גרמניה: על אובמה ללוות את ההתחייבות שלא לצותת לאנגלה מרקל במעשים

דבריו של נשיא ארצות הברית כי ה-NSA לא תצותת עוד למנהיגים זרים התקבלו בברלין בברכה - אך גם בחשד ● יש כאלה בפרלמנט שאומרים שמדובר ב-"הכאה על חטא", אולם אחרים טוענים כי אובמה אמר את המובן מאליו

דבריו של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, לפיהם ה-NSA חדלה מלהאזין לאנגלה מרקל ולמנהיגים זרים אחרים, והסוכנות תערוך שינויים בדרך בה היא אוספת את המידע עוררו תגובות בגרמניה. בברלין אמנם קיבלו את דבריו בברכה, אולם מביעים עדיין חשד מסוים וטוענים שדבריו לא מספיקים – יש להוסיף עליהם מעשים.

סטיבן מאייר, חבר הבונדסטאג מטעם המפלגה השמרנית "האיחוד הסוציאליסטי הנוצרי", אמר כי הופתע לטובה מדברי אובמה. "זהו סימן ברור להכאה על חטא", הוסיף, אך הדגיש כי על אובמה ללוות את המלים במעשים. לדבריו, גרמניה לא תנתק את היחסים עם ארצות הברית גם אם ההבטחה להפסיק את הריגול תופר, "אך נוסיף לדרוש הגנה טובה יותר על הנתונים".

וולפגנג בוסבך, ראש הסיעה של מפלגה זו בפרלמנט, התייחס לדברי אובמה בצורה ביקורתית יותר. לדבריו, ההבטחה של הנשיא האמריקני כי לא יתבצעו יותר ציתותים לטלפונים סלולריים של ראשי מדינות אינה בגדר התקדמות יוצאת דופן. "קשה למצוא נחמה בהבטחה הזו, מאחר שרובנו איננו ראשי מדינות", אמר בוסבך בראיון שהעניק לרדיו הגרמני והוסיף כי אובמה השמיע רק את המובן מאליו.

חברים אחרים בפרלמנט הגרמני הביעו הזדהות רבה יותר עם נשיא ארצות הברית. רולף מיצניש מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית אמר כי "למרבה הצער, המתקפות שאירעו ב-11 בספטמבר והפיגוע שאירע במרתון של בוסטון בשנה שעברה הם עדיין חלק חשוב מהזהות של ארצות הברית. אסור לנו לשכוח זאת".

הוא טען כי הבטחתו של אובמה לרסן את איסוף הנתונים רחב ההיקף של ה-NSA ולעשות שימוש רב יותר במעקב ממוקד, במיוחד נגד חשודים באירופה, היא התקדמות חיובית. "אפשרות זו לא הייתה אפילו מונחת על השולחן בשנה שעברה", ציין. עם זאת הוא אמר ש-"מנקודת המבט של גרמניה, עדיין מדובר בהתקדמות מועטה מדי". מיצניש הוסיף כי על אירופה לפעול בעצמה להגנה על הנתונים ולחפש בנות ברית אפשריות, מאחר שיש חשיבות רבה לחוקים לשמירה על הפרטיות.

ז'אן פיליפ אלברכט, מומחה להגנה על נתונים וחבר בפרלמנט האירופי מטעם מפלגת הירוקים, לא הופתע מהדברים שאמר אובמה בנאומו. "השינוי הוא ברטוריקה בלבד, ולא ברמה המעשית", ציין. "המעקב ההמוני יימשך". משום כך, חשוב, על פי אלברכט, שאירופה תוסיף ותלחץ על ארצות הברית, ואף תבהיר לה כי אבטחת הנתונים היא נכס חשוב עבור כל אזרח של האיחוד האירופי. "אירופה נמצאת בעמדת נחיתות קשה בשנים האחרונות, משום שחברות ההיי-טק הגדולות מעמק הסיליקון זכו לתמיכה מהממשל האמריקני והצליחו לבסס את המונופול שלהן", אמר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים