ד"ר יוסי ורדי: "רוב התאגידים שרוכשים חברות ישראליות משאירים אותן בארץ"

"אין צורך לחשוש מאקזיטים - ובלבד שמרכזי הפיתוח יישארו בארץ", אמר גורו הסטארט-אפים בכנס Devcon TLV של אנשים ומחשבים ● לדבריו, "חיבור של סטארט-אפים קטנים וחברות גדולות, שמבינות את השוק ויש להן מחויבות, מימון ויכולות שיווק הוא הנוסחה המנצחת בשביל ישראל"

ד"ר יוסי ורדי. צילום: ניב קנטור

"אין צורך לחשוש מאקזיטים שבהם חברה רב לאומית רוכשת חברת סטארט-אפ ישראלית ומשאירה את מרכז הפיתוח בארץ ואת היזם לנהל את מרכז הפיתוח", כך אמר גורו הסטארט-אפים, ד"ר יוסי ורדי, בפתח כנס DevCon TLV השביעי של אנשים ומחשבים, שהתקיים הבוקר (ה') באוזן בר בתל אביב. הוא ציין כי "בניגוד לאגדה האורבנית, רוב התאגידים שקונים חברות ישראלים לא מעבירים את הפעילות שלהן לחו"ל, אלא מעדיפים שהחברה שאותה הם קונים תישאר בישראל".

"מתקיים בארץ ויכוח סוער סביב השאלה האם אחרי שמקימים חברה צריך לבנות אותה כך שתהפוך לחברה גדולה ותונפק בבורסה או עדיף למכור אותה לחברה בינלאומית, שבאה לחפש טכנולוגיה וידע. יתירה מזאת, השאלה שהיזמים של חברות סטארט-אפ מתחבטים בה היא האם הם צריכים לחכות עד שהחברה שלהם תהפוך לווייז (Waze) ורק אז לעשות את האקזיט או למכור אותה בהזדמנות הראשונה, כשיש קונה", אמר ד"ר ורדי.

הוא ציין כי "פועלות כיום בישראל לפחות 300 חברות בינלאומיות שפתחו פה מרכזי מחקר ופיתוח על בסיס רכישת חברות סטארט-אפ ישראליות: סיסקו (Cisco) רכשה 10 חברות בארץ, יבמ (IBM) וברודקום (Broadcom) רכשו חברות רבות והגדילה לעשות אינטל (Intel), שקנתה או השקיעה ב-65 חברות סטארט-אפ כחול לבן. אותם תאגידים רב לאומיים הפכו למעסיקים גדולים במשק הישראלי: למשל, HP מעסיקה בארץ 6,000 איש ויבמ – 2,200".

"מה ההסתברות שחברה תגיע לאקזיט של מיליארד דולר?", שאל ורדי והשיב:  "לפי המחקרים, הסיכוי הוא אחת ל-1,500. נאמר שבארץ יש 6,000 סטארט-אפים. לפי החשבון הזה, ארבע חברות היו צריכות להגיע למיליארד דולר. על פי החישוב שלי, יש כבר כמה וכמה חברות שהגיעו לשם ונמכרו או הנפיקו: וויקס (WIX), צ'ק פוינט (Check Point), וייז, כרומטיס וטרסטיר".

לדבריו, "אחת הסיבות העיקריות להצלחה של ההיי-טק הישראלי היא שיתוף הפעולה המדהים בין אנשי התעשייה בישראל, שהם מסורים, זריזים ונאמנים, לחברות הגדולות. אנחנו טובים מאוד בשלב הראשון: אנחנו רצים עם הרעיון, לא מפחדים, קופצים למים, מפתחים, תוך כדי ריצה מוכיחים יכולת ובסוף מגיעים למוצר".

הוא השיא מספר עצות ליזמים לקראת ההתפתחות לחו"ל: "או אז מגיעים החיים האמיתיים, והם לא נעימים. צריך שיווק לחו"ל – למינימום 15 שווקים, ארבעה מהם באירופה: בריטניה, צרפת, גרמניה ומזרח אירופה, לפחות שלושה שווקים בארצות הברית ועוד במזרח הרחוק. להקים משרד קטן בחו"ל עולה כ-750 אלף דולר לשנה, כך שבסך הכול צריך להוציא 10 מיליון דולר על שיווק, שזה סכום שסטארט-טפ לא יכול להוציא. אחר כך צריך למכור את המוצרים".

ורדי הוסיף כי "חיבור של סטארט-אפים קטנים וחברות גדולות, שמבינות את השוק ויש להן מחויבות, מימון ויכולות שיווק, הוא הנוסחה המנצחת בשביל ישראל".

עם זאת, אמר, "יש אפשרות אחרת: להקים כאן את המו"פ ואת השיווק לעשות בחו"ל. בשנים האחרונות, הכיוון הזה תופס מומנטום יותר ויותר גדול. כך, למשל, בניו-יורק פועלות כ-150 חברות ישראליות שהפיתוח שלהן נמצא בארץ".

הוא סיכם באמרו כי "להימכר לחברה גדולה מאפשר לצמוח יותר מהר ולהעסיק יותר אנשים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים