תוכן שיווקי

בעקבות אירוע mPay | חברת Oti, טכנולוגיית NFC ומה שביניהם

16/12/2013 17:04

שוק התשלומים עובר בשנים האחרונות שינויים מרחיקי לכת. חברות כמו SQUARE ו-PayPal הביאו לשינוי משמעותי בדרך בה אנו כצרכנים יכולים לנהל את אופן התשלום. גורם נוסף שמאיץ את השינויים בעולם התשלומים הוא הטלפון הסלולרי שנהיה חלק יותר ויותר משמעותי בחיי היום יום שלנו ויש בו את כל האלמנטים הנדרשים להיות אמצעי לביצוע תשלומים. בג'וניפר ריסרץ' מעריכים כי תשלומים באמצעות סלולר יעברו 1.3 טריליון דולר ב-2017, ובגרטנר מעריכים כי בין השנה ל-2017 נפח וערך תשלומים בסלולר יגדלו בקצב של 35% אחוזים בשנה.

טכנולוגית NFC (ר"ת Near Field Communication) הוצגה בשנת 2004 על-ידי נוקיה, סוני ו-Philips (היום NXP). טכנולוגיית ה-NFC מיועדת לשימושים שונים, בכלל זה ביצוע תשלום על ידי הצמדת מכשיר סלולרי שתומך NFC לקוראים מיוחדים, במרחק של סנטימטרים בודדים. התשלום יכול להיעשות על ידי כרטיס אשראי, כרטיס משולם מראש, כרטיס תחבורה ציבורית או כל אמצעי תשלום אחר שנשמר בטלפון. שיטת התשלום היא נוחה וקלה לשימוש, פשוט מצמידים לוחצים והולכים. בנוסף, קיימות כבר היום אפליקציות רבות שתומכות ב-NFC, הטכנולוגיה מהירה, הוכרה כסטנדרט בינלאומי, מאובטחת מאוד ויכולה לעבוד גם כאשר הטלפון אינו מחובר לרשת.

האפשרויות החדשות שה-NFC מייצר גרמו למשחק שליטה בין שלושה שחקנים בשוק: הרשתות הסלולריות, יצרניות הטלפונים והבנקים.

• הרשתות הסלולריות, מבקשות להציע ללקוחותיהן שירותי תשלום באמצעות חשבונות הטלפון שלהן, כמנוע חדש לצמיחתן.
• יצרניות הטלפונים ומערכות ההפעלה, מבקשות לקחת חלק בעולם התשלומים בכדי לאסוף מידע על ביצוע רכישות על ידי לקוחותיהן לצורכי שיווק או שבכדי לייצר הכנסות נוספות מהטרנזקציות.
• הבנקים וחברות כרטיסי האשראי ששולטות מסורתית על העברות הכספים בשו ועלולים למצוא עצמם תלויים בשותפים חדשים בטרנזקציות שיבוצעו מטלפונים סלולריים.

עופר ציפרמן, מנכ"ל oti: "מנהלי הרשתות הסלולריות מנסים למצב את עצמם כגורמים המרכזיים, שישלטו בהעברות הכספים באמצעות טכנולוגיית NFC ואף פיתחו מיזם מיוחד לנושא בארצות הברית", אמר. "הבנקים מנסים לצאת מהאחיזה של מנהלי הרשתות ולהמשיך את שליטתם בהעברות הכספיות".

מאבק האינטרסים בא לידי ביטוי בין היתר בסוגי הפתרונות שמציעים השחקנים השונים ובשליטה ב-SE (ר"ת Secure Element) – הרכיב שמחזיק את הסודות הנדרשים לביצוע טרנזקציה מאובטחת. כאשר כל שחקן מציע פתרון עם SE שמשרת את האינטרסים שלו.

היבט נוסף שנדרש לצורך מימוש פרויקט NFC הוא תמיכת הטלפונים וכבר היום מכשירי סמארטפון רבים מגיעים לשוק כאשר טכנולוגית ה-NFC מותקנת בהם ואנליסטים צופים כי תוך שנתיים לפחות מחצית מהסמארטפונים יגיעו לשוק עם NFC. אך עד שכל הטלפונים שיוצאים לשוק יגיעו עם NFC, פותחו פתרונות שונים על מנת לגשר על הפער הזה. בין הפתרונות המוצעים יש שרוול שמותאם ספציפית לאייפון S4, אך אינו תומך בטלפונים אחרים, כרטיסי microSD שמתאימים אך ורק לטלפונים שקיים בהם חריץ מתאים.

בכדי לתת מענה לצורך זה פיתחה oti את פתרון oti WAVE, שהופך טלפונים לתומכי NFC בעזרת פלאג שנכנס לשקע האוזניות. הפתרון מתאים לכל טלפון, כיון שבכולם יש פלאג לאוזניות ומאפשר לשדרג גם מכשירים אחרים כמו טאבלטים לתמיכה ב-NFC. הפתרון ממומש כבר היום בהונג קונג, טאיוואן ומקאועם קונסרציום של בנקים שבחר ב-oti WAVE לפרויקט ה-NFC שלהם.

בנוסף, על מנת לקבל את התשלומים הנעשים בטכנולוגיית NFC יש צורך בתשתית של קוראים המתממשקים לנקודות המכירה. כיום ניתן כבר למצוא קוראים כאלו בבתי עסק רבים בארצות-הברית ובמדינות שונות באירופה ואסיה. oti מציעה קו שלם של קוראים לשוק ה-NFC ומותאמים במיוחד לשווקים שה-NFC מביא להם את היתרונות הגדולים ביותר, למשל שוק התשלומים למכונות השתיה האוטומטיות, תחבורה ציבורית, תחנות דלק, חניה ועוד. לאחרונה חתמה החברה על הסכם לאספקת קוראים ביותר מ-10 מיליון דולר לשוק בארצות הברית, והחברה מצפה למכור השנה כ-110,000 קוראים כאלו, עליה של למעלה מ-100% מהשנה שעברה.

אירועים קרובים