לקראת עתירה לבג"ץ: "משרד האוצר ויתר על הפרטיות של אזרחי ישראל"

משרד האוצר פעל בניגוד לחוק בכך שחתם על הסכם עם גוגל ללא מכרז והפקיר לידיה את הפרטיות של האזרחים - כך טען עו"ד גיא אופיר, שמאיים בפנייה לבג"ץ אם ההסכם לא יושהה ● תגובת המשרד: "זה רק מזכר"

שר האוצר, יאיר לפיד

"משרד האוצר חתם על הסכם עם גוגל (Google) ללא מכרז, בניגוד לדין ותוך ויתור על פרטיותם של אזרחי ישראל", כך עולה ממכתב ששלח עורך דין לשר האוצר, יאיר לפיד. הוא ציין שאם המשרד לא ישהה את ההסכם בתוך שבועיים, הוא יעתור לבג"ץ.

עו"ד גיא אופיר, שכבר הגיש עתירה נגד שר האוצר, רשות המיסים, גוגל ופייסבוק (Facebook) בטענה שלא מוטל על שתי החברות מס בגין ההכנסות שלהן בישראל, מתייחס למזכר הבנות עליו חתם באחרונה שר האוצר ונכנס לתוקף בסוף השנה שעברה. המזכר מַתווה מסגרת לשיתוף פעולה בין הממשלה לגוגל ישראל בתחומים רבים, בהם חילופי ידע ומידע בתהליכי הכנת תוכנית אסטרטגית ובתשתיות הענן; קידום פרויקטים משותפים בתחום טכנולוגיית המידע והתקשורת בישראל; הגנת מידע והגנת הפרטיות; ושיתוף ידע וניסיון בנושא התפתחות שירותי ממשל זמין בעולם.

במכתבו הלין עו"ד אופיר על כך ששר האוצר בחר לחתום על ההסכם דווקא עם גוגל, שלדבריו מהווה "מעלים מס משמעותי במשק הישראלי". הוא טען כי הסעיף בהסכם לפיו "אין בזכר כדי ליצור מחויבות משפטית" אינו אלא מס שפתיים. לדבריו, העובדים הרלוונטיים – בין אם הם עובדי מדינה או לא (דוגמת אנשי תהיל"ה) – הונחו לפעול לפי המזכר.

"מדובר בשיתוף פעולה שבמסגרתו תהיה לגוגל זכות ראשונים ונגישות למידע רב האצור במערכות המדינה", בעל ערך כספי, מסחרי, שיווקי ועסקי רב, הוסיף עו"ד אופיר. הוא טען כי "רבות מחברות האינטרנט בישראל היו שמחות לקבל מעמד דומה לשיתוף הפעולה עם גוגל ואף היו מוכנות בתמורה לשלם על כך לאוצר המדינה".

לדבריו, "המתווה פוגע קשות בפרטיות אזרחי ישראל, שכן מידע שברשות המדינה, והיה סגור עד עתה בפני גוגל, ייחשף ללא דיון ציבורי. כמו כן, גוגל לא הוציאה עד היום רישיון למאגרי מידע, כנדרש ממנה, ובימים אלה מתנהלים הליכים משפטיים בנושאי הפרות דין כאלה על ידי החברה. מסמך המתווה נותן למעשה הכשר להתנהלותה הפוגענית שלה". הוא הוסיף כי במתווה מצוין ש-"תיבחן ותישקל האפשרות" שמימוש שיתוף הפעולה יבוצע במשרדיה של גוגל בתל אביב וכי "אין זה ראוי שעובדי המדינה יתארחו במשרדיה של חברת ענק מסחרית", בפרט אם מנוהלים נגדה הליכים משפטיים.

במכתבו ציטט עו"ד אופיר את דבריו של לפיד בנוגע להסכם, שאמר כי "חדשנות מערכתית היא המנוע המשקי שמייצר כלכלה שבה מעמד הביניים הוא המרכז. החיבור בין אינטרנט לממשלה מביא לקיצור וייעול תהליכים ביורוקרטיים עבור אזרחים ועסקים קטנים ובינוניים, אך יותר מכך, העידן הדיגיטלי מחייב שקיפות שהכוח הכי חזק שלה הוא קידום תחרותיות".

עו"ד אופיר טען כי "שר האוצר מדבר על שקיפות וקידום תחרותיות ובו בזמן חותם בניגוד לדין על הסכם עם גורם בינלאומי, במקום לעשות זאת על פי דין ומול חברות ישראליות רבות, שבין השאר מסוגלות לייעץ בנושאי אנדרואיד (Android), מיחשוב ענן, HTML5 ו-Mobile Web".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "מדובר במזכר הבנות בלבד, שעוסק בקידום ממשל זמין וחדשנות טכנולוגית במגזר הציבורי. לא מדובר בהתקשרות ואין למזכר ההבנות כל היבט מיסויי או מסחרי". במשרד ציינו כי הוא חתם בתחילת השנה שעברה על הסכם דומה עם מיקרוסופט (Microsoft) וכי הוא "מזמין חברות גלובליות נוספות למסד שיתופי פעולה דומים ברוח זו". לדבריהם, "פנייתו של עו"ד אופיר לא הגיעה ללשכתו של שר האוצר וכשתגיע, נשמח לטפל בה".

טרם נתקבלה תגובת גוגל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים