חגי טננבאום-ארז, מבקר מערכת הביטחון: "נהיה יחידת הפיקוח והביקורת הראשונה ללא נייר באופן כולל"

"אנחנו מסגרת ארגונית הצורכת המון נייר ומסמכים, והחלום שלי הוא למגר את זה", אמר טננבאום-ארז ● לדבריו, "בכל תפקידיי דחפתי למיכון תהליכים ופעילויות, אולם מה שנראה ונשמע טריוויאלי בעיני ובאוזני אנשי ה-IT עדיין לא כל כך טריוויאלי בלא מעט ארגונים בישראל"

"החלום הבא שאני מתכוון לממש הוא להיות יחידת הביקורת והפיקוח הראשונה שתעבוד בכלל מרכיביה, באופן מלא ומוחלט, בלי נייר, שהרי אנחנו מסגרת ארגונית הצורכת המון נייר ומסמכים", כך אמר חגי טננבאום-ארז, מבקר מערכת הביטחון.

טננבאום-ארז דיבר באירוע IT Awards 2013, תחרות מצטייני המיחשוב. טקס הכרזת הזוכים בתחרות התקיים זו השנה ה-11, בהפקת אנשים ומחשבים. הטקס נערך במרכז הכנסים אבניו בקריית שדה התעופה בהשתתפות מאות מנמ"רים, מקצועני IT בכירים ומנכ"לי ספקיות המיחשוב בארץ. מנחה האירוע היה פלי הנמר, יזם ומנהיג קבוצת אנשים ומחשבים.

טננבאום-ארז ציין כי "בשנות ה-90', בהיותי ראש היחידה לביקורת ובקרה של צה"ל, למדתי להכיר את הפוטנציאל הטמון במיחשוב תהליכים ופעילויות. ביקשתי למכן את תהליכי העבודה, הידע והמידע של היחידה, ולאפשר לאחזר מידע. לצורך כך הועמד לרשותי קצין צעיר מיחידת אג"מ למחשב, סגן נתי אברהמי, כיום מנכ"ל קבוצת יעל. אותו סגן אברהמי גרם לי להאמין שבמיכון תהליכים ופעילויות אמנם טמון פוטנציאל לניהול יעיל ומועיל יותר ושהשמיים בעולם המיחשוב הם הגבול, בתנאי שאנחנו הצרכנים, הלקוחות, יודעים בדיוק מה אנחנו רוצים להפיק ממנה". מאז, אמר, "בכל תפקידיי דחפתי למיכון תהליכים ופעילויות, ידע ומידע. מה שנראה ונשמע טריוויאלי בעיני ובאוזני אנשי ה-IT עדיין לא כל כך טריוויאלי בלא מעט ארגונים בישראל".

הוא ציין כי "מוסד מבקר מערכת הביטחון הוקם מתוקף המלצות ועדת אגרנט והחלטת הממשלה לקיים ביקורת ופיקוח אזרחי של הדרג המדיני על צה"ל ופיקוח משקי-כספי על משרד הביטחון. אנחנו מספקים לשר הביטחון מקורות מידע, ייעוץ וחוות דעת אובייקטיביים ובלתי תלויים על הנעשה במערכת הביטחון, לרבות צה"ל. מבקר מערכת הביטחון מתמנה על ידי ממשלת ישראל, בהמלצת שר הביטחון, ועובדים בו 32 אזרחים וקצינים, לצד 116 קציני מילואים, עם תעסוקה של עובדי מיקור-חוץ בעלות של כמה מיליוני שקלים".

"ייעודנו הוא לסייע לשר הביטחון לעמוד על פעילותה של מערכת הביטחון למימוש יעדיה ומשימותיה ולתרום לשיפורה, באמצעות ביקורת, פיקוח, מתן חוות דעת וייעוץ מקצועיים", הוסיף טננבאום-ארז.

הוא אמר כי "לנוכח ריבוי המשימות והאתגרים העומדים בפני יחידת מבקר מערכת הביטחון, שמתי לי כיעד מרכזי לשיפור איכותי ומהותי של ניהול תחומי הביקורת, הפיקוח, המידע והידע המקצועי ביחידה. החלטתי לפתח ולהקים מערכת מיחשוב שתסייע לנהל את כלל הביקורות, הפיקוחים והמטלות האחרות הנדרשים והמתבצעים ביחידתי. החלטתי לפתח ולהקים מערכת שתתמוך בתהליכי בניית תוכנית העבודה הרב שנתית והשנתית, תתמוך בתהליכי קבלת החלטות וגם תשמר את הזיכרון הארגוני".

לדבריו, "העקרונות והכללים המנחים שהצבתי בפיתוח והקמת המערכת הם: על המערכת להיות ידידותית ופשוטה למשתמש, מהדרג הנמוך וכלה בדרג הגבוה ביותר – אני; עליה לתמוך בפעילותם של כלל גורמי היחידה, לסייע בידם ולהוות כלי עבודה עיקרי לניהול בידו של הפרט, עבור הפרט, וכלי בקרה עיקרי ומרכזי בידי דרגי הניהול".

"ההמלצה: להעמיק את השימוש בכלי IT"
"לא אחת, אנחנו ממליצים למבוקרים להעמיק את פעילותם בשימוש בכלי IT, להסתייע בבקרות ממוכנות ולהישען על טכנולוגיות מיחשוב כדי להתייעל, להיות מועילים ולאפשר קיום בקרה ראויה, הלימה ומיטבית על הפעילות ועל ניהול המשאבים".

הוא ציין כי "באימוץ המערכת לניהול הביקורות הוכחנו שאנחנו לא רק נאה דורשים אלא גם נאה מקיימים. המערכת היא לא פחות ממהפכה, ברמה הפנימית וברמה הארצית. זוהי מערכת חלוצה וייחודית במדינת ישראל, ששמה את מוסד מבקר מערכת הביטחון בחזית הטכנולוגיה של גופי הביקורת והפיקוח בארץ. המערכת מבוססת על מוצר ישראלי שהותאם לצרכי היחידה. מספר משרדי ממשלה וחברות פרטיות מגלים בה כבר עניין רב. מאז שהיא הוטמעה ביחידה בשנה שעברה, התיאבון אצלנו רק גדל: צרכים חדשים עולים, מודולים נוספים משתלבים ובצד כל אלה כבר ניתן לראות תועלות – תכנון וניהול איכותי של תהליכי הביקורת, הפיקוח ומשאביהם; ישנם שקיפות, שיתוף מידע וידע מקצועיים, כל המידע מתוכלל במקום אחד, יכולות האחזור וניהול הידע והמידע השתפרו לאין ערוך; מתודולוגיית העבודה משתפרת, היא מוטמעת במערכת ומכוונת את כלל עובדי היחידה, אזרחים וקצינים כאחד, לעבודה שיטתית אחידה, מסודרת ואיכותית; ניהול המשאבים והזמן התייעלו, תמונת המצב על פעילות כלל היחידה התבהרה והיא תחת שליטה ובקרה ניהוליים ומקצועיים של כל מדרגי העבודה".

"אין לי כל ספק", סיכם, "כי מערכת ניהול הביקורות והפיקוח היא בשבילי חלום שהתגשם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים