ד"ר ריצ'ארד סטולמן, קרן התוכנה החופשית: "הריגול שמבצעות מיקרוסופט ופייסבוק מנוגד לחוקה"

"הצעדים של שתי החברות הללו הם דוגמה מובהקת לחוסר צדק ודיכוי", אמר ד"ר סטולמן, נשיא הקרן ופעיל ידוע למען תוכנה חופשית, בראיון לסוכנות הידיעות האיראנית, FNA ● הוא הוסיף, כי "אין לי טלפון סלולרי, ואף פעם לא יהיה לי, כי בעליו של טלפון סלולרי בהכרח מסכים לכך שספקית הטלפוניה, כמו גם המדינה, יידעו איפה הוא נמצא כל הזמן"

"מיקרוסופט (Microsoft) ופייסבוק (Facebook) עסוקות כבר שנים באיסוף מידע אישי של משתמשים והעברתו לממשל האמריקני. הדבר נעשה בניגוד לחוקת ארצות הברית. הריגול שמבצעות שתי החברות הללו מהווה דוגמה מובהקת לחוסר צדק ודיכוי", כך אמר ד"ר ריצ'רד סטולמן, פעיל למען תוכנה חופשית ומתכנת מחשבים ידוע. ד"ר סטולמן, המשמש כנשיא קרן התוכנה החופשית, אמר את הדברים אמש (א') בראיון לסוכנות הידיעות האיראנית, FNA.

"החשיפות של אדוארד סנואודן מצביעות על האופן שבו הממשל האמריקני עוקב אחר האזרחים", אמר סטולמן. "אני לא יודע כמה זה עולה, אבל העלות היא עניין שולי. זו לא בעיה של בזבוז כסף, אלא יצירת עוול. לעקוב אחרי השימוש באינטרנט של כלל המשתמשים זו פעולה דכאנית".

ד"ר סטולמן, שיזם ב-1983 את פרויקט GNU ליצירת מערכת הפעלה חופשית דמוית יוניקס (Unix), הוסיף בראיון, כי "בחלופות האם להאמין לסנואודן או למיקרוסופט, המתיימרת להתנגד לריגול של הממשל, אני סומך על סנואודן, שמציג מסמכים תוך נטילת סיכון גדול ותשלום מחיר אישי. הדבר היחיד שמיקרוסופט אומרת היא שאנחנו צריכים לסמוך על מיקרוסופט. אני אומר שאין סיבה לתת אמון במיקרוסופט".

העובדה היא, אמר, "שאנחנו יודעים כבר שנים שמיקרוסופט התקינה פונקציונליות זדונית בתוכנה שלה – רוגלות, DRM ודלת אחורית אוניברסלית. מה שחדש בסיפור הזה, הוא שהיא עושה זאת לא רק למען תועלתה המסחרית האישית, אלא גם עבור ממשלת ארצות הברית. כל תוכנה קניינית נותנת לבעליה כוח בלתי צודק על המשתמשים. ניצול לרעה של הכוח הזה הוא אך טבעי".

את משתמשי פייסבוק כינה סטולמן "Useds", שילוב בין המילים Users – משתמשים, ו-Used – מנוצלים, שמשתמשים בהם. לדבריו, "פייסבוק משתמשת בהם ומנצלת אותם. היא נועדה לפתות אותם למסור המון נתונים על עצמם, ובנוסף, היא שואבת מהם הרבה יותר נתונים בחשאי. לצורך כך היא מפעילה תוכנה שאינה חופשית, במובן זה שהמשתמשים אינם יכולים לשלוט בה. מטרתה היא להיות ממכרת לשימוש. לכן איני משתמש בפייסבוק, ואף פעם לא השתמשתי בפייסבוק. טוויטר (Twitter) היא רשת הרבה יותר טובה מאשר פייסבוק".

בנוסף, אמר ד"ר סטולמן, "אין לי טלפון סלולרי, ואף פעם לא יהיה לי, כי בעליו של טלפון סלולרי בהכרח מסכים לכך שספקית הטלפוניה, כמו גם המדינה, יידעו איפה הוא נמצא כל הזמן. יש כמה דברים שאסור לנו לקבל. אני עושה שימוש בטלפונים סלולריים – של אנשים אחרים. למשל, בשדות תעופה, אם פספסתי טיסה, אז אני משאיל טלפון שכזה להודיע שאאחר".

"בשל הדרך המטופשת שבה רוב האנשים משתמשים באינטרנט", סיכם ד"ר סטולמן, "החופש והאנונימיות הפכו למתות בעולם הדיגיטלי. כדי לשחזר אותם, עלינו לפתוח במאבק נגד מעקב וצנזורה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים