מומחים לשר התקשורת: "בזק תאבד בארבע השנים הבאות כ-700 אלף לקוחות"

החברה תאבד בתקופה זו, כתוצאה מפתיחת השוק לתחרות, כ-1.3 מיליארד שקלים - מעריכים פרופ' ראובן גרונאו והרן לבאות, סמנכ"ל בכיר לכלכלה במשרד התקשורת, בחוות דעת שהגישו לשר ארדן ● עם זאת, הם טוענים שאובדן ההכנסות לא יביא בהכרח לפגיעה ברווחיות של בזק

"בזק תאבד בארבע השנים הבאות 600 אלף לקוחות שצורכים את השירות המשולב טלפוניה-פס רחב והיא אף עשויה לאבד כ-90 אלף לקוחות נוספים שצורכים טלפוניה בלבד", כך מעריכים מומחים בחוות דעת שהגישו לשר התקשורת, גלעד ארדן. על פי המומחים, מדובר באובדן סכום של 1.3 מיליארד שקלים.

חוות הדעת הוגשה על ידי פרופ' ראובן גרונאו והרן לבאות, סמנכ"ל בכיר לכלכלה במשרד התקשורת, תחת הכותרת "המלצה בדבר קביעת תעריפים מרביים לשירותים סיטונאיים ברשת בזק". לצד פירוט המחירים המומלצים, לקראת השימוע בנושא, כולל המסמך את הערכת מידת ההשפעה שתהיה לשוק הסיטונאי על בעלות התשתיות, ומתמקדים ב-בזק.

לפי חוות הדעת, "התחרות במגזר הסיטונאי תתבטא בעיקר בשיפור באיכות השירות (מהירות הגלישה) והרחבת מגוון השירותים. להערכתנו, ירידת המחירים הקמעונאיים בשוק הפס הרחב תגיע ל-21% וירידת המחירים בשוק הטלפוניה – ל-20% בקירוב (שחיקת המחירים בשוק ה-PRI תהיה 5%)". השניים מעריכים מצב זה כ-"תחזית קיצון" שאם תתקיים תגרום ל-"אובדן הכנסות שנתי של בזק מפ"א בתום ארבע שנות תחרות במגזר הסיטונאי בסכום של 1.3 מיליארד שקלים, שהם כ-30% מהכנסותיה בשנת 2012".

מנגד, הם מסבירים כי אובדן ההכנסה לא בהכרח יוביל לפגיעה ברווחיותה של בזק המאוחדת. "מעבר של 30% מלקוחותיה של בזק למתחרים יאפשר לחברה חסכונות ניכרים בעליות התפעול במגזר הקמעונאי, כמו גם חסכונות משמעותיים בעלויות כתוצאה מביטול ההפרדה המבנית בין בזק מפ"א, בזק בינלאומי ובשלב מאוחר יותר גם פלאפון", כתבו. הם ציינו כי "ניסיון השנים האחרונות לימד את בזק מפ"א את הדרכים להתמודד עם אובדן הכנסות מבלי שתיפגע רווחיותה".

גרונאו ולבאות הוסיפו כי "גם אם תהיה פגיעה ברווחיות בזק מפ"א, לא ניתן להתעלם מהרווחיות העודפת שממנה נהנתה החברה בשנים האחרונות, שהיא מקור עוצמה בכל תחרות בשוק התקשורת העתידי". בנוסף, הם העריכו ש-"לא קיים חשש שפתיחת השוק הסיטונאי לתחרות תפגע בתוכנית ההשקעות של החברה, מה גם שחדירת חברות הסלולר לשוק הנייח עשויה בהמשך להביא לשדרוג עצמאי של הרשת על ידי הספקים ושמיזם הסיבים על תשתית החשמל יוצר אלטרנטיבה לתשתית בזק".

ראוי לציין כי גרונאו ולבאות כתבו בתחילת דבריהם שכל תחזית מה יהיו ההשלכות של פתיחת שוק השירותים הקמעונאיים ברשת הנייחת לתחרות על מידת הפגיעה בהכנסות ורווחיות בעלי התשתית כרוכה במידה גדולה של אי דיוק. הם מזכירים את ההשפעה הבלתי צפויה שהייתה לפתיחת שוק התקשורת הניידת על מפעילות הסלולר הוותיקות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים