הכנת תוכנית עבודה שתייצר קפיצת מדרגה

המנמ"ר צריך לבנות תוכנית שתמצב את ה-IT יותר גבוה, וקיימת פירמידה בת ארבעה שלבים שמאפשרת לו את זה

לילה. כבר אחרי חצות. קרירות של סתיו. שקט. הרחובות דוממים. פה ושם מנצנץ אור מבית שאנשים בו עדיין ערים. גם אני ער, מטייל עם קייסי, "הנכדה" שלנו, הכלבה של הבת, שמתארחת אצלנו לכמה ימים של פינוקים. שלמה ארצי מתנגן לי באוזניות. הראש פנוי למחשבות.

הוזמנתי לתת הרצאה בנושא שכתבתי עליו בטור קודם: טכנולוגיות המידע כ-X פקטור להצלחה בעסקים. בראש מתרוצצות להן מחשבות על מתווה ההרצאה והמצגת המלווה. אני מנסח לעצמי את המסרים, חושב על תמונות וסרטונים מתאימים, מתלבט לגבי בחירת תרשימים ושילוב ציטוטים, ובעוד אני משוטט והראש משרטט, עלה גם רעיון לטור. מיד עם חזרתי הביתה, במקום ללכת למיטה הסתערתי על המקלדת והכתיבה. הלך הלילה.

אנחנו נמצאים בתקופה של הכנת תוכניות עבודה לשנה הבאה. זו ההזדמנות של המנמ"רים לעשות את אותה קפיצת מדרגה עליה כותבים במאמרים ומדברים בכנסים. הנה ה-20 סנט שלי לגבי תהליך ההכנה, הנושאים הנכונים להיכלל בתוכנית והדרך להצגתה.

כפי שכתבתי באותו טור קודם, השנה, יותר מבעבר, לאור התמורות בשווקים, בטכנולוגיות, בתרבות הצריכה ובכלכלה, תוכנית העבודה צריכה לתת דגש על הערך העסקי הישיר של ה-IT. לבנות תוכנית שה-IT נותן תמיכה זה אייטיז, לבנות תוכנית שה-IT הוא Enabler זה ניינטיז ולהגיד לכם משהו? גם לייצר תוכנית שתבטיח IT-Business Alignment כבר לא מספיק. כל אלה נעשו הכרח ברור מאליו. המדרגה של תאימות מלאה בין ה-IT לעסק היא בבחינת מינימום הכרחי, שאוי לו לארגון שזה לא כך אצלו, ואי אפשר להסתפק בזה.

המנמ"ר צריך לבנות תוכנית שתמצב את ה-IT יותר גבוה. יש, לטעמי, עוד שלוש רמות שצריך לשאוף להגיע אליהן, וזה אפשרי. דמיינו לכם פירמידה של ארבעה שלבים, שאתם רוצים לטפס עליה ושואפים להגיע לשלב הגבוה ביותר.

המדרגה הבאה, מעבר ל-Business Alignment, היא שה-IT יהיה Business Driver – מאיץ ערך עסקי. שהוא יהיה גורם שמביא לגידול בהכנסות, לקיטון בהוצאות, להגדלת רווח וכיוצא באלה יעדים עסקיים, או בגופים לא עסקיים, בהקבלה, יעדים מבצעיים, תפעוליים או ארגוניים.

ארגון מתקדם יותר ימצב את ה-IT גבוה עוד יותר, כ-Business Generator – גורם שמייצר ביזנס, מחולל עסקי. הטכנולוגיה פורשת בפנינו את ההזדמנויות לכך. בעולם של דיגיטל, מובייל, רשתות חברתיות, Big Data, מיחשוב לביש ומה לא טמונות הזדמנויות עסקיות לרוב. דוגמאות יפות כבר קיימות: אפליקציות בנקאיות, ביטוח בקצה האצבעות, אשראי כשירות למוניות ועוד. המנמ"ר צריך לגבש לצידו, כחלק מה-Office of the CIO, צוות של חדשנות, שיהיה מושתת על אנשים טכנולוגיים בעלי אוריינטציה עסקית (Business Oriented Innovative Technology Team). על הצוות הזה לחקור וליזום חדשנות טכנולוגית שימושית שניתן יהיה בעזרתה לייצר חדשנות עסקית. אני מדגיש, לא חדשנות טכנולוגית לשמה, לא לבזבז את הזמן על רעיונות לא ישימים עסקית. להתמקד בחדשנות שימושית. יכולות IT מסוג כזה הן אלה שתצבנה את ה-IT ואת המנמ"ר במקום הנכון כגורם עסקי, כשותף פעיל של השיווק ומנהלי העסקים בחברה, שאנחנו כל כך הרבה מדברים עליהם.

זו לא המדרגה האפשרית האחרונה. יש עוד רמה: לקדם את ה-IT להיות Business Differentiator. צריך להניח שבשוק התחרותי, גם האחרים ייצרו יכולות של טכנולוגיה שמייצרת ביזנס, וכאן צריך להיכנס לראש של יצירת בידול, של יישומים עסקיים-טכנולוגיים שבאמצעותם נוביל וננצח את התחרות. מנמ"ר שיעשה את זה יוכל להגיד לעצמו: "מיציתי, הגיע הזמן לאתגר חדש", ולחפש תפקיד מנכ"ל.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ראובן

    פשוט תענוג! חדשני , ויחד עם זה ריאלי! יפה כתבת!

אירועים קרובים