יבמ הולכת לתוכנה – ועסקת המכירה ללנובו מעוררת חששות ביטחוניים

ביבמ רוצים להתמקד בתחומים עם רווח שולי גבוה, בלנובו רוצים לצלוח את הירידה בעסקי המחשבים האישיים - וכולם מחכים לתגובה של השלטונות האמריקאים לעסקה ● ניתוח של המשמעות של המהלך הגדול של היום

מהלך המכירה של יבמ (IBM) ללנובו (Lenovo) את עסקי שרתי ה-x86 שלה הוא עוד מהלך בכיוון החדש אליו הולך הענק הכחול: התמקדות בתחומים בעלי רווח שולי גבוה, והתרחקות מאלה בעלי הרווח השולי הנמוך.

על פי הצהרת החברה, היא הולכת להתמקד בשרתים גדולים, במיחשוב קוגניטיבי ובענן. עסקת המכירה מעידה על כך; היא כוללת את שרתי System x ,BladeCenter, שרתי להב ומתגי Flex System, מערכות משולבות ממשפחת Flex המבוססות על מעבדי x86, שרתי NeXTScale ו- iDataFlex, ותוכנה הקשורה לתפעולם, רשתות לשרתי להב ופעילות התחזוקה. מנגד, הענק הכחול ימשיך לייצר את המחשבים המרכזיים שלו ממשפחת System z, מערכות POWER, מערכות אחסון, שרתי Flex המבוססים על מעבדי Power, ומכשירים משולבים מדגמי PureApplication ו- PureData.

ההודעה על ההסכם באה ימים אחדים לאחר שיבמ הודיעה כי תקצה יותר מ-1.2 מיליארד דולרים להרחבה פריסת מיחשוב הענן שלה. החברה תוסיף 15 מרכזי נתונים חדשים ברחבי העולם השנה, כאשר בסך הכל תפעיל יבמ 40 מרכזי נתונים. המכירה באה גם ימים ספורים לאחר שהענק הכחול הודיע כי ישקיע מיליארד דולרים בהרחבת עסקי מחשב-העל ווטסון (Watson) ופעילות המיחשוב הקוגניטיבי שלו.

לשם כך, הקימה יבמ את "קבוצת ווטסון" – יחידה עסקית חדשה שצפויה, על פי החברה, להניב מכירות בהיקף של עשרה מיליארד דולרים בתוך עשור.

סטיב מילס, סגן נשיא בכיר ומנהל קבוצת התוכנה והמערכות של יבמ, אמר כי "המכירה ללנובו מאפשרת ליבמ להתמקד בחדשנות במערכות ובתוכנה המביעה סוגים חדשים של ערך אסטרטגי, בתחומים דוגמת מיחשוב קוגניטיבי, Big Data ומיחשוב ענן. ליבמ יש היסטוריה מוכחת של חדשנות ושינוי".

זו הפעם השנייה שבה הענקית הסינית רוכשת פעילות מיחשוב מהענק הכחול בעסקת ענק היסטורית. הראשונה, כזכור, היתה ב-2005, כאשר שילמה לנובו 1.25 מיליארד דולר תמורת חטיבת ה-PC של יבמ – מהלך ששימש לה קרש קפיצה שבעקבותיו הפכה ליצרנית הגדולה בעולם בתחום, תוך שהיא עקפה את HP ודל (Dell).

עסקי השרתים מניבים ליבמ הכנסות של כחמישה מיליארד דולרים בשנה, אלא ששולי הרווח שם נמוכים בהרבה מאלה שבתוכנה ובשירותי IT. אנליסטים ציינו כי המכירה היא המשך של מהלך השינוי שעובר הענק הכחול, בדרך מחברת חומרה בעיקרה, לספקית שירותי IT ותוכנה לעסקים ולממשלות. המניע של לנובו לרכישה, מאידך, הוא רצון לצלוח את הירידה האיטית בעסקי המחשבים אישיים שלה, שהם עסקי ליבה.

אלברטו מואל, אנליסט ב-Sanford C. Bernstein, אמר כי "אני מעריך שלנובו יכולה לקחת את עסקי השרתים של יבמ וליצור שולי רווח גדולים יותר, על ידי קיצוץ בהוצאות התפעול שלהם". לדבריו, "העסקה הזו יכולה לעזור ללנובו להיות במסלול שונה לצמיחה. מכירת שרתים, אשר כרוכה בשירותים נוספים כגון תחזוקה, תניב שולי רווח טובים יותר מאשר מכירת מחשבים אישיים".

המכשול הביטחוני?
אלא שלצד הרווחים שצפויים לשני הצדדים מהעסקה, עלולים לצוץ גם מכשולים. כל השקעות זרות של חברה סינית בחברה אמריקנית הקשורה לטכנולוגיה קריטית, או לביטחון לאומי, דורשת מחקר מעמיק בטרם אישור של הרגולטור האמריקני. הרכישה של לנובו ב-2005 את עסקי ה-PC של יבמ נבחנה על ידי הקונגרס האמריקאי והוועדה להשקעות זרות בארה"ב – לפני שאושרה.

"אני מאמין שחששות של ביטחון לאומי יהיו נושא ובעיה שיידונו", אמר סטיבן יאנג, אנליסט Sun Hung Kai Financial מהונג קונג. משרד האוצר האמריקני סירב להגיב כיצד יפעל בעקבות העסקה.

לדברי בילי וידגור, עורך דין ב-Vinson & Elkins, "העסקה תיתקל בביקורת מצד הוועדה להשקעות זרות. זאת כיוון שייתכן כי השרתים שנמכרו נמצאים בשימוש על ידי חברות הפועלות במגזר התשתיות הקריטיות, כמו ספקיות תקשורת או חברות חשמל". הוא סיים בציינו כי "חשש נוסף יהיה אם מפעלי הייצור של שרתי יבמ בארה"ב מצויים בקרבת אתרים רגישים, ביטחוניים או אחרים. החשש לפגיעה בביטחון הלאומי כיום הוא רב יותר מזה שהיה ב-2005".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים