תוכן שיווקי

ניהול מערכות מידע כעסק – ניהול החדשנות

15/01/2014 15:43

החדשנות היא ביישום הרעיונות להשגת ערך, היא האקט של שינוי הדרך המבוססת והמוכרת לביצוע דברים, היכולת להסב ידע לערך ולחבר טכנולוגיות חדשות עם שווקים חדשים. החדשנות היא בהחייאת רעיונות יצירתיים חדשים.

הצורך בחדשנות בארגונים מונע מצרכים עסקיים דחופים; תחרות, שינויים בפילוח השוק, שינויי רגולציה ושינויים בהרגלי הצריכה. על אף שזו לא רשימה ממצה, המשותף לכולם הוא בצורך לבצע התאמות ושינויים המבוססים על שינויים עסקיים. הצורך להתאמות ושינויים דורש מאיתנו לבצע דברים באופן שונה, כלומר – עלינו לחדש במטרה לשגשג ולהצליח, או אפילו לשרוד.

ברוח האמרה "Doing more of the same will only lead to more of the same" ("לעשות עוד מאותו הדבר יוביל רק לעוד מאותו הדבר"), חדשנות אמורה להתמקד בשינוי האופן בו אנחנו עושים דברים, מבצעים עסקים ומתקשרים עם לקוחות. זהו הבסיס לחדשנות הפרקטית. מיקוד החדשנות הפרקטית הוא בביצוע פעילויות שלתוצאותיהן השפעה עסקית חיובית.

בסביבה העסקית ניתן לזהות חמישה מאפיינים לחדשנות הפרקטית :
1. מידת הרלוונטיות – במידה שהרעיון החדשני אינו מתייחס לליבת העסקים, קרוב לוודאי שלא יהיה כדאי להשקיע בו. במילים אחרות, "חדשנות למטרת חדשנות" לא עובדת בדיוק כפי ש-"טכנולוגיה למטרת טכנולוגיה" לא עובדת. הקישור לעסקים כמאפיין החשוב ביותר של חדשנות פרקטית אינה רק גורם מבדל אלא גורם מכריע.

2. רמת השיפור – חדשנות פרקטית צריכה להציג מידה מסוימת של שיפור. זה יכול להיות שיפור בתהליך קיים, במוצר, בשירות או בערך העסקי הנובע מהם. כאלטרנטיבה השיפור יכול להתבטא במשהו חדש לגמרי, כל עוד נלקחת בחשבון רמת הרלוונטיות.

השילוב של שני המאפיינים הראשונים מאפשר לחדשנות הפרקטית להתמקד בשיפור העסקי. שלושת המאפיינים הנוספים מתייחסים למניעים אשר מובילים ל-"Make or break" של רעיון חדשני גדול.

3. מהירות היישום – על אף שעל הכביש "המהירות הורגת", במציאות העסקית של ימינו המהירות הכרחית. ללא יישום מהיר, כל רעיון חדשני נדון לכישלון כבר מהתחלתו.

במצב בו מחזור החיים העסקי מתקצר (כך גם הזמן מרעיון עד למוצר או שירות) על בסיס שנתי, מהירות היישום היא המבדל היחיד למעט הרעיון עצמו. במהירות היישום של הרעיון החדש יכולה חברה אחת לבדל עצמה מרעותה.

4. מוטיבציית הביצוע – בלעדיה החדשנות הופכת לסוג של פעילות "Me too". היא מצפה לקיום סוג של פקחות וחריפות עסקית כחלק מה-DNA של החברה. בלעדיה הרעיון יישאר בגדר רעיון, ללא השינוי המבדל בשוק כפי שמצופה.

5. רמת המעשיות והשימושיות – כולה מתמקדת ביכולת הביצוע כחלק מהליבה העסקית. נדרשים תובנה, ידע והתמחות להעביר רעיון משלב קונספטואלי ליישום והטמעה מוצלחים

צוותי חדשנות מערבים יחד שיטות, זוויות ראייה ודיסציפלינות שונות ולכן נדרש לאייש בצוות אנשים בעלי גישה פתוחה שנחשפו לניסיון מגוון בשיטות, תרבויות, התמחויות ונושאים מגוונים.

בראש צוות החדשנות צריך לעמוד אדם בעל כישורים מגוונים, אמין ומקובל על חברי הצוות והנהלת הארגון, בעל יכולות ניהול של צוות אנשים מוכשרים ביותר ובעלי דעות עצמאיות, בעל הבנה עסקית רחבה ויכולות הצגה ושכנוע של דרגי הנהלה בכירים.

חשוב להבין את תהליך החדשנות – תהליך הגילוי וההסבה של רעיונות טובים למציאות. בתמצית, תהליך החדשנות הוא מקצב קבוע של חיפוש ובחירה, ניתוח וסינתזה, מעגלי חשיבה מסועפים ומתכנסים. התפיסה הזו מופיע ברוב תהליכי החדשנות הממוקדים בלקוח.

חדשנות נתפסת יותר ויותר כבעלת חשיבות בתחזוקת היתרון העסקי. אך, קל יותר לדבר על חדשנות מאשר לבצעה כראוי. היא דורשת השקעה משמעותית בזמן, כסף ומשאבי מחקר, והשגתה דורשת מחויבות יוצאת דופן של הנהלה וצוות. נחשוב על כך כעל התפתחות בפעולה.

אירועים קרובים