אבי קדם, התעשייה האווירית: "הטכנולוגיה משנה את התשתית של ניהול הידע"

"אפשר לנהל ידע ללא טכנולוגיה, אבל הוא יהיה פחות יעיל וקטן יותר", אמר קדם, מנהל תוכנית ניהול ידע בחברה ● הוא ציין כי שני תחומים חמים בעולם זה הם רשתות חברתיות פנים ארגוניות ומשחקים

KMI - פורום ניהול הידע של אנשים ומחשבים

"הטכנולוגיה משנה את התשתית של ניהול הידע ומנגישה אותו. אפשר לנהל ידע ללא טכנולוגיה, אבל הוא יהיה פחות יעיל וקטן יותר", כך אמר אבי קדם, מנהל תוכנית ניהול ידע בתעשייה האווירית.

קדם דיבר במפגש של פורום KMI מבית אנשים ומחשבים, שהתקיים בסוף השבוע במלון שרתון בתל אביב ועסק בניהול ידע, הדרכה ומה שביניהם. מנחת המפגש הייתה ד"ר מוריה לוי, מנכ"לית ROM Knowledgeware.

לדברי קדם, "ניהול ידע הוא תחום שבקלות יימצא מישהו בהנהלת הארגון שישאל לגביו: מה זה הדבר הזה? זה לא יקרה בכל מה שקשור להדרכה, משום שהדרכה היא משהו שכל אחד מאתנו עבר לפחות פעם אחת במהלך חייו – בבית הספר, בצבא או במקומות אחרים".

הוא דיבר על פרויקט ניהול ידע שהנהיג בתעשייה האווירית. לדבריו, "ביצענו אריזה של הידע שנצבר במסגרת פיתוח מוצר, כדי להעביר אותו ללקוח, למשל באמצעות לומדות. כדי להעביר ידע, יש לכתוב את התוכניות בצורה ידידותית ודידקטית ולהשתמש בווידיאו ובלמידה מתוקשבת".

הוא הוסיף כי "אנחנו, בתעשייה האווירית, מבצעים פעילות ענפה של שימור ידע של מומחים וקבוצות מומחים, במטרה שהוא יהפוך גלוי בפורטל ניהול הידע, ייאגר למאגר תובנות או יוטמע בכלי עבודה שונים".

"במרוצת התהליך הגענו למסקנה שצריך לשפר את מערכת הסאפ (SAP) שלנו", אמר קדם. "המערכת שונתה מבחינת ניהול ידע, אולם מי שעובד עם התוכנה לא יודע את הסיבות לשינוי. מה שחשוב הוא שהארגון התייעל".

אלמנט נוסף בנושא הוא הטמעת תהליכים ואירועים. לדברי קדם, "היה צורך להדריך עובדים על מערכת ניהול תחקירים ותובנות. עשינו זאת באמצעות שפע של סדנאות ויחידות לימוד, בלמידה מתוקשבת". הוא ציין כי "האתגר של הכנסת למידה מתוקשבת לארגון הוא גדול מאוד, מפני שהמדריכים רואים בלומדות איום משמעותי על המשרה שלהם".

"כשהתחלתי להטמיע את הלמידה המתוקשבת, רק 20% מעובדי התעשייה האווירית ידעו להפעיל דפדפן", אמר. "כדי לשפר את זה יישמתי את מה שלמדתי בטירונות: מה שלא הולך בכוח הולך ביותר כוח. חברתי לשני גופים חזקים בחברה: ארגון הבטיחות וארגון הביטחון, ויחד איתם הצלחתי להעביר את הנושא".

הוא הוסיף שאחד התחומים החמים בעולם ניהול הידע הוא רשתות חברתיות פנים ארגוניות, שלדבריו "ממנפות את החיבור בין העובדים. עובדים שמצויים בפייסבוק (Facebook), שכותבים בלוגים או מנהלים פורומים משתפים בידע. כמו שהם עושים את זה בחיי היום יום שלהם, הם יכולים לעשות את זה ברשתות פנים ארגוניות".

תחום חם נוסף הוא משחקים, אמר. "אנשי ניהול הידע מתחילים לדבר על הטמעה של תהליכים בעולם זה באמצעות משחקים. רוב האנשים אוהבים לשחק וכשנותנים להם ללמוד משחק תומך למידה, מעצימים את מה שהם קולטים".

לסיכום דיבר קדם על שיטת המקל והגזר, שלדבריו תקפה גם כאן. "לפעמים צריך את המקל, אבל כמובן שעדיף מה שהולך בגזר. אם תיתן לעובדים גזר הם יהיו מוכנים ללמוד דברים שלא יהיו מוכנים בתנאים אחרים", ציין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים