שריל סנדברג, פייסבוק: "אם יותר נשים יישבו בהנהלות הבכירות, ארגונים יקבלו החלטות טובות יותר"

"גברים מקודמים היום על בסיס פוטנציאל, ואילו נשים מקודמות על בסיס הישגים. לא רק שזה לא הוגן, אלא שזה גם פוגע בארגון, שמפסיד כח אדם איכותי בגלל דעות קדומות וסטריאוטיפים", אמרה סנדברג - ה-COO של פייסבוק ואחת הנשים החזקות והמשפיעות בעמק הסיליקון ● לדבריה, "נשים יכולות לסייע לארגון לעבוד טוב יותר עם 50% מהאוכלוסייה, מה שבהכרח יגדיל את העסקים, ישפר את הקשר עם הלקוחות וישפיע לחיוב על כל האקו-סיסטם שהחברה פועלת בו"

אפילו העצב צריך חברה. שריל סנדברג, מנהלת התפעול הראשית של פייסבוק

"אני מאמינה שאם יותר נשים יישבו בהנהלות הבכירות, ארגונים יקבלו החלטות טובות יותר. הן יכולות לסייע לארגון לעבוד טוב יותר עם 50% מהאוכלוסייה, מה שבהכרח יגדיל את העסקים, ישפר את הקשר עם הלקוחות וישפיע לחיוב על כל האקו-סיסטם שהחברה פועלת בו", כך אמרה שריל סנדברג, מנהלת התפעול הראשית (COO) של פייסבוק (Facebook) ואחת הנשים החזקות והמשפיעות ביותר בעמק הסיליקון. היא הזהירה, כי "יש בעיית מגדר חמורה בעולם, וה-'פתרון' של כולנו הוא פשוט לא לדבר על זה. אבל מה אם אגיד לכם שטיפול בבעיה, או לפחות מתן תשומת לב אליה, יכול לחזק באופן משמעותי את השורה התחתונה של החברה שלכם? אני מניחה שזה השלב שבו אקבל את תשומת הלב שלכם".

סנדברג אמרה את הדברים ב-Dreamforce 2013 – כנס הענק של Salesforce.com בסן פרנסיסקו. היא השתתפה באירוע כאורחת של מארק בניוף – מנכ"ל ומייסד Salesforce.com, ובמהלכו ניהלו השניים שיחה על הבמה. הכנס, שעל פי החברה משך לא פחות מ-130 אלף משתתפים מ-80 מדינות, נערך במרכז הכנסים מוסקוני (Moscone) וננעל בסוף השבוע האחרון. את המשלחת הישראלית לאירוע, שכללה כ-120 נציגים, הוביל נתן גביש – סגן נשיא לפיתוח עסקי בישראל ב-Salesforce.com.

במרץ השנה פרסמה סנדברג ספר בנושא מגדר בשם "Lean in – נשים, עבודה והרצון להוביל". במהלך התחקיר לספר, אמרה, "בדקתי תרבויות שונות ברחבי העולם ואת ההבדלים ביניהם. הדבר היחיד שהיה זהה בכל אחת מהתרבויות והמדינות שבדקתי, היה הסטריאוטיפים שמיוחסים לגברים ונשים. מסתבר שזו מחלה אוניברסלית. זה מתחיל אצל כולנו בינקות ומלווה אותנו במשך כל החיים. ילד קטן שמשחק בגן השעשועים ומגלה חשיבה עצמאית ודעות מוצקות, זוכה לחיזוקים חיוביים מהחברה. אומרים עליו שהוא מנהיג. לילדה כזו, לעומת זאת, קוראים 'שתלטנית' ו-'בוסית'. מדכאים את היצר הזה בה מגיל צעיר. העיוות הזה מלווה אותנו כל החיים ויוצר חוסר שוויון מובנה בין המינים".

הוא שואל והיא עונה. מימין: מארק בניוף - מנכ"ל Salesforce.com, ושריל סנדברג - ה-COO של פייסבוק

"אחד העובדים שלי בפייסבוק ניגש אליי באחרונה וביקש להתייעץ איתי לגבי משוב שהוא קיבל על אחת העובדות שלו", סיפרה סנדברג. "העובדת שלו תוארה כ-'אגרסיבית' על ידי עמיתיה לצוות, וזה גרם למנהל שלה לתהות האם זה רע או טוב. הוא זימן אליו כל אחד מהעובדים שתיארו את הבחורה הזו כ-'אגרסיבית' וביקש מהם פרטים ספציפיים על התנהגות אגרסיבית מצידה. בסוף הוא שאל כל אחד מהם שאלה אחת פשוטה: דמיינו שהיא היתה גבר, האם גם אז הייתם מתארים את ההתנהגות הזו כאגרסיבית? כל העובדים השיבו בשלילה. אני בטוחה שזה קורה גם בארגון שלכם. למה אנחנו משבחים גברים על התנהגות מסוימת, ומגנים נשים על אותה ההתנהגות בדיוק? כשגבר מתנהג כך זה תורם לעסקים, אבל כשאישה עושה את אותו הדבר זה פוגע בהם? זה לא מתקבל על הדעת".

"בואו נקרא לילד בשמו: לכולנו יש דעות קדומות", אמרה סנדברג. "נשים לא התקדמו באמריקה התאגידית כבר עשר שנים. רובן המכריע עדיין מרוויח פחות ממה שגבר באותה המשרה מרוויח. ומה אנחנו עושים לגבי זה? כלום. הגברים שותקים כי הם מפחדים לומר משהו שיחשוף אותם לתביעה, והנשים שותקות כדי לא לסכן את המעמד שלהן בארגון. גברים מקודמים היום על בסיס פוטנציאל, ואילו נשים מקודמות על בסיס הישגים. לא רק שזה לא הוגן, אלא שזה גם פוגע בארגון, שמפסיד כח אדם איכותי בגלל דעות קדומות וסטריאוטיפים. אני מאמינה שאפשר, צריך וחשוב לשנות את זה".

"נשים לא התקדמו באמריקה התאגידית כבר עשר שנים". סנדברג ובניוף על הבמה ב-Dreamforce 2013

"נשים יכולות לסייע לארגון לעבוד טוב יותר עם 50% מהאוכלוסייה, מה שבהכרח יגדיל את העסקים, ישפר את הקשר עם הלקוחות וישפיע לחיוב על כל האקו-סיסטם שהחברה פועלת בו"

לדבריה, "64% מהמנהלים בארצות הברית מפחדים להיות בחדר לבד עם אישה. איך אפשר לעבוד ככה?! תארו לכם סיטואציה שבה שני גברים נוסעים יחד לכנס מקצועי. אם שניהם יושבים בערב בבר של המלון, שניהם לבושים בחליפות עסקים, שותים ומדברים, זה יראה נורמטיבי לחלוטין. עסקים כרגיל. ומה אם אחד הגברים מבוגר יותר מהשני? הוא כנראה מנהל והגבר הצעיר יותר הוא אחד העובדים שלו. עכשיו קחו את שני התרחישים הללו, ותחליפו את אחד הגברים באישה. האם הסיטואציה עדיין נראית לכם מקצועית? האם כשאתם רואים גבר מבוגר ואישה צעירה יחד, אתם מיד מניחים שהוא המנהל שלה והיא העובדת שלו? סביר להניח שלא. אז למה הגבר הצעיר נהנה מהספק והאישה הצעירה לא? זה חייב להיפסק! אין שום סיבה שגברים ונשים לא יוכלו להיות יחד באותו חדר".

סנדברג סיפרה, כי אחד הקולגות שלה אמר לה בצחוק, שכשהוא מזמין עובד שלו כדי להציג בפניו את חוות הדעת שכתב עליו, הוא פשוט עושה את זה. הם יושבים, מדברים על החיובי והשלילי, ושניהם ממשיכים ביום העבודה שלהם. כשאותו קולגה צריך להקריא חוות דעת דומה לעובדת, הוא מעביר את המסמך קודם דרך מחלקת כח האדם בארגון, והם עוזרים לו לנסח תסריט לפגישה, אותו הוא מדקלם מילה במילה. "אותי זה לא מצחיק בכלל", אמרה. "אם המנהל שלי פוחד לומר לי מה צריך לשפר בעבודה שלי, איך אני אוכל להיות עובדת טובה יותר ולהתקדם? הטירוף הזה יכול להיכחד מהעולם אם רק נדבר על זה ונגביר את המודעות סביב הנושא הזה. אם לא לטובת הכלל, אז לפחות לטובת העסק שלכם".

הכותב הוא שליח אנשים ומחשבים לארצות הברית

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים