שילוב מנמ"רים במיזוגים ורכישות – אפשרי וחשוב

בתהליכי מיזוגים ורכישות, המנמ"ר נחשף לעבודה מול עורכי דין, מנהלי עסקים, לומד לדבר בשפה העסקית המקובלת ובסופו של דבר, ההמלצות שלו יסייעו למועצת המנהלים להחליט כן או לא לגבי רכישה ● הקרדיט שהוא צובר בפעילות כזו מקנה לו נקודות זכות רבות

תהליכי מיזוגים ורכישות בין ארגונים שונים מדלגים בדרך כלל על תחום מערכות המידע ועל המנמ"רים. בדיקות הנאותות נעשות ברמות של נציגי הרוכשים, עורכי דין, אנשי מקצוע בתחומי החשבונאות וכמובן מקצוענים בשוק שבו פועלת החברה. לרוב, דיונים אלה הם דיסקרטיים.

רק לאחר שנחתמו חוזים בראשי תיבות מתחילים צוותים מקצועיים לטפל בנושאים שונים שקשורים למיזוג, אחד מהם הוא ה-IT. אולם, ככל שהטכנולוגיה מתקדמת והתלות של המערכות ב-IT גדלה, מתגבשת ההבנה כי למערכות המיחשוב בארגון הנרכש יש משמעות רבה בשיקולים לרכישת חברה זו או אחרת. ראשית, יש לזה משמעות כספית. הערכות שווי שמוגשות לחברה שרוכשת שאינן לוקחות בחשבון מיזוג, חידוש או סגירה של מערכות בארגון הרוכש או הנרכש עלולות להתגלות כחסרות. פתאום מגלים שכדי להתאים בין מערכות המידע של שני הארגונים נדרשת השקעה רבה מאוד, לא רק כספית אלא גם ארגונית, שיש לה היבטי כוח אדם, לוגיסטיקה ותפעול. חוסר היכולת לחבר בין מערכות שונות, תופעה די שכיחה בעולם ה-IT, עלול לשבש באופן רציני את השלמת המיזוג או לפגוע חלילה בתפעול השוטף של הארגון הממוזג. בעולם המיזוגים והרכישות בישראל, כמו בעולם, יש לא מעט דוגמאות כאלה. הן לא נחשפות לציבור, משום שהטיפול בהן מתחיל בדרך כלל אחרי שהחוזה לרכישה נסגר, והדרך חזרה לא פשוטה כל כך. ברור שאילו יושבי ראש חברות, בעלים או יזמים ישכילו לשתף מנמ"רים בתהליך הרכישה, או בשלב הנאותות, הם יוכלו לחסוך לעצמם לא מעט כאבי ראש.

מסתבר שמגמה כזו כבר מתרחשת ברחבי העולם. כך לפחות לפי המהדורה המקוונת של המגזין CIO, שפרסם באחרונה סיפור על חברה גדולה בארצות הברית שהטילה על המנמ"ר להיכנס לעובי הקורה של תהליכי המיזוגים והרכישות. מדובר במנמ"ר של חברת הנדסה אמריקנית בשם ג'ייקובס הנדסה, המגלגלת מחזור שנתי של 12 מיליארד דולר בשנה. באחד הימים קרא לו מנכ"ל החברה והטיל עליו משימה לא שגרתית בעליל: "אתה הולך להוביל בדיקת נאותות ברכישה הגדולה שלנו". אפשר לדמיין את התחושה של המנמ"ר באותו הרגע. למעשה, אחר כך הוא תיאר אותה בעצמו: "לא ישנתי כמה לילות טובים. הייתי מבוהל עד מוות וחששתי מה יקרה אם בסוף העסקה לא תצא לפועל", על פי הדיווח. אבל בפועל קרה דבר אחר: עבודתו של המנמ"ר הייתה כל כך טובה עד שכמה ימים לאחר מכן הוא נקרא שוב אל המנכ"ל וקיבל משימה נוספת של בדיקת נאותות.

אותו מנמ"ר יצא עם כמה תובנות חשובות, אותן הוא חולק עם הקוראים: למנמ"ר יש מספיק ניסיון בתחומים שלו והוא יודע בדיוק מה המשמעות הטכנולוגית של הרכישה – עובדה שיכולה לסייע מאוד בקבלת ההחלטות. אבל לא רק זה: הטלת תפקיד כה אחראי של בדיקת נאותות מבטאת את המגמה עליה מדברים כמעט בכל פורום של מנמ"רים, לפיה על המנמ"ר להיות מעורב בביזנס, להיות מחובר לתהליכים העסקיים של הארגון בו הוא עובד. אין דבר כמו בדיקת נאותות של מיזוגים ורכישות שיכול לבטא את המעורבות שלו בזירה העסקית.

זאת ועוד, הפעילות הזו מקרבת את המנמ"ר בכמה צעדים אל קומת ההנהלה. ההחלטות שלו, כשהוא מעורב בתהליכים של מיזוגים ורכישות, הן קריטיות ועומדות מהר מאוד במבחן המציאות, שיש לה השלכות דרמטיות על הארגון בו הוא עובד. המנמ"ר נחשף לעבודה מול עורכי דין, מנהלי עסקים, לומד לדבר בשפה העסקית המקובלת ובסופו של דבר, ההמלצות שלו יסייעו למועצת המנהלים להחליט כן או לא לגבי רכישה. הקרדיט שצובר המנמ"ר בפעילות כזו, מקנה לו נקודות זכות רבות, כאשר ההנהלה דנה בנושאים של קידום ובחירת מועמדים לתפקיד. ועד לקידום, אין מחלוקת על כך שהמנמ"ר הופך להיות איש מקצוע טוב יותר, הוא ממוצב בארגון לא רק כאיש טכני אלא כאיש עסקים. אז בפעם הבאה שהבוס קורא לכם ומטיל עליכם משימה כמו בדיקת נאותות של חברה, קודם כל השיבו "כן", ואחר כך תעשו את זה הכי טוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים