מה בין סנואודן למיחשוב ענן

המדליף המפורסם יצר תגובה מעניינת שהשפיעה על הרבה אספקטים בכל מה שקשור לאבטחת מחשבים - אחד מהם הוא העובדה שיותר ויותר חברות מבקשות ששרתי האיחסון בענן שלהן ישבו בתחומי המדינה שלהן

כמו רבים אחרים, גם אני עוקב בעניין אחר מעללי המדליף אדוארד סנואודן, עובד לשעבר במיקור חוץ של ה-NSA, שחשף תמונה של ריגול רחב ומתמיד אחרי תעבורת האינטרנט. שלא כמו רבים במערב, לא חשתי זעזוע מאובדן פרטיותי. מבחינתי, אני מאחל ל NSA הצלחה במניעת פעילות ארגון אל-קעידה גם אם זה בא על חשבון הפרטיות של חשבון הפייסבוק (Facebook) של הילדים או של שיחות הטלפון של ביבי עם בוגי או בוז'י. כמו כן, אם ממשלת ארה"ב רוצה לעזור לי לעבור על המיילים שלי, אקבל זאת בברכה משום שאני לבדי לא מספיק לקרוא את כולם.

לא הייתי מהמר על עתידו של סנואודן. במוקדם או במאוחר ימצא את עצמו מאחורי סורג ובריח בארצות הברית. לאמריקאים אין חוש הומור בנושאים כאלו. עם זאת, ידיעה קטנה בשבועון ביזנסוויק (Businessweek) לכדה את עיני, והתובנה חדרה למוחי (זה קורה לי מדי פעם): אדוארד סנואודן שינה את מחשוב הענן ואת עולם הדטה סנטר.

סאפ (SAP), המספקת שירותי ענן לארגונים פרטיים וממשלתיים, פרסמה שלקוחות רבים מבקשים ממנה להקים חוות שרתים בתחומי מדינתם. בראיון עם השבועון ביזנסוויק, אמר מנכ"ל סאפ, ג'ים האגמן-שנבה, שהלקוחות רוצים להיות בטוחים שהמידע, בייחוד הציבורי והפיננסי, מוגן על ידי חוקי מדינתם. כתוצאה, חברות המספקות שירותי ענן איכותיים מקימות חוות שרתים מקומיות שנועדו לשרת לקוחות בתחום אותה מדינה. לסאפ יש 20 דטה סנטרים ברחבי העולם והם בונים ארבעה נוספים. זוהי מגמה של ביזור, והיפוכה של מגמת הקונסולידציה של מתקני המחשוב הגדולים המוכרת לנו מהשנים האחרונות.

ההיגיון המנחה את היפוך המגמה בשוק קובע שחוקי מדינתנו יספקו במוקדם או במאוחר הגנה טובה יותר כנגד פעילות סייבר עוינת, בין אם מדינתית או אחרת. לחברות ישראליות השוקלות מעבר לענן בקנה מידה נרחב, סיפק סנואודן טיעון נוסף מדוע לבחור בספק מקומי עם חוות שרתים מקומית.

מגמה נוספת אשר טלטלה את הענף בשנה האחרונה, היא השיטה המודולארית לתכנון ויישום חוות שרתים. אמנם בכך אין קשר למדליף סנואודן אך לממשלת ארצות הברית יש ויש. בשנת 2013 העביר הקונגרס בארה"ב חוק המכתיב שכל חוות השרתים של הממשלה הפדרלית ייבנו מעתה בשיטה מודולארית. המטרה העיקרית היא חיסכון בכספי משלם המיסים, עיקרון ראוי שכולי תקווה שיאומץ בעתיד על ידי ממשלת ישראל.

שיטות תכנון ויישום מתקדמות מכתיבות יישום מודולארי אשר חוסך ממון רב בהקמה ובתפעול של חוות השרתים. בחישוב של עלות כוללת (TCO), חוות שרתים מודולארית חוסכת בין 20%-40% לאורך 10 שנים וזה שם המשחק. חשיבה מודולארית מאפשרת גם תגובתיות מהירה לצרכי התפתחות טכנולוגית, זמינות לכל עת וליעילות אנרגטית.

לא רק בממשלה אלא גם בסקטור הפרטי. חברת גולדמן זקס, ענקית פיננסית, בונה חוות שרתים מודולאריות בכל העולם. את מתקני המחשוב המודולאריים בונה עבורה חברת IO Modular אשר מסוגלת לבנות חוות שרתים בכל גודל, תוך 3-6 חודשים, כמעט בכל מקום בעולם. גילוי נאות – IO מיוצגת בישראל על ידי אלכסנדר שניידר.

גל של חדשנות מניע את תעשיית הדטה-סנטר. מצד אחד, זו תגובה לאירועים גלובליים ומצד שני זה המשך של מגמה ברורה ליישום נוהגים מיטביים אשר מביאים לרציפות עסקית ולחיסכון רב בתקציבי הקמה ותפעול. אלכסנדר שניידר, נציגת אמרסון בישראל, מובילה את גל החדשנות ומביאה ערך רב ללקוחותיה באספקת פתרונות לתשתית הפיזית של חוות השרתים ובהקמת חוות שרתים מתקדמות.

מתעניינים בכל מה שקשור לדטה סנטר? אז בואו לוועידה המרכזית לתשתיות ומרכזי מיחשוב – Data Center and Infrastructure, מבית אנשים ומחשבים, שתיערך ב-4 לפברואר בדייויד אינטרקונטיננטל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים