טים קוק מציג: לא זכויות ולא אדם

מנכ"ל אפל גאה להעיד כי ענקית הטכנולוגיה "תומכת בזכויות אדם" ● הוא כנראה לא מכיר תנאי העבדות והניצול להם "זוכים" העובדים במפעלי הייצור בסין הרחוקה, או שגרוע מזה - כלל לא אכפת לו מהם

"אפל (Apple) תומכת בזכויות אדם, מכבדת זכויות אדם ומיישמת את הערכים שלה בנושא במפעלים שהיא עובדת איתם", כך אמר לפני ימים אחדים מנכ"ל החברה, טים קוק, כשקיבל פרס על מפעל חיים מאוניברסיטת הובורן.

קראתי את המשפט הזה ושפשפתי את עיניי: אולי אני קורא לא נכון? מה לענקית הטכנולוגיה וזכויות אדם?

דו"חות לאין ספור יצאו בשנים האחרונות על תנאי העבודה המזעזעים במפעלים של חברות שהן ספקיות של אפל, כאלה שמייצרות עבורה את ה-iPhone, ה-iPad ויתר הצעצועים הטכנולוגיים, שרבים מאיתנו לא יכולים להיפרד מהם. חלק מאותם דו"חות הם אמנם עוד מתקופת סטיב ג'ובס המנוח, אבל רבים מהם רלוונטיים לתקופה שאחרי לכתו של המייסד וכניסתו של קוק לתפקיד.

רק לפני כמה ימים פורסם על מותו מדלקת ריאות של נער בן 15 שעבד בפגאטרון (Pegatron), אחד המפעלים המרכזיים שמייצרים את מוצרי אפל. פגאטרון הולכת וצוברת נתח מרכזי יותר ויותר בייצור מוצרי אפל, על חשבונה של פוקסקון (Foxconn), שתנאי העבדות במפעליה נודעים לשמצה. אפל טוענת בתוקף שאין קשר בין תנאי העבודה של אותו עובד נער למותו, אלא שדו"ח שפורסם רק לפני חודשים ספורים מראה שהתנאים במפעל של פגאטרון גרועים, עוד יותר מאשר בפוקסקון: עליבות, כפייה, קנסות שרירותיים, אי תשלום משכורות, עבודה בעמידה ועוד "תנאים" שאף אחד מאיתנו לא היה רוצה לעבוד בהם. אז על מה בדיוק טים קוק מדבר?

במסגרת עבודתי העיתונאית, נחשפתי לא פעם ולא פעמיים למסגרות עבודה נצלניות בענפי הטכנולוגיה והסלולר. על פערי שכר דימיוניים אין טעם להרחיב עוד. אלא שהפעם, אני לא חושב שהמרחק בין ההלכה למעשה נובע מרוע לב. קוק, כך נראה, מאמין במה שהוא אומר כשהוא מדבר על זכויות הלהט"בים והשחורים, וכשהוא טוען שלא אחר מאשר מרטין לותר קינג, אחד מלוחמי זכויות האדם הגדולים בהיסטוריה, מהווה עבורו השראה.

כן, אני מאמין שציניות היא לא המקרה כאן. הבעיה שלו חמורה יותר: ניתוק. נראה שקוק לא יודע לעומק מהם התנאים של העובדים בפוקסקון, פגאטרון ושאר המפעלים שמייצרים עבור אפל את אותם "מוצרים נגישים לכולם", לטענתו. יתרה מזאת: ייתכן מאוד שהוא בכלל לא רוצה לדעת, לא מתעניין בהם, שהם אינם נראים בעיניו. עם כל הכסף הרב והמעמד שיש לו, קשה לו להבין באמת מהם חייו של העובד הממוצע, ודאי של עבד שתנאיו אינם תנאים, חייו אינם חיים. לכן, כפי שכבר קרה לא אחת במפעלים של פוקסקון, הוא שם קץ לחייו.

עם זאת, יכול להיות שמשהו, איזה אסימון, אם להשתמש בביטוי ישן, החל לרדת לקוק ולאנשיו באפל. דו"ח שפרסם השבוע ארגון העבודה ההוגנת על התנאים במפעליה של פוקסקון מעיד שהחברה נמצאת בתהליך של שיפור, במסגרתו הגיעה להסכם עם חלק מהעובדים שמגביל את כמות השעות הנוספות שהם מועסקים ל-36 בחודש. אלא שבמקרים רבים, גם ההסכם הזה מופר, ובפועל העובדים מועסקים 60 שעות נוספות בחודש.

האם השינויים שהדו"ח מצביע עליהם קוסמטיים או שתנאי העבודה של עובדי, או עבדי, אפל בסין באמת יהפכו אנושיים? ימים יגידו. אולם, גם אם הם ישתפרו במידת מה, מכאן ועד להגיד כי "אפל תומכת בזכויות אדם ומיישמת את הערכים שלה בנושא במפעלים שהיא עובדת איתם" הדרך עוד ארוכה. אלא אם כן אפל רואה את אותם "ערכים", ואת מי שהיא טוענת שהיא מיישמת אותם עליהם, אחרת. או לא רואה אותם בכלל.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מודי

    כתבה מעולה. הלוואי וכל העולם המערבי היה מתעורר לגבי מה שקורה בסין. אבל את בעלי המניות מה שמעיניין זה למכור ולהרוויח כמה שיותר והשוק הסיני הוא שוק עם פוטנציאל ענק על כן אין ברירה לבעלי המותגים אלא לייצר בסין ולעצום עין ולהגיד לא ראינו או כמו שלושת הקופים לא ראינו לא שמענו לא דיברנו. אם אתה רוצה למכור מוצר לשוק הסיני אתה חייב להקים שם מפעל ואף חברה לא תקים שני מפעלים אחד רק לשוק הסיני והשני לשאר העולם במידה וזה יקרה אזי עלות המוצרים תיהיה גבוהה מאוד ולא הרבה יקנו. חזרנו לימי העבדות בארה:ב רק שקוראים לכך סין ולא מביאים פועלים מאפריקה אלא לוקחים אותם מהבית.

  2. נדב

    כתבה מגמתית. כרגיל כנגד אפל ע"י הכותב הנ"ל

אירועים קרובים