ד"ר יצחק שמר, המכללה האקדמית לישראל: "אם מערכת הבריאות תמשיך לפעול כבעבר – היא תימרח על הרצפה"

"שלל מהפכות עומדות בפתחן של מערכות הבריאות - בגלל התפוצצות המידע, הטכנולוגיות ואילוצים תקציביים - ומעמידות אותן על ספו של אסון", אמר ד"ר שמר, ראש תוכנית הלימודים בניהול מערכות מידע במכללה ● לדבריו, "הטכנולוגיות הרבות מאלצות את המערכות לבצע שינוי תפיסתי כולל"

"מערכות הבריאות בעולם מצויות על ספו של אסון: הן ניצבות מול שלל מהפכות – בגלל התפוצצות המידע, הטכנולוגיות ואילוצים תקציביים. עלות שירותי הבריאות במדינות העולם המערבי מגיעה לבין 18% ל-20% מהתוצר הלאומי הגולמי בכל אחת מהן. אם מערכות הבריאות ימשיכו לפעול באותה דרך ולא ישנו את התפיסה ואופן הפעילות שלהן, הן יתנגשו ויימרחו על הרצפה", כך אמר ד"ר יצחק שמר, ראש תוכנית הלימודים בניהול מערכות מידע במכללה האקדמית לישראל ברמת גן.

ד"ר שמר דיבר בכנס המיחשוב הרפואי Smart Doctor. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים היום (ה') במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה, בהנחיית יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים.

לדברי ד"ר שמר, "שירותי הבריאות, בארץ ובעולם, נמצאים על סף שינוי תפיסה. הם נמצאים בפתחה של מהפכה, שקורית עקב הרחבה והעמקה של הידע, כתוצאה מהתפתחויות טכנולוגיות רבות. כל אלה מאלצים את מערכות הבריאות לבצע שינוי תפיסתי כולל, שלא ניתן לפסוח עליו".

לגבי תיק הרשומה הרפואית בארץ אמר ד"ר שמר כי "אנחנו חריגים ברמה העולמית: כל ארבע קופות החולים מבטחות ונותנות שירות לכלל האוכלוסייה. רמת הדיגיטציה של הרשומה הרפואית היא הגבוהה בעולם. אלא שעולה השאלה מי הבעלים של התיק הרפואי של הלקוח? במבט ראשון נראה כי זו קופת החולים, אבל אולי המדינה היא הבעלים? ואולי בכלל אנחנו נלחמים את מלחמת האתמול, כי הלקוח הוא הבעלים של התיק הרפואי הממוחשב שלו? הסוגיה הזו צפויה להתחדד באופן דרמטי בעתיד הקרוב".

הוא ציטט מחקר בו שורטטו כיווני רפואת העתיד. "אחד מאותם כיוונים הוא ה-IT, שיאפשר את מימוש כל שאר כיווני הרפואה", אמר. לדבריו, "החוקרים מדברים על אינטגרציה של נתונים, על מדידת תשומות ולא תשואות, על הצורך לבחון את התועלות בבריאות המטופלים ולא לבדוק את הרפואה". לדבריו, "יש לתגמל את הרופאים והקופות לפי בריאות התושבים ולא לפי כמות החולים בהם טיפלו".

אתגר נוסף עליו עמד ד"ר שמר הוא התמחות מקצועית. "בתוך מחלקת עיניים יש תתי התמחויות, אלא שצצה השאלה: מי מנהל את הטיפול? האם זה רופא המשפחה, שלא מתמחה בתחום העיניים, או המטופל?", שאל. הוא הסביר שההתמחות, חשובה ככל שתהיה, מביאה לסרבול בטיפול ושנדרש לתת למי שיוחלט שהוא המנהל את הכלים לעשות זאת באופן יעיל, "על מנת שהמטופל לא ייפול בין הכיסאות".

לסיום ציין ד"ר שמר כמה אתגרים העומדים בפני מערכת הבריאות: ריבוד מערכות המידע במשרד הבריאות; ניהול התיק הרפואי; טיפול בהיבטי הייעוץ והרפואה המונעת; מיטת החולה – איסוף, ניטור וטיפול ראשוני; רפואה מרחוק; תכנון והקצאת משאבים לתחומי הרפואה השונים; ובקרה מקומית, אזורית ומדינתית. הוא סיכם באומרו כי "עלינו להתחיל ולרוץ בעולם הבריאות בקצב מהיר פי שניים ממה שהורגלנו אליו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים