ציפי לבני: "אתר חופש המידע ייתן מכה לשחיתות"

אתר חדש שהעלתה הממשלה אמור לספק לאזרחים את כל המידע מהרשויות השונות ולהקל על המבקשים להגיש בקשות למשרדי הממשלה ● לטענת שרת המשפטים, האתר מהווה "דמוקרטיה אמיתית" ו-"יגביר את אמון הציבור ברשויות"

היחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים וממשל זמין השיקו את אתר חופש המידע. האתר הוקם בהתאם להחלטת ממשלה ומטרתו להנגיש את הפרטים שאמורים היו להיות חשוף לציבור מכוח חוק חופש המידע ולהקל על המבקשים להגיש בקשות בנושא למשרדי הממשלה השונים. שרת המשפטים, ציפי לבני, אמרה כי האתר "ייתן מכת מנע לשחיתות".

עו"ד רבקי דב"ש, ראש היחידה הממשלתית לחופש המידע, אמרה לאנשים ומחשבים כי "מעבר לתועלות המיידיות שבאתר זה, המידע שיועלה בו יאתגר את כלל הרשויות, כך שהן יצטרכו לחשוב ולהבין את השינוי המתרחש לנגד עינינו בתחום השקיפות. הטכנולוגיה מאפשרת לנו להקל בקשר שבין הרשויות לציבור, היא מסייעת לאזרחים לדעת מה לשאול ולרשויות – להשיב, תוך מגבלות אבטחת המידע ואבטחת הפרטיות".

היא ציינה כי מדובר באתר "עוצמתי", שכן "הוא מרכז 250 רשויות ממשלתיות, מוניציפליות, מוסדות דת, קופות חולים ורשויות ציבוריות אחרות. הקמת האתר מונעת את המצב הנוכחי שבו האזרח עומד מול כל רשות ורשות, כאשר לא רק התשובות, אלא לעתים גם השאלות, לא ברורות לו. מאחר שאיחדנו את הנתונים, האזרח יכול להיכנס לאתר ולקבל את המידע בצורה מרוכזת".

עו"ד דב"ש הוסיפה כי "בהמשך נבחן אילו רשויות העלו את מירב החומרים ומהם החומרים הנצפים ביותר, נוכל לספק עדכוני RSS על חומרים חדשים ושירותים נוספים". היא סיימה בציינה כי "במהלך השנה יתווספו לאתר עוד עשרות רשויות ממשלתיות וציבוריות".

ממשרד המשפטים נמסר כי בקשות לקבלת מידע במסגרת החוק שנענו בחיוב ולא כוללות מידע אישי יועלו למאגר התשובות באתר ויאפשרו לכל אזרח להיחשף אליו. בנוסף, יכלול האתר מידע בסיסי אודות חוק חופש המידע ובאמצעותו יוכל הגולש ללמוד מהם הצעדים הנדרשים להגשת בקשת חופש מידע ומיהן הרשויות הציבוריות שמפרסמות את מרב המידע באתר.

בשלב השני של האתר, שיעלה בעוד כמה חודשים, הוא יותאם לגלישה דרך הטלפון הנייד, יכלול אלפון עם פרטיהם של הממונים על חופש המידע בכלל הרשויות הציבוריות ויציג דו"חות סטטיסטיים ויזואליים לגבי יישום החוק ברשויות הציבוריות.

לדברי לבני, "אין תועלת בחופש מידע ובשקיפות אם הם נעשים באופן לא נגיש ותחת מעטה ביורוקרטיה. האתר החדש יגרום להקלה משמעותית בנטל הזה. בשילוב ההפחתה הדרמטית באגרות חופש המידע, יהפוך בקרוב תהליך קבלת המידע לפשוט וקל, בדיוק כפי שהוא אמור להיות במדינה דמוקרטית. זו שקיפות אמיתית, שתאפשר ביקורת ציבורית על הרשויות הציבוריות – ביקורת שמהווה תרופת מנע לשחיתות ולניצול לרעה של כוח ומעמד, ובכך גם מובילה להגברת אמון הציבור במערכות השלטוניות".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ללה

    משרד המשפטים עצמו מצפצף צפצוף ארוך על "חוק חופש המידע", שהוא עצמו ממונה על יישומו, ומצפצף צפצוף ארוך על ההחלטות שלו עצמו, של בעלי התפקידים הממונים במשרד על חוק חופש המידע.

אירועים קרובים