תוכן שיווקי

כיצד מתודולוגיית IT-CMF תורמת להעלאת ערך ה-IT בארגון

27/11/2013 14:40

IT-CMF (ר"ת IT Capability Maturity Framework) הוא מודל שפותח על ידי IVI (ר"ת Innovation Value Institute), מוסד בינלאומי ללא כוונת רווח, אשר מנסה ליצור שינוי משמעותי שיגרום לארגונים לראות ב-IT שלהם גוף שיכול ליצור עבורם ערך עסקי. לצורך כך הקים את פלטפורמת ה-Open Innovation, אשר מהווה שיתוף פעולה בין התעשייה, האקדמיה והמשתמשים, בשש קהילות שונות. חברות כמו מיקרוסופט, אינטל, SAP וסיסקו משתפות פעולה ב-IVI, כמו גם ארגונים ממשלתיים בארה"ב, אוסטרליה ואירלנד ופורומים ידועים של CIO's (מנמ"רים). שיתוף פעולה זה מעניק ראיה רחבה של 360 מעלות על השוק ועל הצרכים.

המודל מאפשר קבלת ציון מדויק אודות בשלות רמת ניהול ה-IT בארגון ספציפי. כך נוצר מעין benchmark, שמאפשר לנו לראות כיצד אנו מתפקדים מול ארגונים דומים בארץ ובעולם, למצוא את הדרכים הטובות ביותר לשפר את ניהול ה-IT ולהשתמש בהם.

הרמה הממוצעת של בשלות רמת ניהול ה-IT בעולם, לפי המחקרים של IVI, עומדת על 2.8-2.3 (מתוך 5). נתון יחסית נמוך זה, מראה כמה עבודה עוד עומדת בפנינו. בישראל, לדוגמה, לחברות יש מטבוליזם טכנולוגי מהיר. אין ספק כי הן יוכלו לשפר את רמת בשלות ניהול ה-IT שלהן באופן מהיר יחסית. ארגונים אשר ישפרו נתון זה לא רק יחסכו כסף – אלא גם ישביחו את ערך החברה, עד 40%, וכך אנו ממנפים את השקעות ה-IT למנועי צמיחה עסקיים אמיתיים.

מודל IT-CMF כולל מדדי בחינה להערכה של יכולות טכנולוגיות ועסקיות. מדדים אלה מבוססים על ערכים של בגרות ומצוינות המושגים באופן הדרגתי בתוך הארגון.

מודל זה מספק תכנית לשיפור הדרגתי על פני ארבע יכולות רוחביות שנמדדות בחמש רמות בגרות מקובלות בתעשייה, כולן נתמכות על ידי חברות מחקר וייעוץ – החל מהמדד הראשוני (לא מנוהל) ועד לאופטימיזציה.

ארבע היכולות הרוחביות הן:
1. Managing IT like a business – ניהול ה-IT כעסק
2. Managing the IT budget – ניהול תקציב ה-IT
3. Managing the IT capability – ניהול יכולות ה-IT
4. Managing IT for business value – ניהול ה-IT להשגת ערך עסקי

כאמור, המודל מתמקד ביכולת (Capability) – האפשרות לבצע באופן יציב, עקבי וחוזר על עצמו פעילויות ניהול מערכות מידע להשגת ערך. יכולת היא אוסף המשאבים שניתן להקצות כדי להפיק תוצאות להבדיל מביצועים (Performance) המודדים את אופן הביצוע והתוצרים המתקבלים.

כדי לקבוע רמת בגרות בכל יכולת קריטית נעזר המודל בטבלה הבאה:

מודל הבגרות של IT-CMF מאפשר קיום תקן דה-פקטו לניהול מערכות מידע ולשיפור מתמיד של סרגל התקן באמצעות מסגרת רוחבית ייעודית המאפשרת התקדמות הדרגתית עם מדדי הצלחה ברורים.

ארגונים הקשובים לתפקוד ארגון מערכות המידע ייטב עימם אם יתמקדו ביכולות אלה כבסיס לבניית תכניות שיפור ה-IT  לטווח רחוק ונכון עסקית לארגונם.

אירועים קרובים