PC ו-BYOD: השמועות על מותם היו מוקדמות מדי

התחזיות לפיהן המגמות האלה יגוועו ב-2013 לא התממשו, אלא להפך ● הסיבה לכך היא שהמציאות הארגונית השתנתה בקצב שונה ממה שציפינו

לפני כמה ימים פרסמה גרטנר (Gartner) סיכום שבו נכללו כל אותם אירועים ונבואות שחורות בתחום הטכנולוגי שנחזו לקראת 2013 ובסופו של דבר לא קרו. אחת הנבואות חזתה שמחשב ה-PC ימות ויחליפו אותו הטלפונים הניידים ומחשבי הלוח. אמש (ב') פרסמה גרטנר תחזית שקובעת שלמרות הערכות קודמות, ההוצאות על מחשבים אישיים ומכשירים ניידים בארגונים לא רק שלא יקטנו אלא צפויות לגדול בשנה הבאה ב-4.3%.

הסיבה לתחזית זו, שלכאורה סותרת הערכות קודמות, ולא רק של גרטנר, היא העובדה שהמציאות הארגונית השתנתה בקצב קצת שונה ממה שציפינו. המובייל אכן נכנס לארגונים, מחשבי הלוח הולכים ותופסים חלק נכבד מהפעילות של משתמשים, אבל עדיין, אנחנו רחוקים מאוד מהיום שבו מחשב הלוח יחליף את כל הפונקציות של המחשב הנייד הארגוני. אחת הסיבות לכך היא העובדה שהדרישות להשקעה בתוכנות בשוק הארגוני הולכות וגדלות, בין היתר בשל התגברות מגמות כגון Big Data, יצירת תהליכים עסקיים שנועדו לפגוש את הלקוחות במדיות הדיגיטליות וכן שלל יישומים ארגוניים ששום מחשב לוח, ולו המשוכלל ביותר, לא יכול להחליף אותם. מחשבי הלוח משלימים את הפעילות העיקרית הנעשית בבק אופיס של הארגונים. המעבר לדיגיטל, לרשתות חברתיות, השקעות בפיתוח שנועדו לשפר את חווית המשתמש – כל אלה חייבים להתחבר לתשתית המיחשובית של הארגון, אל השרתים הפיסיים או הוירטואליים, שכוללים גם את המחשב האישי הקונבנציונלי.

באופן כללי, אפשר לומר שיש מעט מאוד ארגונים עם פעילות ליבה ממוחשבת שזנחו לחלוטין את ה-PC ועברו לעבוד רק עם מחשבי לוח או מכשירים חכמים אחרים. קשה גם לצפות מציאות כזו בשנים הבאות, אלא אם כן חברות כמו אפל (Apple) או סמסונג (Samsung) יפתיעו עם המצאה טכנולוגית חדשה שתשנה את הפרדיגמה של תפיסת המיחשוב האישי. כל עוד אנחנו לא שם, ה-PC הישן והטוב ימשיך ללוות אותנו שנים רבות. יכול להיות שלא נצטרך לסחוב אותו בכל פעם שנרצה להיות ניידים אבל עדיין, בליבה הארגונית, בתחנות העבודה ובממשקים שבין המנהל ללקוח, יש לו עוד הרבה שנים לחיות.

התחזית: ירידה לחברות שירותי ה-IT
תחזית אחרת של גרטנר לא מבשרת טובות לחברות שירותי ה-IT. אלה צפויות לספוג בשנים הבאות ירידה בהיקף הפעילות או בהכנסות, אם לא יידעו להמציא את עצמן מחדש.

על פי גרטנר, הסיבה לכך היא שארגונים מקצצים בהוצאות על מיקור-חוץ ומעדיפים לעשות את העבודה בתוך הבית. המנטרה לפיה עלויות העבודה זולות יותר אם מפקידים את המשימה בידי גורמים חיצוניים לא הוכיחה את עצמה. הנהלות ארגונים למדו לחשב את העלויות שמסביב, את מחיר הנזקים כתוצאה מחילוקי דעות עם הספק ובעיקר את העדר שימור הידע הארגוני.

בישראל יש למציאות הזו חיזוק גדול יותר, כי אין כאן תרבות ארגונית ועסקית ברמת השירותים והיחסים בין הלקוח לספק. יש יותר מדי חילוקי דעות ומשפטים. תוסיפו לכך את הקצב המואץ של המעבר לענן, שמייתר חלק גדול משירותי מיקור-החוץ. גם כאן עדיין מוקדם להספיד, אבל המגמה ברורה למדי. יצוין כי עם זאת, למרות התחזיות הללו, גרטנר צופה עלייה של 4%-5% בקצב ההוצאה על שירותי מיחשוב, לפחות עד 2017, מה שמותיר עוד מקום לתקווה שלא הכול שחור.

מה שלא הבינו ב-CA
ואם מדברים על תחזיות של תחילת שנה, ראוי להתייחס לתוצאות סקר מעניין שערכה CA. הסקר מראה כי תשומת הלב הארגונית עוברת יותר ליישומים ארגוניים ולא לתופעת ה-BYOD.

תוצאות הסקר משקפות מציאות שקיימת גם בישראל, לפיה ארגונים מבינים יותר ויותר כי תופעת ה-BYOD היא עובדה קיימת ולכן, על מחלקות ה-IT לעשות כל מאמץ כדי להתחבר לכך. מכאן התחזית שבשנה הבאה ארגונים ישקיעו יותר ביישומים ניידים.

אלא שעורכי הסקר שגו בלוגיקה הנובעת ממסקנתו. יישומים ניידים לא באים במקום ה-BYOD אלא הם תהליך המשכי, שנובע מכניסת הטלפונים החכמים לארגונים. בראשית בראו את ה-BYOD ובשנים קודמות דיברו על כך רבות, כי אף אחד לא הבין למה. כיום, ה-BYOD  משול לבאזזז הענן או ה-SOA. כבר אין צורך לדבר עליהם, אבל זה עדיין לא אומר שהם נעלמים. לתשומת לב CA.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים