מטריקס ו-One1 שוקלות לפרוש מהמכרז למכירת החברה האוטומציה

שתי החברות לא מרוצות ממספר סעיפים במכרז, בין היתר הסעיף הקשור לרכישת יתר השליטה בחברה לאחר מספר שנים, ההתחייבויות לפיצוי העובדים ומעמדו של היו"ר, משה אלקסלסי ● מטריקס ו-One1: "אין תגובה" ● מרכז השלטון המקומי: "המכרז ממשיך להתנהל כסדרו ואיננו יכולים למסור פרטים"

שוב מסתמנים קשיים במאמצים למכור את החברה לאוטומציה: החברות מטריקס ו-One1, המתמודדות העיקריות במכרז, שוקלות לפרוש ממנו ולוותר על השתתפותן – כך נודע לאנשים ומחשבים ממקורות מהימנים בשוק. כל אחת מהן שוקלת את הפרישה בנפרד וההחלטות יתקבלו לאחר שהן יעשו הערכות מצב. בשלב זה הקפיאו החברות את התקדמותן בתהליך, עד לבירור הנושא.

הן מטריקס והן One1 סירבו להגיב על הידיעה. הדס פרץ, דוברת מרכז השלטון המקומי, מסרה: "בשל העובדה שהמכרז טרם הגיע לסיומו, לא נוכל למסור עדיין פרטים על החברות שניגשו אליו או משתתפות בו. כמובן שהמכרז מתקיים כסדרו".

שלמה דולברג, מנכ"ל מרכז השלטון המקומי, אמר בראיון לאנשים ומחשבים שנערך בחודש שעבר כי "בתוך חודשיים יימצא קונה ראוי לחברה לאוטומציה". בכנס IT מוניציפאלי, שנערך בתחילת השבוע שעבר בהפקת אנשים ומחשבים, הופיע דולברג כאורח הכבוד. הוא התייחס בדבריו בכנס למכירת החברה לאוטומציה ואמר: "נסיים את התהליך בתוך חודש עד חודש וחצי. התוכנית היא להכניס שותף מוביל עם נתח שוק של 51%, שיוביל את החברה לדרך חדשה".

גורמים המקורבים למכרז טענו בעבר כי יש מספר סעיפים בו שמהווים, מבחינת המשתתפים, סעיפים בעייתיים. אחד מהם הוא הסעיף לפיו לאחר תקופה מסוימת, מרכז השלטון המקומי יוכל לקיים משא ומתן עם הרוכשים, כדי למכור להם את יתרת השליטה בחברה או להיכנס לשותפות אחרת. לטענת גורמים שקראו את המכרז, הסעיף הזה לא מגדיר באילו תנאים יצטרך הזוכה במכרז לנהל את המשא ומתן ובאיזה מחיר. אחד המנכ"לים של החברות שמתמודדות במכרז ונחשבות למובילות אמר לאנשים ומחשבים כי "זהו מכרז שיש בו מרכיב ניהול סיכונים גדול מאוד, שאני לא בטוח שאוכל להסביר אותו לבעלי המניות שלי".

דולברג אמר באותו ראיון לאנשים ומחשבים שהטענות לגבי אותו סעיף משוללות יסוד ושהמשא ומתן על המשך השליטה בחברה יהיה על בסיס עסקי, בתנאים גלויים וברורים. לדבריו, אותו משא ומתן לא תחום בתאריך מסוים.

סעיף נוסף שמרתיע את החברות הוא ההבטחות בכתב שניתנו לוועד העובדים של החברה לאוטומציה. יש להבטחות הללו משמעות כלכלית רבה, מאחר שהעובדים אמורים לקבל פיצויי תגמולים בשיעורים ניכרים על כל מכירה של יותר מ-40% מהחברה. החסם השלישי, עליו לא מדברים המתמודדים, הוא מעמדו של היו"ר הפעיל של החברה, משה אלקסלסי, שמוביל אותה כבר שנים רבות. אלקסלסי עצמו צוטט כמי שהתבטא בשיחות סגורות שהוא לא יהיה החסם שיפריע למכירת החברה לאוטומציה. נהפוך הוא, לדבריו, הוא זה שיזם את המהלך והוא ישתף פעולה עם כל גורם שיקנה אותה.

ניסיון נוסף למכור את החברה לאוטומציה
המכרז לרכישת החברה לאוטומציה הוא אחד המכרזים היותר חשובים שנערכו עד כה בשוק המיחשוב המוניציפאלי, שנחשב רדום יחסית, ואם ייצא לפועל, הוא עשוי לקבוע יחסי כוחות חדשים בשוק זה.

החברה לאוטומציה הוקמה ב-1967 והיא מצויה בבעלות מרכז השלטון המקומי. למעשה, היא מהווה את זרוע המיחשוב של הרשויות המקומיות. עד לפני כמה שנים הייתה החברה בבעלות משותפת של הממשלה ומרכז השלטון המקומי, אבל נציגי הממשלה מעולם לא מימשו את הזכויות שלהם בדירקטוריון. כלפי חוץ, התדמית של החברה היא ששולט עליה יו"ר דומיננטי, משה אלקלסי, לשעבר ראש מועצת גן יבנה. החברה מעסיקה כ-500 עובדים ושווייה מוערך בשוק ב-50 מיליון שקלים.

ביוני השנה החליט מרכז השלטון המקומי למכור 51% ממניות החברה לאוטומציה לגורם מוביל בשוק הפרטי. למעשה, זה היה סיבוב שני של הניסיון למכור את השליטה בחברה, לאחר שהמשא ומתן השקט שנוהל עם מספר חברות בסיבוב הראשון נכשל. בשלב הראשון הוזכרו שמותיהן של יבמ (IBM) ואמן מחשבים כמי שמתעניינות במכרז, אולם קבוצת אמן הודיע בשלב מוקדם על פרישתה מהמכרז בשל אותם סעיפים "בלתי אפשריים", כפי שהגדיר אותם אחד מבכירי החברה.

מטריקס ו-One1 נותרו שתי החברות הגדולות שהמשיכו לשלב השני במכרז, שהחל לאחר סגירת המעטפות וקבלת ההצעות. שלב זה נקרא "החדר הפתוח" וכל אחת מהחברות יכולה לראות במהלכו את פרטי המכרז וההצעות שהוגשו, ולהחליט כיצד להמשיך בתהליך. עתה, כאמור, הן מתלבטות לגבי המשך דרכן וייתכן שגם הן יעזבו את המכרז.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עובד

    לחברה לאוטומציה יש בעיות רבות, העובדה שהם לא משלמים כסדרן את ההפרשות הסוציאליות לעובדים יותר משנה (ומכחישים, גם כשמוצגים בפניהם מסמכים שמוכחים את הפיגורים) מצביע על עבריינות לשמה. אז- מי שמוכן לעבור עבירה פלילית, ייתכן גם שיסתיר מידע על מצב החברה.

אירועים קרובים