הסטארט-אפ ניישן החדש של ישראל: מעצמת סייבר

הממשלה, התעשייה והחברות הרב-לאומיות חוברות על מנת להפוך את ישראל למעצמת סייבר עולמית ● ניוזלטר חדש מבית אנשים ומחשבים ידווח לכם על מה שקורה בעולם הזה, שהולך ומתפתח

משרד המדע - התחנה האחרונה של להב"ה? צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

על פי כל התחזיות, ישראל תהפוך בשנים הקרובות למוקד ידע ופעילות בתחום הסייבר. חוסר היציבות הפוליטית-מדינית שקיים במספר אזורים בעולם, ביניהם המזרח התיכון, והתחזקות הטרור הבינלאומי האנטי-מערבי הופכים את הסייבר לזירת איומים ולחימה לכל דבר, לא פחות מסוכנת מאשר הזירה הפיזית.

למעשה, הסייבר הפסיק להיות מזמן משהו וירטואלי ואף על פי שמקצוענים משייכים את התחום ללוחמה קיברנטית, התוצאות של מתקפות סייבר הן בעולם הפיזי. סייבר זה כבר מזמן לא רק המאבק שישראל והעולם מנהלים נגד איראן ומדינות עוינות אחרות. מתקפת סייבר היא כלי אסטרטגי, זמין, שנכלל באסטרטגיה הצבאית-ביטחונית של מדינות וארגונים, בהיותה תקיפה לכל דבר.

תקיפות סייבר יכולות לשבש תחנות כוח, מערכות שמנהלות שאיבת מים ואספקתם לאזרחים, לשבש את מערכות הרמזורים בערים מרכזיות כמו תל אביב ולגרום נזקים נוספים ושונים. כיום, הסייבר הוא חלק מרשימת האיומים הפוטנציאליים שנכללים באחד הטרנדים היותר חמים בעולם המקוון: האינטרנט של הדברים. תחזיות שפורסמו בסוף השנה שחלפה מראות כי בעוד שלוש-ארבע שנים, כמעט כל מכשיר יהיה מחובר לרשת. הוא יהיה ישות דיגיטלית שתוכל לנהל את מלאי המזון במקרר שלנו, מבלי שנצטרך להזמין מהמרכול הקרוב, ויספק מידע קריטי בזמן אמת ממערכות מצילות חיים כמו בריאות, משטרה, ושירותי הצלה. ככל שזה ילך ויתעצם, החשיפה לאיומי הסייבר תלך ותגדל.

בכנס Cyber Security שנערך באחרונה על ידי אנשים ומחשבים אמר אורן ברט, מנהל תחום מערכות הגנה בסייבר בתעשייה הצבאית: "מאחר שמדובר בשדה קרב לכל דבר, ניתן להכריע את הקרב או להתגונן, ובמסגרת זו מבצעים פעולות שמיוחסות לנושא הסייבר. לכן, חשוב להגדיר בבירור את המושגים ולהבחין בהבדלים ביניהם: הסייבר הוא לא שדה קרב אלא מרחב בו מתנהלת קישוריות בין מערכות תקשוב ומערכות ושירותים פיזיים. שדה הקרב הוא השדה הקיברנטי".

ההגנה מפני סייבר, על פי ברט ומומחים אחרים, דומה להגנה מפני טרור: תפיסה מרחבית, שיודעת לאתר מראש איומים ולהשמיד אותם עוד בטרם הם יוצאים לדרך. לכן, ההצלחות של ישראל בתחום הטרור הפיזי-הקונבנציונלי מובילות מומחים בעולם להסתכל עליה כעל מעצמת סייבר הבאה.

ההתייחסות לסייבר בישראל היא רצינית ביותר, הן ברמה הממשלתית-לאומית והן ברמה הבינלאומית. הזהות עם המצוינות הביטחונית שאנחנו מתויגים אליה מפנה את עיני העולם אלינו, כמי שאמורים להוביל את הטרנד החדש ששמו סייבר. ראשי המדינה מרבים לומר באחרונה כי ישראל תהיה מעצמת סייבר. לשם שינוי, הם מדייקים. רק באחרונה ביקרו פה בכירי לוקהיד-מרטין (Lockheed Martin), שבדרך כלל מגיעים לכאן כדי לקדם את המטוסים שלהם, ובישרו לראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי בדעתם ליישם בישראל טכנולוגיות סייבר בשילוב עם טכנולוגיות IT מתקדמות.

אבל את האופטימיות הרבה ביותר אפשר לשאוב ממקור אחר דווקא: ממערכת החינוך. הממשלה ונתניהו בראשה הבינו שאם לא נכשיר דורות של לוחמי סייבר כבר מגיל צעיר, אין סיכוי שנהיה מעצמת סייבר ובוודאי לא נוכל להגן על עצמנו כראוי. לכן, בשקט בשקט, נבטו בשנים האחרונות כמה יוזמות מעניינות: הקמת מטה הסייבר האזרחי והכנסת נושא הסייבר לתוכניות הלימודים בבתי הספר התיכוניים ובמוסדות האקדמיים.

במכללה האקדמית כנרת, למשל, מפעילים תוכנית בשם מגשימים, שמשלבת לימודי מחשבים וסייבר. זוהי תוכנית מצוינות לאומית לבני נוער בכיתות י'- י"ב, שקיימת כבר מזה שלוש שנים ונתמכת על ידי צה"ל, קרן רש"י, מטה הסייבר הלאומי, משרד החינוך (בהובלת ד"ר אורנה שמחון), גופי הביטחון, מפעל הפיס ורפאל. מטרתה היא להגדיל משמעותית את מספר ואיכות בוגרי מערכת החינוך בפריפריה שמנותבים לשירות בגופי הסייבר של צה"ל ומערכת הביטחון. התוכנית הזו היא רק דוגמה אחת.

המאמצים המרכזיים בחינוך לסייבר צפויים להיות מופנים בשנים הבאות דווקא לדרום. באר שבע, בירת הנגב, תהפוך למרכז עולמי למחקרים ופיתוח פתרונות סייבר, לצד מרכזי פיתוח שחברות רב לאומיות כמו EMC התחייבו לפתוח. מעבר צה"ל לנגב, אחד הפרויקטים הלאומיים החשובים שנעשו באחרונה ויש אומרים הגדול ביותר מאז הקמת המדינה, יהיה בסימן הכשרה והקמת מרכזי פיתוח לתחום הסייבר.

ראשי החברות הרב לאומיות היו פה בשנה האחרונה בזה אחר זה. כולם דאגו לפגוש את ראש הממשלה ואת הנשיא, שמעון פרס, להגיע לבאר שבע ולהכריז עליה כבירת הסייבר העולמית. מאחורי זה יש אינטרסים כלכליים גדולים, אפילו במונחים של הטייקונים של אותן חברות ענק. לחברות המובילות בעולם ברור שאם לא יהיה להן חלק במעבר לדרום ובהגנת הסייבר, הן פשוט יימחקו ממפת הסייבר העולמית, לא פחות ולא יותר. זה מכבר התבשרנו שהממשלה הקציבה 245 מיליון שקלים לסיוע לחברות סייבר, בהן כאלה שיתמקמו במרכז הסייבר החדש בבאר שבע. זוהי ללא ספק זריקת עידוד חשובה ביותר, שתניע מהר יותר את גלגלי הסטארט-אפ ניישן החדש של ישראל: מעצמת סייבר.

CyberTech – ניוזלטר חדש
על רקע העובדות והתחזיות הללו, החלטנו באנשים ומחשבים להירתם למשימה חשובה ולספק לכם, הקוראים, ניוזלטר חדש שייקרא CyberTech ויישלח אל המנויים מספר פעמים בשבוע – לצד הניוזלטר המרכזי, DailyMaily, שמופץ מדי ערב לכמה עשרות אלפי מנויים. בניוזלטר זה נעקוב אחרי אירועי הסייבר בארץ בעולם, נספק לכם רעיונות לפתרונות ובמיוחד נזהיר אתכם מפני סכנות.

מעבר צה"ל לדרום יהיה גם במוקד כנס C5I הקרוב של אנשים ומחשבים, שייערך ב-19 במרץ בבאר שבע, בהשתתפות ראשי מערכת הביטחון בעבר ובהווה, ראשי התעשייה הביטחונית ואנשי מקצוע. להרשמה לכנס לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים