מריסה מאייר, יאהו!: כדי לפתח מוצר גלובלי, צריך להסתובב בעולם ולהבין מה רוצים בכל מדינה

"קשה לעשות זאת מבלי שהיית שם, וראית איך אנשים בישראל משתמשים בטלפון שלהם ואיך אנשים בסין משתמשים במחשב הנייד שלהם. זה דבר אחד לחשוב על מה הם צריכים, ודבר אחר לגמרי לראות ולשמוע מה הם צריכים", אמרה מאייר, מנכ"ל ענקית האינטרנט ● היא סיפרה, כי היא מצטרפת למנהלי המוצרים של החברה בנסיעות לחו"ל, במהלכן הם מנסים להבין את הלך הרוח הטכנולוגי בכל מדינה ● "מוצר טוב הוא מוצר שאפשר להפוך למומחים בו אחרי כמה ימים", קבעה

רוצה שנעבוד כמו חמורים. מריסה מאייר, מנכ"לית יאהו

"בתעשייה שלנו, בעולם הדיגיטלי הזה שאנחנו חיים בו, כולנו מעצבים ומפתחים מוצרים באופן גלובלי, כך שיתאימו לכמה שיותר אנשים בכמה שיותר מדינות. אולם, מי שרוצה באמת לפתח באופן גלובלי, צריך להסתובב בעולם ולבקר במדינות שהוא מכוון את המוצרים שלו אליהן, כדי להבין מה רוצים המשתמשים בכל אחד מהמקומות האלה", כך אמרה מריסה מאייר, מנכ"ל יאהו! (!Yahoo). לדבריה, "קשה מאוד לעצב באופן גלובלי מבלי שהיית שם, וראית איך אנשים בישראל משתמשים בטלפון שלהם ואיך אנשים בסין משתמשים במחשב הנייד שלהם. זה דבר אחד לחשוב על מה הם צריכים, ודבר אחר לגמרי לראות ולשמוע מה הם צריכים".

מאייר אמרה את הדברים ב-Dreamforce 2013 – כנס הענק של Salesforce.com בסן פרנסיסקו. היא השתתפה באירוע כאורחת של מארק בניוף – מנכ"ל ומייסד Salesforce.com, ובמהלכו ניהלו השניים שיחה על הבמה. הכנס, שעל פי החברה משך לא פחות מ-130 אלף משתתפים מ-80 מדינות, נערך במרכז הכנסים מוסקוני (Moscone) וננעל בסוף השבוע האחרון. את המשלחת הישראלית לאירוע, שכללה כ-120 נציגים, הוביל נתן גביש – סגן נשיא לפיתוח עסקי בישראל ב-Salesforce.com.

"אני דורשת מכל מנהלי המוצרים שלי לפתח באופן גלובלי", אמרה מאייר. "נסו לשים את עצמכם בנעליים שלהם, ותגלו שזו משימה די מפחידה לפתח משהו שיתאים לכל אחד בעולם. אחד הדברים שאני אוהבת לעשות הוא להצטרף אליהם לכמה שיותר נסיעות לחו"ל, במהלכן אנחנו נפגשים עם משתמשים, מובילי טכנולוגיה וגורמים בתעשייה, ומנסים להבין את הלך הרוח הטכנולוגי במדינה, איך המשתמשים שם חושבים ומה הם רוצים. עם המידע הזה, וכמובן עם הרבה מאוד חוויות, אנחנו חוזרים למשרדים וניגשים לשולחן השרטוט".

מאייר סיפרה שכל שיחה שהיא ואנשיה מנהלים עם משתמשים ברחבי העולם, תורמת בסופו של דבר למוצר הסופי. "כשאתה יושב מול בנאדם ורואה איך הוא מקליד ביפנית, אתה מפתח את הגרסה היפנית של המוצר שלך באופן שונה", אמרה. "כל קו המוצרים שלך עובר את התרגום הזה באופן הרבה יותר נכון ואורגני. בנוסף, כשאתה עם המשתמש באותו החדר, אתה יכול לשאול אותו שאלות, לנסות להבין מה מניע אותו, מה חסר לו ומה הוא היה רוצה לקבל ממך. פועל יוצא נוסף של כל הנסיעות הללו, הוא גיבוש ואיחוד צוות המוצר, שחווה יחד את החוויות הללו וחוזר הביתה כשהוא מלוכד הרבה יותר".

מריסה מאייר - מנכ"ל יאהו! (מימין), עם מארק בניוף - מנכ"ל Salesforce.com, על הבמה ב-Dreamforce 2013

מאייר, שבשנה האחרונה פעלה לעיצוב מחדש של כל קו המוצרים של יאהו!, חלקה את פילוסופיית המוצר שלה עם הקהל, ואמרה כי מוצר טוב מבחינתה, הוא מוצר שאפשר להפוך למומחים בו אחרי כמה ימים. "מוצר שהוא מתקדם וקל לשימוש, הוא לא בהכרח מוצר נטול פונקציונליות", הדגישה. "אני מאמינה גדולה במוצרים מתקדמים, אבל לא במוצרים מסובכים ובטח שלא במוצרים מסובכים יתר על המידה. מאז ומעולם הקפדתי להשתמש בכל המוצרים שיש לי חלק בהם, ולמרות שאני לא מעצבת בהשכלתי, אני מצליחה להבין מהר מאוד אם המוצר נוח או לא. לרוב יש לכך קשר ישיר לפשטות והידידותיות של המוצר".

"קחו מכונות צילום לדוגמה", אמרה מאייר. "הן ענקיות, ורובן יודעות לעשות הרבה מאוד דברים מורכבים, כמו כריכה, הידוק, הדפסה דו-צדדית ועוד. למרות זאת, סביר להניח שכאשר תעמדו מול מכונה כזו, תראו כפתור ענק בצבע ירוק ותדעו מיד איך לצלם דף, גם אם מעולם לא השתמשתם במכונה כזו. הפשטות האינטואיטיבית הזו היא בדיוק מה שאני מדברת עליו. היא לא גורעת מהתכונות המתקדמות של מכונת הצילום, היא פשוט מאפשרת לכל אחד לצלם עותקים באופן מידי, מבלי לצלול לעולם שלם של פונקציות ותכונות מורכבות".

"העוצמה של מהפכת המובייל הפתיעה הרבה אנשים ותפסה אותם לא מוכנים. אני מאמינה שזה גל מספיק חזק כדי לרכב עליו – לא רק להצלחה, אלא עד כדי המצאה מחדש של החברה". מריסה מאייר, מנכ"ל יאהו!

אחד הדברים שהדהימו את מאייר בשבוע הראשון שלה ביאהו!, סיפרה, היה כמות מהנדסי המובייל בחברה. "הרבה אנשים ביאהו! דיברו על מובייל ועל הנוכחות של החברה במובייל, אבל לא הצלחתי למצוא אף אחד שבאמת מתעסק בזה. כשבדקתי את הנושא, גיליתי שבמחלקת פיתוח המובייל שלנו עובדים 60 אנשים. 60! לא האמנתי. אני שמחה לספר שהיום עובדים יותר מ-400 מפתחי מובייל ביאהו! וזהו אחד התחומים שאני מאמינה שיביאו אותנו לצמיחה ושגשוג. העוצמה של מהפכת המובייל הפתיעה הרבה אנשים ותפסה אותם לא מוכנים. אני מאמינה שזה גל מספיק חזק כדי לרכב עליו – לא רק להצלחה, אלא עד כדי המצאה מחדש של החברה".

הכותב הוא שליח אנשים ומחשבים לארצות הברית

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. Ziv Barzilay

    מריסה מאייק צודקת אבל בפועל תחום ומנוע הצמיכה הגדול הוא שונה. .הפיתרון שמגובה בפטנטים פותח וזה הנושא הבא שישדרג את שוק ה IT בעולם

אירועים קרובים