תוכן שיווקי
הכנס השנתי של איגוד מבקרים פנימיים בישראל - IIA ישראל, מרכז הכנסים אבניו, קריית שדה התעופה, יום ה', 9 לינואר 2014

רו"ח דורון כהן, IIA ישראל: "כשהסיכונים העסקיים גדלים, יש משנה חשיבות לקיומה של ביקורת פנימית חזקה"

07/01/2014 13:14

"בעידן שבו הסיכונים העסקיים גדלים, יש משנה חשיבות לא רק לקיומה של ביקורת פנימית חזקה ואחראית, אלא בעיקר לביקורת מקצועית, שבקיאה לא רק במה שקורה בארגון אלא גם בסביבה העסקית, בסיכונים העסקיים ובסיכונים החברתיים-סביבתיים", כך אמר רו"ח דורון כהן, נשיא איגוד מבקרים פנימיים בישראל – IIA ישראל ולשעבר מנכ"ל משרד האוצר.

כהן התראיין לקראת הכנס השנתי של IIA ישראל, שייערך בהפקת אנשים ומחשבים מחרתיים (ה') במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה. באסיפה הכללית האחרונה של האיגוד נבחר כהן לנשיאו. הוא בעל תואר שני במשפטים, רואה חשבון בהכשרתו ובעבר היה מנהל רשות החברות הממשלתיות.

לדבריו, "אנחנו עומדים בסימן הסדרי חוב במשק. או אז, תפקיד המבקר הפנימי הוא לאתר סיכונים על מנת לעורר דיון פנימי בחברה עליהם. המבקר הפנימי נדרש להסב את תשומת הלב לאותם סיכונים. הסיכונים הם ממגוון תחומים וממשקים, למשל – סיכון עסקי הנובע מהימנעות מקבלת החלטות או קבלת תנאי אשראי בעייתיים שבעת נטילתם לא עוררו דיון. אם באופן דומה החברה נתונה בקיבעון חשיבתי, מתנהלת סביב פרדיגמה אחת ומתעלמת מהסיכונים החבויים בה. תפקיד המבקר הפנימי לעורר דיון". הוא אמר כי "בישראל, המצב טוב יחסית למדינות אחרות שבהן ראינו שארגונים פיננסיים לקחו את כל הביצים והשקיעו בסל אחד. אין זה פלא שרבים מהם נפלו".

היבט נוסף שעל המבקר הפנימי בארגון לדאוג לו, הוסיף רו"ח כהן, הוא "להתייחס לאווירה הציבורית, לשים לב למחזיקי עניין והשקעות חיצוניות ולהקפיד בענייני ממשל תאגידי, רגולציה וציות להוראות – GRC במובן הרחב". לצד אלה, אמר, "על מנת לצמצם את הסיכונים העומדים בפני הארגון, חובה על המבקר הפנימי לוודא שהארגון פועל על פי ערכים של קיימות. כלומר, שהארגון מתפקד באופן שמתכתב היטב עם צרכי החברה והסביבה. היכן שהמבקר הפנימי רואה בארגון התנהגות אינה עולה בקנה אחד עם מנהגים ונהלים חברתיים וסביבתיים. או אז, עליו להתריע על כך בפני ההנהלה". לדבריו, "ארגון שמקריב ערכים חברתיים כמו יחס לעובדים או לצרכנים לטובת רווח קצר – המוניטין שלו ייפגע והערך שהוא מייצר לבעלי המניות יקטן. באותו אופן, ארגון שאינו מקפיד בעניינים סביבתיים עלול לסבול מתדמית גרועה, שתתבטא בהפחתת ערך משמעותית כתוצאה מיחס עוין של לקוחות, משקיעים ורגולטורים".

הוא ציין כי "איגוד המבקרים הפנימיים בישראל – IIA ישראל, שנבחרתי לשמש כנשיאו, מאגד את המבקרים הפנימיים בישראל, מקדם את המקצוע ומהווה מסגרת ארגונית-מקצועית לכל העוסקים בו. האיגוד פועל לשיפור הידע המקצועי ולהכשרתם המקצועית של המבקרים הפנימיים, להסמכתם מטעם ה-IIA, לקידום חקיקה בתחום, לקביעת תקנים ונהלים ולקיום הקוד האתי, וניהול מאגר ידע, מידע ומחקר בתחום".

רו"ח כהן סיכם באמרו כי "תפקיד המבקר הפנימי הוא להציף לידיעת ההנהלה סיכונים עסקיים ואחרים שלא נדונו בעבר. עליו לגרום לכך שיתקיים דיון על הסיכונים הללו. על מנת שזה יקרה, החברה נדרשת להתנהל בשקיפות עם זרימת מידע מיטבית. כך תיווצר שפה ארגונית אחת, נהירה וברורה לכל. כאשר המבקר הפנימי יביא לזרימת מידע ארגונית טובה יותר ויעלה מודעות היכן שהיא חסרה, הוא ישפר לא רק את הבקרה הפנימית בארגון, אלא את ניהול הסיכונים והניהול בכלל. הייתי רוצה להביא למודעות הציבור לא רק את חשיבותו של תפקיד המבקר בתוך הארגון אלא גם את חשיבות הערכים שהוא מייצג: ממשל תאגידי ראוי, שקיפות ואתיקה מקצועית. חשוב לציבור להבין את משמעות הדיון שמעורר המבקר בארגונים, כתוצאה מפערים שהוא מגלה".

מתעניינים בביקורת פנימית? הירשמו לכנס המקצועי השנתי של איגוד המבקרים הפנימיים IIA ישראל, בהפקת אנשים ומחשבים

אירועים קרובים