ארה"ב: בית המשפט העליון יכריע האם המשטרה רשאית לאסוף מידע ממכשירים ניידים ללא צו

שני מקרים בהם השיגו הרשויות ראיות ממכשירים סלולריים של חשודים, ללא צו, התגלגלו לפתחו של בית המשפט, שיכריע בנושא ועלול להוביל למהפכה בזירה המשפטית-טכנולוגית

19/01/2014 10:32

בית המשפט העליון של ארצות הברית אישר בסוף השבוע כי ידון בשאלה האם המשטרה רשאית לחטט במכשיר הסלולרי של עצורים ללא צו מיוחד. זאת, עקב שני מקרים, בקליפורניה ובמסצ'וסטס, בהם רשויות החוק השיגו ראיות מתוך הטלפונים הניידים של החשודים מבלי שהשיגו את אישורו של בית המשפט – כך פורסם בסוכנות הידיעות רויטרס (Reuters).

השאלה המשפטית הנדונה במקרה זה היא האם חיפוש מידע בטלפון האישי של החשוד מפר את התיקון הרביעי לחוקה האמריקנית, שאוסר חיפושים כאלה "ללא יסוד הגיוני". לפי משרד המשפטים של ארצות הברית, אין הבדל משמעותי בין חיפוש במכשיר הסלולרי לחיפוש ביתר הפריטים של החשודים, דוגמת בגדים וארנק. לדיון המשפטי ייתכנו השלכות משמעותיות באשר לפעילות מערכות החוק והאכיפה בארצות הברית, והוא מסמל ניסיון נוסף של הגורמים המשפטיים להתמודד עם המציאות הטכנולוגית המשתנה ללא הרף.

הסוגיה מעוררת ויכוח ער בנוגע לפרטיות בעידן הטכנולוגי הנוכחי. הממשל האמריקני טוען כי איסור ביצוע חיפושים שכאלה יכביד על גורמי החוק במלחמתם מול סוחרי סמים ופושעים נוספים, ודאי לאור העובדה שרובם המוחלט של אזרחי ארצות הברית מחזיקים במכשיר סלולרי. על פי דו"ח של מכון המחקר PEW, מדובר ב-91% מהאמריקנים, כאשר למחציתם יש סמארטפון. לעומת זאת, פעילי זכויות דיגיטליות ואקטיביסטים נוספים עוקבים אחרי ההתפתחויות בחשש, שכן לטענתם, מדובר כאן בחשיפה של המידע האישי בפני הממשל – לא רק בהיבט הפלילי, אלא בעיקר המעקב שמבצעים גורמי ממשל שונים, בהם ה-NSA.

בית המשפט ישמע את הטיעונים באפריל הקרוב ויפסוק כחודשיים לאחר מכן – עד סוף יוני.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים