הנשיא פרס לעובדי מיקרוסופט: "חברות גלובליות יכולות להשקיט את המצב ולסייע בהבאת השלום"

"מיקרוסופט וחברות נוספות יכולות לעזור לנו להעניק טכנולוגיות לשכנינו", אמר פרס בביקור במרכז של הענקית ברעננה ● הנשיא קרא לשלב ערבים בחברות ההיי-טק הישראליות, טען שהשלום יסייע להחזיר את המוחות לישראל ובחן תוכנות שפיתחו תלמידים

שמעון פרס בביקור במרכז של מיקרוסופט ברעננה. צילום ארכיון: מארק ניימן, לע"מ

"לחברות גלובליות יכול להיות תפקיד חשוב בהבאת השלום. הן יכולות להשקיט את המצב, לעזור לנו להעניק לשכנינו טכנולוגיות", כך אמר אמש (ג') נשיא המדינה, שמעון פרס, במפגש שערך עם עובדי מיקרוסופט (Microsoft). לדבריו, ההיי-טק אף יכול לסייע בצמצום הפערים בין האוכלוסיות הערבית והיהודית בישראל.

הנשיא ביקר במרכז החברה ברעננה. בתחילה הוא קיים ישיבה סגורה עם הנהלת הסניף המקומי ולאחר מכן צפה בהדגמות של תוכנות של מיקרוסופט ותוכנות שונות שמיועדות לתחום החינוך. פרס בחן תוכנה חינוכית להכרת האסטרונומיה ושתי תוכנות שכתבו תלמידי בתי ספר ופועלות בסביבת מיקרוסופט: משחק מחשב שפותח על ידי שתי תלמידות כיתה ו' מצפון הארץ ואפליקציה שמסייעת למובטלים למצוא עבודה שפיתחו שני תלמידי כיתה י'.

לאחר מכן, במהלך רב שיח שניהל עם עובדי מיקרוסופט, התייחס פרס לתפקידן של החברות הגלובליות: "עברנו מעידן האדמה לעידן המדע", אמר. "בעידן האדמה היה צריך להילחם עליה, לחלק אותה לנחלות, להרוג את האויב. במדע אין לצבא כל תפקיד ועל כן אין לו דגל, הוא לא גזעני, אין לו גבול".

לדבריו, "מכיוון שישראל היא אי פוליטי באוקיינוס סוער, היא זקוקה להשקטתו. אני מדבר עם חברות גלובליות על מנת שיעזרו בכך. אנחנו מוכנים לסייע לשכנינו בטכנולוגיות, אבל הם לא מוכנים לקבל אותן ולחברות הגלובליות יש השפעה עליהם, כפי שהן מסייעות במקומות שונים בעולם". כדוגמה לסיוע שכזה הביא פרס את הקרן על שמם של ביל ומלינדה גייטס, שמגישה סיוע במקומות שונים בעולם. לדבריו, "ביל גייטס מחזיר לקהילה את כל הכספים שהרוויח במהלך השנים ומעלה את האמון בו ובמנהלי החברות הטכנולוגיות".

"החברות הגלובליות יותר חזקות מהממשלות"
"כוחן של הממשלות נחלש והחברות הגלובליות יותר חזקות מהן. הגלובליזציה משפיעה על כל ממשלה אבל אין ממשלה שמשפיעה עליה. אין לגלובליזציה ממשלה. ככלל, בהמשך יצטמצם תפקידם של הממשלות ורוב הפוליטיקאים יהיו מובטלים", ציין הנשיא.

"ההבדל בין ממשלה לחברה גלובלית פשוט: הממשלה בנויה על כפייה, אתם בנויים על רצון טוב", אמר פרס לעובדי מיקרוסופט. "לכם אין רוב, אתם צריכים רבים, והבחירות אצלכם הן לא דרך נציגים, אלא כל אחד מכם צריך בכל בוקר לעבוד כדי שיותר ויותר אנשים יהיו שבעי רצון מכם. שביעות הרצון הזו מתחילה להיות העוצמה החדשה. גם אם אתה רוצה להיות מנהיג, אתה צריך לשרת ולא למשול".

נשיא המדינה, שמעון פרס, מקבל הסבר מתלמידות על התוכנה שפיתחו. צילום: מארק ניימן, לע"מ

"כיום, ידע חשוב יותר מסיוע חוץ", המשיך פרס. "סיוע חוץ זה לקחת כסף מאנשים עניים בארצות דמוקרטיות ולתת אותו לאנשים מושחתים בארצות דיקטטוריות. בידע אי אפשר לעשות את זה. אנחנו מפתחים חקלאות, חינוך משוכלל, הפריפריה מתקרבת למרכז באמצעות רכבות והתקשורת עושה זאת במהירות האור".

"השלום יסייע בהחזרת המוחות לישראל"
בתשובה לשאלה כיצד יש לעודד החזרת מוחות מחו"ל ארצה ענה הנשיא: "פעם עלו לישראל בגלל מצוקה. היות שאין כיום מצוקה בארצות הברית, למשל, כדי להחזיר את המוחות לישראל צריך לעשות אותה לארץ מושכת. האמצעי לכך הוא קודם כל שלום".

באשר לשילוב ערבים בתעשייה אמר פרס: "הערבים, בין אם אזרחי ישראל, פלסטינים או ירדנים, מרגישים מקופחים בצדק, אם כי לא מאחר שאנחנו מקפחים אותם באופן פורמלי. הסיבה לקיפוח היא ההבדל ברמת החיים. רמת החיים אצלנו (היהודים – א"ב) טובה יותר בגלל אנשי ההיי-טק, עקב הרמה המדעית. מוכרחים להעלות את הערבים לאותה רמה, כי אין דבר יותר מרגיז מאשר אפליה. יש לא מעט גזענים ואין סיבה שאקדמאי ערבי לא יעבוד בחברות היי-טק ישראליות".

הוא ציין כי "התחלנו בתוכנית להביא את הערבים להיי-טק. לפני זמן מה נפתח פארק היי-טק בנצרת שעובדים בו 1,000 איש – ערבים, יהודים ודרוזים. הפארק הזה שינה את פני נצרת". "בכל מקרה", אמר הנשיא, "צריך לעבוד בשכל ולא בכוח".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים