אייל הרצוג, מומחה למטבעות וירטואליים: "המונופול שאחראי על הכסף עומד להיגמר"

"החשיבות הגדולה ביותר שלו אינה ערכו כמטבע אלא דווקא הרעיון החדשני של ניהול מנגנון פיננסי שלא מפוקח על ידי גוף מרכזי", אמר הרצוג, מומחה למטבעות וירטואליים, ביום עיון בנושא ביטקוין ● יוסי פרנק, מומחה למט"ח, מרגיע את ההתלהבות: "המערכת הקיימת היא עדיין המפלט היחידי שלנו"

מנהלי כספים ארגוניים חווששים מהשקעה בביטקוין

"האינטרנט שבר המון מונופולים תוך זמן קצר, כמו תקשורת מברקים למשל. היה מנגנון ממשלתי מכובד שהיה אמון על העברת מסרים ופתאום באו מנגנונים אלטרנטיבים שהחליפו אותו. בצד הפיננסי יש היום מערכת מונופוליסטית שאחראית על הכסף אבל המצב הזה עומד להיגמר", כך הסביר אייל הרצוג, יזם חברות אינטרנט ומומחה למטבעות וירטואלים.

הרצוג דיבר במהלך יום עיון מיוחד בנושא הביטקוין שערך איגוד האינטרנט הישראלי ביום ג'. באירוע, שנערך בקמפוס TLV של גוגל, השתתפו 150 איש והנחתה אותו ליאת רון, עיתונאית גלובס ולילה כלכלי. הרצוג נדרש גם לסוגיית הביקורת על התנודתיות והסיכון הרב של הביטקוין ואמר: "החשיבות הגדולה ביותר שלו אינה ערכו כמטבע אלא דווקא הרעיון החדשני של ניהול מנגנון פיננסי שלא מפוקח על ידי גוף מרכזי".

יוסי פרנק, מומחה מט"ח ובעל חברת אנרג'י פייננס לניהול סיכונים פיננסים, סקפטי הרבה יותר לגבי עתיד המטבע: "הביטקוין לא יביא שינוי בטווח המיידי רק לפני שבוע נתקלתי בפעם הראשונה באדם שקנה ביטקוין. כבני אדם אנחנו צריכים משהו מוצק כדי לשנות דפוסי חשיבה. המערכת הקיימת היא עדיין המפלט היחידי שלנו ובאופן כללי, עדיין אין הוכחה לכך שהמטבע עובד ובטוח. בעקבות התנודתיות והסיכון שבו והוא כרגע לא משקף שום דבר שדומה למטבעות אחרים. מבחינה שיווקית מדובר בכישלון טוטאלי. מי שקידם את המוצר הזה לא הבין את הצרכים הרגשיים של הציבור".

יונתן רואש, מנכ"ל ומייסד ביטס אוף גולד, החברה המובילה בישראל לביטקוין, דיבר בעיקר על הזמן שלוקח עד שמתחילים לבטוח במטבע: "כשאני הכרתי את ביטקוין ב-2010 לקח לי שנה וחצי מהרגע שלמדתי מה זה ועד שממש קניתי את זה בכספי האישי. חיכיתי לראות מי יפרוץ את זה ברמה הטכנית, האם הטכנולוגיה מחזיקה, והאם המערכת הזאת באמת דומה לכסף.

"אנשים מסתכלים סביב ומנסים להבין מה החברים שלהם חושבים ועושים. אנשים בדרך כלל קונים ביטקוין מהסיבות הלא נכונות – למשל כי השער עולה ב-15% ביום. אני אומר להם שהם חייבים להבין למה הם נכנסים, שמדובר במטבע סופר פגיע שערכו יכול להתחלק בשתיים בכל רגע נתון".

"עם הזמן הביטקוין יעבור מהידיים של טכנולוגים לקהל הרחב"
רואש גם חשף נתונים מפתיעים בנוגע לריכוזיות המחזיקים במטבע: "קבוצה של כ-900 איש מחזיקה כ-50% מהמטבעות, אבל עם הזמן הנתון אמור להתאזן. זה רעיון צעיר ועם הזמן הוא יעבור מהידיים של הטכנולוגים שיצרו את זה לקהל הרחב. מנגנון החתימות שנבחר לביטקוין הוא אחד הפשוטים ביותר בקריפטוגרפיה. מדובר בטכנולוגיה משנות ה-70 וכל קבוצה של מהנדסים שיש לה את המיומנות יכולה ליישם את זה.

גם הרצוג טען כי בעיית הריכוזיות תיפתר עם הזמן: "קיימים היום 13 מיליון ביטקוינים וכל 10 דקות מונפקים 25 חדשים שניתנים ל"עובדים המצטיינים" של הקהילה. לאו דווקא מי שיש לו מחשב חזק, אלא הקבוצה הכי חזקה. אבל היופי הוא שבגלל שזה פתוח לכולם ותחרותי, המחיר מתאזן קרוב להוצאות. יש כאן מנגנון שמאזן את עצמו לגבי הכרייה. זה אף פעם לא יהיה דבר רווחי מדי. זה לא נכון שבעלי הממון יקבלו את הכול, כי הטכנולוגיות זמינות לקהל הרחב".

"ביטקוין נדרש לרגולציה כי בסכומים גדולים זה מאוד דומה ליצירת כסף"
בנוגע לטענות על פרצות אבטחה וסיכוני גניבה הקיימים בביטקוין, חשף רואש את הקשרים ההדוקים של הקהילה עם הרשויות וטען שיש דרכים למנוע פשיעת ביטקוין: "אני בחזית של הביטקוין בישראל ונמצא בקשר גם עם המשטרה. רוב הלקוחות הם מאמצים מוקדמים של הטכנולוגיה וזה נראה להם כמו המזומן המבטיח של האינטרנט, הם קונים להשקעה וזהו. אחר כך היה גל של החברים שלהם שראו שזה עולה וזה מוצלח אז קנו גם. בשביל להרתיע גורמים לא רצויים נקטנו ברגולציה עצמית.

"כל מי שניגש אלינו חייב לדעת שאנחנו מדווחים על כל פעילות שלנו ועל כל חילופי כספים בצורה מלאה לרשויות. אין אצלנו אנונימיות, בנאדם חייב להזדהות עם תעודת זהות ואני רואה את כל פרטי ההעברה. במקרה של אנשים שמורידים למחשב שלהם תוכנה פרטית לכריית ביטקוין באמת נדרשת רגולציה כי בסכומים גדולים זה מאוד דומה ליצירת כסף. אבל רוב האנשים בעולם קנו ביטקוין עם כסף רגיל או מוכרים שרותים עבור ביטקוין, מעטים ביותר מסוגלים היום לכרות בעצמם".

עו"ד מיטל גרייבר-שוורץ, מנהלת משותפת של איגוד האינטרנט הישראלי, סיכמה את יום העיון: "הביטקוין הוא כרגע סוג של ניסוי, חברתי וכלכלי, ורק בעוד כמה שנים נדע אם הוא הצליח. ביום עיון שערך איגוד האינטרנט לפני כמה שבועות, אירחנו את אחד מאבות האינטרנט וינט סרף, אשר הגדיר את האינטרנט כניסוי קטן שהתרחב 'קצת' מעל המצופה. יתכן ובעוד כמה שנים נראה גם את הביטקוין כניסוי מוצלח כזה. ההיענות הגדולה לארוע היום הוכיחה לנו שהציבור סקרן מאוד לגבי פוטנציאל ההתרחבות של האינטרנט לתחומים חדשים, כמו הכלכלה, והוא צמא למידע נוסף.

מתעניינים בביטקוין ובמטבעות וירטואליים? הירשמו לוועידה של אנשים ומחשבים ואיגוד הביטקוין הישראלי

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים