תוכן שיווקי

מיצוב IT-CMF ומסגרות אחרות לשיפור ביצועי ה-IT

11/12/2013 11:15

יש מגוון רחב של מסגרות לשיפור ביצועי ה-IT בשוק (ר' תרשים). אז למה לבחור ב-IT-CMF? הדבר הראשון שיש להבין הוא כי ה-IT-CMF אינה מהווה תחליף למסגרות קיימות. על מנת להבין את מיצובה של IT-CMF צריך להבין את ההבדל בין מסגרת ממוקדת יכולת (Capability) למסגרת ממוקדת תהליך (Process).

כאשר IT-CMF מוצגת לארגונים ולמנמ"רים שלהם מתעוררת השאלה איך המסגרת המוצגת מתייחסת למגוון הרחב של מסגרות האחרות הקיימות בשוק. השיחה מתמקדת מהר בשאלה איך ה-IT-CMF משפיע על שיפור התהליך. דיון כזה עשוי להביא להתעלמות מהערך האמיתי של IT-CMF ולגרום לבלבול במונחים ובכוונה האמיתית של המסגרת. המאמר מנסה להתרכז בצורך להתמקד ביכולות.

IT-CMF ממוצבת כמסגרת הוליסטית המתמקדת בהשגת ערך עסקי באמצעות יכולות IT משופרות. להבנה נסתכל על הארגון כולו, הפועל בסביבה כלכלית שמעולם לא הייתה כל כך תחרותית, קצב ההתקדמות הטכנולוגית בה הוא אקספוננציאלי (מעריכי) המאפשר גישה וקלות שימוש.

גורמי ההצלחה המסורתיים כגון גודל, התמחות, מיקוד, שליטה ומגוון המוצרים, מתחלפים במהירות, גמישות, אינטגרציה, חדשנות ומיקוד בלקוח. גורמי ההצלחה בעבר אינם בהכרח גורמי ההצלחה בעתיד. לכן, ארגונים הנחושים להצליח בעולם ההיפר תחרותי, חייבים להגיב נכון לכוחות השוק כדי לשרוד.

ארגונים נדרשים לפתח ולשמור על יתרון תחרותי יציב – SCA (ר"ת Sustainable Competitive Advantage), צורך שלא נמצא בתחומי הדיון של המנמ"ר. הדיון העיקרי שלו עוסק בעלויות ובאספקת השירותים (שניהם חשובים). הוא נדרש לספק שירותים מוגדרים ואמינים. לכן, רוב המסגרות המאומצות על ידו מכווני תהליך במטרה להבטיח אספקת מוצרים ושירותים אמינים ומבוקרים.

גורמי המפתח שבבסיס פיתוח יתרון תחרותי יציב הם:

• יצירת שונות – ארגונים חייבים לפתח יכולות שונות ליצירת יתרון תחרותי גם באותם ענפי תעשיה ושווקים.
• בדלנות ומקוריות – קשה לחקות יכולות ולהעתיקן מארגונים אחרים.
• פיתוח יכולות ייחודיות – רק ארגון שישכיל לייצר יכולות או מומחיות ייחודית ייצר לעצמו יתרון תחרותי (כאן למנמ"ר תפקיד משמעותי!).

מושגי מפתח אלה עומדים בבסיס הגישה האסטרטגית מבוססת יכולות. הטכנולוגיה ממלאת תפקיד משפיע בכל התחומים של יכולת הארגון לתכנן, לעצב, ליישם ולנהל פעילויות ותהליכי ליבה, לא ניתן להתעלם מהפוטנציאל של יכולות ה-IT להשפיע על הארגון להגיב בזמן לשינויים בגמישות ולשמור על היתרון התחרותי. ה-IT אינו יותר רק תומך אלא שותף אסטרטגי המאפשר לארגון להגיב לשינויים בשוק ותוך שמירת היתרון התחרותי.

השוואה בין ה-IT-CMF הממוקד ביכולת ומסגרות אחרות הממוקדות בתהליך, היא כמו השוואת מברג למשקפת: שניהם כלים, אך משמשים למשימות שונות לגמרי.

• מסגרות הממוקדות בתהליך מייצרות תפוקה נדרשת באיכות ובכמות מוגדרת, ע"י הפיכת הפעילויות הפנימיות לשיטתיות ועקביות.

• מסגרות הממוקדות ביכולות נועדו להבין איזה יכולות צריך לפתח ולתמוך, כדי לבנות יתרון ייחודי. המיקוד הוא בפיתוח היכולת. כדי להתמודד עם אתגרים חיצוניים.

אין בכך כדי לומר שמסגרת אחת טובה יותר מרעותה, זה לא המקרה. עם זאת, כדי שהמסגרת תהיה יעילה היא צריכה להיות מיושמת בצורה הנכונה. הבנת תהליכים, וכיצד לייעל אותם, חשובה לארגון כדי לענות על הצרכים והציפיות של בעלי העניין שלו. עם זאת, אם הארגון נדרש להבין ולפתח את יכולתו לחוש ולהגיב לשינויים סביבתיים, הוא חייב להבין ולהיות מסוגל לפתח את יכולותיו.

עבור מנמ"רים רבים, זה שינוי נקודת מבט ודרך חשיבה חדשה, פיתוח יכולות, פירושה חשיבה על העתיד, אבל לא רק במונחים של תקציב, אימוץ וניהול הטכנולוגיה. הדיון כבר לא איך להוריד עלויות התקשוב, אלא, כיצד יכולה הטכנולוגיה לעצב את הדרך בה הארגון (לא רק את ה-IT), יכול לפתח יכולות שתשארנה אותו ביתרון תחרותי יציב.

אירועים קרובים