החלל כפי שלא ראיתם אותו בעבר

תערוכה מיוחדת במסגרת שבוע החלל, מציגה תמונות שצילמו חובבי אסטרונומיה, אסטרונאוט איטלקי ותלמידי מגמת הצילום בבצלאל, שבפניהם נפתחו כל מתקני החלל בארץ

תערוכה חדשה, שמאפשרת מבט אל השמיים ומערכות הכוכבים באמצעות צילום דיגיטלי, נפתחה אתמול  (א') בנמל תל אביבהתמונות שמוצגות בה הן תצלומים של חובבי אסטרונומיה שהשתתפו בתחרות שערך משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל, תמונות שצילם האסטרונאוט האיטלקי פאולו נספולי בזמן שהייתו בחלל ותצלומים שביצעו תלמידי מגמת הצילום בבצלאל, לאחר שנפתחו בפניהם כל מתקני החלל בארץ – בין השאר בתעשייה האווירית, רפאל וחברת אימג'סאט. התערוכה פתחה את אירועי שבוע החלל בכל רחבי הארץ והיא מופקת על ידי סוכנות החלל הישראלית, משרד המדע וקרן רמון, בשיתוף אוצר מפעלי ים, האחראית על נמל תל אביב.

מיקי קרצמן, ראש המחלקה לצילום בבצלאל אמר בשיחה עם אנשים ומחשבים כי תחום הצילום הדיגיטלי ובפרט הצילום מהחלל הוא פרק חשוב בתולדות הצילום. "הצילום הדיגיטלי מאפשר היום תקשורת חזותית נגישה לכל אדם. בכל הקשור לצילום מהחלל חשוב להבין שמדובר בקשר דו סתרי. אנחנו מסתכלים על החלל (בתצפיות אסטרונומיות) והחלל מסתכל עלינו, כמו למשל העובדה שכל אחד יכול לצפות בנו ב-Google Earth", הסביר קרצמן. "מחלקות לאמנות נמצאות בפיגור אחרי המחלקות ההנדסיות והטכנולוגיות ולכן הקמנו תוכנית משותפת עם מדעי המחשב בגבעת רם. אנו גם חוקרים את היכולות של משקפי גוגל".

רז טמיר, ראש תחום ננו-לוויינים במפעל מבת חלל של התעשייה האווירית סיפק נקודת מבט מעניינת: "התעשייה האווירית פתחה בפעם הראשונה את מבנה השילובים שלה לצלמים שמביאים זוויות שונות לגמרי ממה שאני רגיל לראות. כשאני מסתכל עכשיו על המקומות שאני רגיל לעבוד בהם הם נראים שונים לגמרי. יש פה מטרה חינוכית: הנגשה של התכנים. אנחנו תומכים בין היתר בלוויין דוכיפת שבונים תלמידים בהרצלייה, ואף מזמינים אלינו בני נוער כדי לתרום לגידול תחום המדעים בארץ וגם כדי שהילדים הללו יגדלו ואולי בסופו של דבר יגיעו לעבוד אצלנו".

עופר דורון, מנהל המפעל, הוסיף כי "אנחנו משקיעים רבות לא רק בצד הטכנולוגי אלא גם בצד החינוכי. הכיוון של השנים האחרונות בשבוע החלל הישראלי שמביא אותו אל הנוער הוא פנטסטי, נשמח לראות מאות ואלפי ילדים במהלך השנה כולה אצלנו במתקנים ואני מקווה שנראה הרבה מדעני חלל בעוד 20 שנה שראו את החלל בפעם הראשונה כאן". על העבודות של תלמידי בצלאל אמר בחיוך: "מעולם לא נראו הלוויינים שלנו כל כך יפים".

מנכ"לית משרד המדע בינה בר-און בחרה להתייחס ליכולות של המדינה בדברי הפתיחה שלה – "ישראל נחשבת למעצמה בתחום החלל. יש לה יכולת בנייה ושיגור של לוויינים. זאת ההזדמנות לקרב את המדע לקהילה ולטעת בקרב צעירים ומבוגרים את השאיפה להרחיק את הגבולות עד השמים ועד הכוכבים. אנו מאמינים כי על ידי חשיפה בקרב הדור הבא נוכל לייצר את נושאי הדגל של ממשיכי אילן רמון".

מנהל סוכנות החלל הישראלית, מנחם קדרון הסביר כי מטרת שבוע החלל היא להנגיש את נושא החלל לצעירים, מתוך מטרה לגדל פה את הדור הבא של חובבי חלל וגם של מדענים. הוא סיכם ש-"זה די קל לנו כי הנושא מרתק".

במהלך התערוכה הוצגה כאמור אפליקציה העושה שימוש בגוגל גלאס. שלו מורן, אוצר של משחקים ואמנות דיגיטלית, וחברת לויה שפיתחה את האפליקציה הציגו משחק שבו הוחבאו ברקודים ברחבי התערוכה וכאשר המשתמש צופה עליהם במשקפי הגוגל גלאס, הוא צופה בוידאו שהורכב מתוך התמונות המוצגות. "השימוש בהם דומה לטלפון סלולארי בהפעלה קולית" הסביר מורן.

מלבד התערוכה המוקרנת בנמל תל אביב כוללים אירועי שבוע החלל גם הקרנת סרטי חלל בחינם בסינמטקים, פתיחת מצפי הכוכבים ברחבי הארץ, הרצאות ואירוע השיא – כנס החלל ע"ש אילן רמון שיתקיים בימים רביעי וחמישי בהרצלייה בשיתוף עם מכון פישר, ובו יתארחו אסטרונאוטים ובכירים מסוכנויות חלל ומהתעשיות מכל רחבי העולם.

הסטודנטים מבצלאל נתנו למתקני החלל פרשנות אמנותית. צילום באדיבות המחלקה לצילום בבצלאל

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים