה הראשונה יינתן בדרך של תרומה. קביעה זו אינה מתיישבת עם הוראות החוק ופוגעת באופן בלתי ראוי ובלתי הוגן בעניינם של כלל חברי הקבוצה הראשונה, שהצדדים מצאו אותה כראויה לפיצוי מלא"

לגבי הקבוצה השנייה קבע היועץ המשפטי כי אין בהסדר הפשרה "נתונים מספקים… על מנת לשקול האם הסכם הפשרה מיטיב דיו עם הלקוחות. ההטבות המוצעות, על פי ההסדר לחברי הקבוצה השנייה, שעודם מנויים בחברה, מהוות על פניהן מהלך שיווקי שמיטיב עם החברה. מידת התועלת שחברי הקבוצה יוכלו להפיק מהן, במידה שלא ימשיכו לשלם עבור השירות בתום החודש שניתן להם במתנה, מוטלת בספק, שכן שירות הגיבוי לנתונים ניתן לחודש אחד בלבד".

לכן, סיכם היועץ המשפטי, "נפלו פגמים בהסדר הפשרה, ואישורו בנוסח הקיים יביא לפגיעה בזכויות של חברי הקבוצה. לאור האמור, לא ניתן לומר כי הסדר הפשרה הוא ראוי והוגן ולכן, אין לאשרו בנוסחו במסגרת הבקשה".

ראוי לציין כי אין זה נדיר שהיועץ המשפטי לממשלה מביע עמדה בהסדרי פשרה של תובענות ייצוגיות, ואולם בית המשפט לא מחויב לקבל את עמדתו.

לא ניתן היה לקבל את תגובת פלאפון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים