הרשת המשחקית

אתם בטח מכירים מישהו שבונה ערים, מגדל יבולים או מכור לממתקים - לא בחיים, בפייסבוק ● איך הפכה הרשת החברתית לאימפריה של משחקים?

אי אפשר להתייחס אל פייסבוק (Facebook), שחוגגת בימים אלה יום הולדת 10, מבלי להזכיר את עולם המשחקים השלם שקיים ברשת החברתית הזו. רבים וטובים, ולא מעט מבוגרים, מתחברים בכל יום כדי לשחק במשחקים המוצעים. גם כיום, אף על פי שיש מגמה ברורה של נטישת הפלטפורמה לטובת משחקים במכשירים ניידים כמו טלפונים חכמים וטאבלטים, עדיין מוצעים בפייסבוק מאות משחקים. בנוסף, על אף שיש נטייה לחשוב שמדובר במשחקי קז'ואל בלבד, אפשר למצוא בשירות הזה משחקי אסטרטגיה רבים, משחקי ניהול ובאחרונה אפילו משחקי יריות בתלת ממד, כאלה שדורשים יותר מכמה דקות של התחברות בכדי לנסות לעבור עוד שלב.

רוב האנשים נחשפו בראשונה למשחקים שמוצעים בפייסבוק כשזינגה (Zynga) שחררה את הגרסה הראשונה של פארמוויל (Farmville). אם כבר שכחתם, מדובר משחק בו מנהלים חווה וצריכים לוודא שהיבולים יגדלו וייאספו בזמן, כדי שניתן יהיה להגדיל את החווה, לבנות אותה וכמובן לשתול עוד יבולים… וחוזר חלילה.

משחק זה, מעבר לכך שגרם להתמכרות של אנשים רבים, זיקק את השיטה שכיום, כל חברת משחקים קז'ואליים משתמשת בה: סחורות וירטואליות ובונוסים תמורת כסף אמיתי. זינגה לא המציאה את הגלגל, ויש אפילו טענות שנשמעות עד היום שהיא בנתה את פארמוויל על סמך קוד שנגנב ממשחק בשם myFarm. אולם, לזכותה ניתן לומר שהיא ידעה לזקק את העסק עד כדי מיצוי – היא גרמה לעשרות אלפי משתמשים לרכוש בכסף אמיתי דברים ווירטואליים מיוחדים להצבה בחווה שלהם, דברים שלא ניתן היה להשיג אותם בדרך אחרת: בניינים מיוחדים, עצים מיוחדים, צמחים, חיות ומה לא.

משחק רשת שבונה ערים. SimCity

אנשים שעד אותו יום נרתעו מרכישת משחקי קופסה מהמדף בחנות, במחירים של 30 ו-40 דולר, הגיבו היטב לשיטה הזו – מבחינת זינגה, כמובן – על פיה המשחק הראשי ניתן בחינם, אבל אם רוצים קצת יותר דברים או להתקדם יותר מהר, משלמים. זה עבד היטב במשך תקופה ארוכה וזה ממשיך לעבוד במידה מסוימת עד היום, אף על פי שאת הסחורות הווירטואליות מחליפים כיום בעיקר בונוסים שעוזרים לעבור שלבים במשחקי קז'ואל מתקדמים כמו, איך לא, קנדי קראש (Candy Crash).

מעבר למכירת החפצים הוירטואליים והבונוסים, זינגה למדה מהר מאוד איך להשתמש בכוח של פייסבוק עצמה כדי להגיע לעוד ועוד לקוחות. היא, וחברות אחרות אחריה, כמובן, השתמשה לצורך גיוס השחקנים החדשים בכמה זרועות: בונוסים מיוחדים לאנשים שהזמינו באופן ספציפי חברים שלהם מפייסבוק, שיבוץ משימות מיוחדות שהשלמתן דורשת עזרה של חברים וכמובן "זיהום" תזרים ההודעות הראשי של החברים בהודעות שקשורות ל-"הישגים" במשחק.

ממשחקי התפקידים הטובים ביותר בפייסבוק אי פעם. KingsRoad

ההצלחה של פארמוויל הביאה לפיצוץ. כאחד שעקב מקרוב אחרי התחום, ואף החזיק במשך כמה שנים בלוג שעקב אחרי התחום, התקשיתי לעקוב אחרי כל המשחקים ששוחררו במשך שבוע, ולעתים אפילו ביום אחד. מספר חברות, כולל PopOut המפורסמת בזכות הלהיט המשובח ועתיק היומין שלה, Bejeweled, אפילו המירו משחקים מתחום ה-PC לסביבה של פייסבוק – כמובן, עם התאמות מיוחדות שיגרמו לאנשים להושיט את היד לכיס שוב ושוב.

מעבר לכך שהרבה מאוד חברות חדשות חדרו לשוק הזה, הוא משך די מהר גם את תשומת ליבן של החברות הגדולות בשוק המשחקים הכללי. או אז התחיל עידן של השקעות גדולות במשחקי פייסבוק, אם לא ענקיות, כולל רכישות של חברות. אלקטרוניק ארטס (Electronic Arts), מהגדולות בחברות המשחקים בעולם, אם לא הגדולה ביותר, רכשה לדוגמה את PopOut המוזכרת לעיל כדי שתייצר עבורה משחקי קז'ואל, ובמקביל פתחה יותר מסטודיו אחד שייצר עבורה משחקים חדשים, כולל משחקי תפקידים והמרה של משחק ניהול העיר המפורסם SimCity לגרסה שמתאימה לפייסבוק.

אולי ה-משחק ה-להיט בכל שנות פייסבוק. Farmville

השקיעה המסוימת של המשחקים בפייסבוק, ואני מדגיש שמדובר בירידה שמורגשת אבל היא לא "רצחנית", הגיעה בגלל ההתחזקות של הטלפונים החכמים. אם פעם אנשים היו מחכים להגיע הביתה או למשרד כדי לשחק במשחקים הקלילים יותר או פחות הללו, עם ההתחזקות של הטלפונים והיכולת הגרפית שלהם, הם כבר עושים את זה בכל מקום, בכל עת ובכל מצב. מכיוון שכך, ומכיוון שיצרניות המשחקים הבינו לאן נושבת הרוח, הרבה מאוד מאמצים ומשאבים הופנו מפייסבוק לאנדרואיד (Android) ול-iOS. תהליך זה גם גרם לגוגל (Google) לסגור את מדור המשחקים ברשת החברתית שלה, גוגל פלוס (+Google), אבל האמת היא שהוא אף פעם לא ממש התרומם ולא היווה תחרות לפייסבוק.

השיטה שנבנתה בפייסבוק באופן כללי מנצחת גם כאן. על אף שלא מעט משחקים, בעיקר אלה שמציעים משחקיות ברמה של משחקי מחשב וקונוסולה, נמכרים כמות שהם, עדיין רוב משחקי הקז'ואל מוצעים בחינם, עם בונוסים לאלה שמוכנים לבצע רכישות קטנות.

האם זה אומר שעידן המשחקים בפייסבוק מתקרב לקיצו? ממש לא, ובטח שלא בקרוב. ההיפך – אפשר אפילו למצוא כמה משחקים ממש נהדרים ובנויים היטב, כל עוד אתם מוכנים ובנויים לתשלומים קטנים. ברוב המקרים, אפשר גם להסתדר בלי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים