חמש החברות שלא ישרדו את השנה הטכנולוגית הקרובה

יצרניות הסלולר בלקברי ו-HTC ינסו לשרוד שנה כספית נוספת על אף המכירות המדשדשות, זינגה תנסה להתרומם לאחר אובדן משתמשים מסיבי ● AMD, מי שעד לא מכבר הוזכרה כיריבה ראויה לאינטל, תתמודד עם נתח שוק הולך ומצטמצם, ורדיו שאק האמריקנית תנסה לכפר על החלטות אסטרטגיות לא אפקטיביות

השנה האזרחית החולפת לא הייתה קלה עבור רבות מחברות הטכנולוגיה. אולם מי שחשב ששנת 2014 תהיה קלה יותר עלול לחוות אכזבה, שכן אותן חברות שהצליחו לשרוד את 2013 הולכות להמשיך ולהתקשות ב-12 החודשים הקרובים. כך על פי ידיעה שפורסמה באתר ארס טכניקה (Ars Technica), שהכין רשימה של חברות כי וייתקשו לשרוד את שנת הפעילות הנוכחית מבחינה כספית, ואף נמצאות ממש על הקצה.

הראשונה ברשימה זו היא HTC הטיוואנית, יצרנית הטלפונים הסלולריים שהשיקה במהלך 2013 חלק נוסף בסדרת ה-One שלה, שזכה להערכה וביקורות חיוביות מצד התקשרות אך לא למכירות מספקות. למעשה, היא נפלה במכירות מכשיריה ברבעון האחרון של 2013 ב-40% לעומת הרבעון המקביל של 2012, וכלל הכנסותיה צנחו ב-28.6% ב-2013 לעומת 2012 – כך לפי ComScore. בנוסף, תביעה שהגישה נגדה נוקיה (Nokia) בבריטניה יכולה להוביל לאיסור מכירות כללי במדינה.

מעל לחברה קיימת גם עננה כבדה של פיטורי בכירים, שצפויים להיות כבר בתחילת הרבעון, כולל כמה שככל הנראה גנבו סודות מסחריים במטרה להקים חברה אחרת. זה גם הוביל לכך שהחברה התקשתה להשיג חלקים עבור מכשיריה, מאחר שספקיות חששו ממעמדה הכלכלי, מה שמתברר כנראה כמוצדק.

גם בלקברי (BlackBerry), יצרנית הטלפונים הקנדית, עומדת בפני שנה קשה. המכירות של מכשיריה לא מתרוממות כמעט בשום מקום בעולם, ואולי הצעד שהיא ביצעה לאחרונה – חתימה עם יצרנית החלקים פוקסקון (Foxconn) – במטרה להוזיל את מכשיריה, יצליח להציל אותה. אם לא, יכול להיות כי ב-12 החודשים הקרובים היא כבר תהפוך ללא רלוונטית לחלוטין.

החברה חתכה השנה כ-40% נוספים מכוח העובדים שנותר בה, וגם כשזה לא עזר היא התחילה לחפש רוכשים. בסופו של דבר, גם המהלך הזה כשל, ומה שיש לה ביד זה ערימת מזומנים סבירה – חלקה הגדול כהלוואה מפיירפקס (Fairfax) שהוזכרה כרוכשת אפשרית שלה – וניסיון התמקדות מחודש בתחום העסקי.

2013 הייתה גם שנה נוראית עבור זינגה (Zynga), מי שנחשבה עד לא מזמן למלכת המשחקים החברתיים, חרף שינויים מרחיקי לכת בהנהלת החברה ולמרות פיטורים המוניים שביצעה. למעשה, לפי האתר, החברה עדין מחוברת למכונות ההנשמה רק בזכות הנפקה מוצלחת לבורסה והפיטורים, ולא בשל משחקיה או אהדת הקהל.

האמא של שיטת התשלומים הקטנים ראתה כיצד מספר השחקנים במשחקיה צונח ב-57% בשנה החולפת, כשגם המשחקים המעטים יחסית שהיא השיקה לא מצליחים לכפר עבורה על אובדן ההכנסות מהמשחקים הוותיקים, שמוכנים פחות ופחות לשלם כסף אמיתי תמורת נכסים וירטואליים כמו קישוטים לחווה. בנוסף, החברה לא הייתה מוכנה למעבר של שוק המשחקים לטלפונים החכמים, והעובדה שרוב הצעירים עוזבים את פייסבוק (Facebook) גם לא משחקת לטובתה.

2014 תהיה שנה חשובה מאוד גם ל-AMD, שפעם חשבו שתוכל לתת תחרות אמיתית לאינטל (Intel) בתחום מעבדי ה-x86. אז זהו, שזה לא קורה, וזאת למרות שבמעבדים המשולבים שלה מצויים שבבים גרפים מהטובים שיש בשוק. מכירותיה הצטמצמו לנתח שוק של 15.8% משוק ה-PC, שספג מכה חזקה למדי עם מכירות שהגיעו לשפל שאין כמותו. מצד שני, כמו יריבתה הגדולה, ואף פחות ממנה, היא לא הצליחה לחדור לשוק הטאבלטים שנשלט עדיין כמעט כולו בידי ARM. עיקר מכירות המעבדים שלה הוא לשוק הקונסולות דווקא, כששתי הקונסולות המובילות החדשות, Xbox One ו-Playstation 4, משתמשות ב-APU של AMD.

לחברה יש עדיין קו ייצור של כרטיסים גרפיים מוצלחים. אבל כששוק ה-PC ממשיך להצטמצם, אינטל כבר הציגה מעבדים עם שבבים גרפיים פנימיים חזקים למדי ול-Nvidia יש תשובה גרפית מתאימה לכל מה שהיא מציעה – 2014 יכולה להיות שנה גורלית עבור AMD.

החברה האחרונה שנמצאת ברשימה היא רשת חנויות מוצרי האלקטרוניקה הוותיקה רדיו שאק (Radio Shack) האמריקנית, שפעם נחשבה לאורים ותומים של צרכני הענף. היא הפסידה 208.8 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של השנה החולפת, מתוכם 112 ברבעון השלישי בלבד. זאת, בגלל שילוב של החלטות שיווקיות וניהוליות קשות, שהוביל בין השאר לכך שחברה הייתה צריכה להיפטר ממלאי גדול של מוצרים שפשוט לא הצליחה למכור.

החברה מתקשה להתמודד עם האפשרות לרכוש כמעט כל דבר כיום באינטרנט או בחנויות רבות אחרות שמציעות מוצרים דומים, והניסיון שלה להיכנס לתחומים נוספים לא ממש הצליח. מנכ"ל החברה החדש, ג'ו מגנקה, הגדיר את תפקידו החדש כניסיון לתקן שנים רבות של אסטרטגיה "לא אפקטיבית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים