תוכן שיווקי

כשבחוץ סוער המאסטרו שומר: מערכת המאסטרו מנהלת את המצב ברשויות המקומיות

מאת: רן צחורי, מנהל תחום GIS באגף פיתוח תוכנה של טלדור

22/12/2013 13:37

לא מכבר פקדה את מדינת ישראל סופת שלגים שכמותה לא נראתה בישראל ב-100 השנים האחרונות בקירוב. בעקבות הסופה, נגרמו שיבושים רבים לשגרת החיים של תושבי הערים המושלגות. על הביקורת הרבה בנוגע להתנהלות המדינה ועיריית ירושלים בעת הסופה, נכתב כבר רבות, ועתה הגיע הזמן לבצע הפקת לקחים.

אחד הגופים המרכזיים שמתמודדים עם מצבי משבר במדינה הוא הרשות המקומית, העירייה, שאמורה לספק מענה ראשוני ומהיר לתושבים באירועים בעלי מאפייני חירום או פגיעה בתושבים. על הרשות המוניציפאלית מוטלת האחריות להחזיר את השגרה לעיר בהקדם האפשרי ולתת מענה מיידי לתושבים שנפגעו. בנוסף, הרשות אחראית לאספקת השירותים העירוניים ותיקונם במידת הצורך ומהווה גורם המתווך בין גופים שונים הפועלים במשותף בעיתות משבר. פיקוד העורף מעודד את העיריות להקמת מערכות כאלו וזאת בעיקר כי בשעת האמת המידע העדכני והמפורט, קיים רק בעירייה.

ניהול תשתית עירונית במצבי חירום הוא מורכב ביותר, ומחייב היערכות מוקדמת ופעולה סדורה בעת ההתרחשות. חברת טלדור, אחת מחברות ה-IT הגדולות והמובילות בישראל, פיתחה מערכת שליטה ובקרה ייחודית בשם "מאסטרו", המאפשרת לרשויות מקומיות לנהל את התשתית העירונית שלהן בחירום ובשגרה. מדובר במערכת מודולרית מושלמת לניהול כולל של מצבי חרום ברשויות המקומיות. זוהי מערכת תוכנה, שייחודה המרכזי הוא בזיהוי מראש של התרחישים האפשריים והתאמתם לרשות. התרחישים השונים, גם אלו הקלושים ביותר, מוזנים מבעוד מועד לתוכנה כך גם שלל המשימות שצריך לבצע בעת התקיימותם. מדובר על מערכת פתרונות אינטגרציה מקצה לקצה, שנותנת מענה מלא לניהול אירועים וכוללת מתן תמונת מצב, תגובה מיידית ומדויקת, מידע תומך החלטה וביצוע ניהול ושליטה במשאבים.

המערכת נותנת מענה שוטף לרשות המקומית בעת שגרה, של ניהול ותחזוקה שוטפת, וגם היערכות למצבי חירום. בעת אירוע חירום, שולפת המערכת את המשימות שעל הרשות לבצע בכדי לשלוט באירוע, כאשר המשימות מחולקות בין בעלי התפקידים השונים, תוך היערכות לכל תרחיש. בסיום מצב החירום, מסייעת המערכת לרשות המקומית לטפל בנזקים ובמפגעים שנוצרו והחזרה לשגרה במהירות וביעילות, תוך פגיעה מינימאלית בתושבים.

כך, לדוגמה, באמצעות שימוש במערכת מאסטרו, יוכלו העיריות להגדיר מראש תרחיש של סופות שלגים. ברגע שתתרחש סופה כזו יאויש מרכז ההפעלה של העירייה ונציגי המחלקות והמכלולים השונים יקבלו באופן אוטומטי ומיידי מהמערכת משימות שעליהם לבצע על פי התרחיש שהוגדר מראש באופן כללי וע"פ מידע פרטני לביצוע המשימות בהתאם למקום האירוע. אחראי המשימות יוכלו להקצות כוח אדם לביצוע המשימות ולדווח על ההתקדמות בביצוען. הצוותים שיצאו לשטח יוכלו לדווח על הנזקים ובהתאם לדיווחים, המערכת תשלוף תרחישים מתאימים לאירוע ויחולקו משימות שמטרתן מזעור הפגיעה בשגרה האזרחית.

המערכת עובדת בסימביוזה מלאה עם מערכת ה-GIS שמספקת מידע גיאוגרפי מתקדם המבוסס על מידע חזותי התומך בקבלת ההחלטות. המערכת נותנת תמונת אמת על גבי המפה ומשתמשת במפה בכדי לקבל נתוני אמת לפי מיקום מכל נתוני העירייה, באזור הפגיעה. למערכת יכולת קליטת מידע בזמן אמת, על בסיס תקשורת אלחוטית מהשטח ומהיחידות הניהוליות השונות.

מדובר בפתרון חדש יחסית, שמעורר עניין רב בעולם הרשויות המקומיות שכן הוא ממלא צורך הקיים בכל הדרגים ברשות. מדובר במערכת קלה ללמידה, אשר השימוש היומיומי בה פשוט. כיוון שמדובר בפתרון out of the box, הטמעתה הטכנולוגית מהירה ביותר והיא הוטמעה בהצלחה רבה ברשויות המוניציפאליות של גבעת שמואל, ערד והמועצה האזורית גוש עציון, ועיריות רבות נוספות מגלות בה עניין. החברה נמצאת בתקופה זו במגעים לבחינת שיתופי פעולה עם עיריות וגופים נוספים בארץ וברחבי העולם.

לפרטים נוספים – לחצו כאן.

אירועים קרובים