תוכן שיווקי

יכולות הליבה – המנוע לניהול ה-IT

04/12/2013 15:05

במבט-על, מודל ה-ITCMF מורכב מארבעה תחומים אסטרטגיים לניהול IT:

התחומים האסטרטגיים הללו מכונים יכולות ליבה (Macro Capabilities), ומדגישים את מורכבותם וחשיבותם לניהול ה-IT עם ערך עסקי.

כאשר ה-"מנוע" של ארגון ה-IT מתחיל לפעול נקבעות האסטרטגיות לניהול ה-IT  כעסק. כמו בכל עסק ל-IT יש לקוחות, מוצרים ושירותים וקיים הצורך להשגת החזר להשקעות בפיתוח ותחזוקת מערכות.

התוצאה הנלווית לניהול ה-IT כעסק היא התקציב, כך שהצעד הבא הוא ניהול תקציב ה-IT. הפרויקטים והתפעול המתמשך דורשים הקצאת תקציבים. בארגוני IT "בוגרים" מנוהל ומבוקר תיק התוכניות והפרויקטים באמצעות ניהול המשאבים המוקצים להם במסגרת התקציב על בסיס ההלימה עם היעדים והאסטרטגיה הכוללת של החברה.

התקציב "מתדלק" את ארגון ה-IT לצורך ניהול יכולות ה-IT בו. יכולת ליבה זו כוללת את הפעילויות יוצרות הערך של עסקי ה-IT. לכל עסק ישנם נכסים ושרשרת ערך המשמשים ליצירת הערך. באופן דומה, יכולות ה-IT כוללות את הנכסים ושרשרת הערך שלהם. ישנם סוגים שונים של נכסי IT הדורשים ניהול: תשתיות, אנשים, קשרים וידע. ניהול נכסי התשתיות דורש תחזוקה גמישה ויעילה של רשתות תקשורת, מערכות אחסון, מעבדים, תחנות עבודה אישיות ומערכות תוכנה בסיסיות.

ארגון ה-IT מכוון להשגת ערך עסקי. נדרשים מדדים לוודא שהיעדים מושגים ואלה מובילים ליכולת הליבה המסכמת; ניהול ה-IT להשגת ערך עסקי. בעוד שבעבר ה-IT דיווח על זמני תגובה ומדדי תפעול טכניים, הרי שהיום ארגון ה-IT נדרש לפתח ולהטמיע מדדים של ערך עסקי. מה שחשוב היום הוא האם השקעה ב-IT השפיעה על ה-"שורה התחתונה" וזאת כי ארגון ה-IT נדרש היום לנהל את השקעותיו כדי להבטיח שהערך אכן ממומש.

המדד הבסיסי של ערך עסקי הוא כספי – דולר או שקל. במקרה של המגזר הציבורי הוא איכות השירות לאזרחים וללקוחות. ההערכה יכולה להתבסס על שיפורים בניהול המלאי, הגדלת נתח השוק או חסכון בהוצאות תפעול הנובעות מאוטומציה של תהליכים. אך, בסופו של היום, כדי להבין את החזר ההשקעה ב-IT אנו זקוקים למערכת מדידה מוניטרית עסקית או מדידת רמת שירות למגזר הציבורי.

המעגל נסגר כפי שמוצג בתרשים כאשר מנהלי ה-IT מדווחים על הערך העסקי המושג ויכולים עתה ללמוד לקחים מהתוצאות, להתאים תכניות עסקיות ולהציב מטרות, יעדים, אסטרטגיות וטקטיקה חדשים על בסיס נתונים מדידים.

בבסיסו של מודל בגרות עומד העיקרון שהמצוינות מושגת בשלבים. בטבלה מוצג תהליך שיפור מתמיד בחמש רמות בגרות בכל ארבעת יכולות הליבה:

ברמה ההתחלתית: אין אסטרטגיה, תקציב ומדידה כלשהי – זהו מצב של "כאוס". ה-IT מפגר בלוחות הזמנים בחודשים רבים וקיים חוסר אמון של הלקוחות העסקיים בו.

ברמה הבסיסית: ארגון ה-IT מתחיל להתארגן, הוא מהווה מרכז עלות עם תקציב, הוא מתחיל לספק מוצרים ושירותים באופן אמין יותר, לזהות את ההוצאות הישירות והעקיפות ולהתמקד בעלות הכוללת למחזור הפיתוח (TCO).

ברמת הביניים: מציגה שיפורים נוספים על ידי בחינה פורמלית על אופן ההחזר להשקעות (ROI), ייזום פרויקט לפיתוח נעשה על בסיס CASE עסקי, היעילות התפעולית גדלה ועלויות התפעול מתחילות לרדת.

ברמה המתקדמת: ארגון ה-IT הופך למרכז השקעות המייצרות ערך, שיתוף פעולה עם הלקוחות העסקיים בתהליכי הייזום, האפיון והבדיקות משפר את איכות המוצרים והשירותים ואת שביעות הרצון.

ברמה האופטימלית: ה-IT הופך למרכז ערך יזמי הגורם לחסכון תפעולי בשימוש בחדשנות טכנולוגית ויוצר יתרון תחרותי בשוק. מוכר כהתמחות ליבה של העסק.

אירועים קרובים