השבוע שהיה

מארק צוקרברג ראה שהצעירים נוטשים את הרשת החברתית שלו לטובת ווטסאפ - אז הוא החליט פשוט לקנות אותה ● השאלה היא האם רמת הבטיחות שבגללה ברחו הצעירים מפייסבוק ונמצאת באפליקציית המסרים המיידיים תישאר כפי שהייתה ● וגם: המדינה מתנגדת לביטקוין כי אין לה שליטה עליו, אבל היא לא תוכל לעשות זאת לאורך ימים

העסקה בין פייסבוק לווטסאפ: החיפוש אחר האזור הבטוח

עסקת פייסבוק-ווטסאפ היא לא עוד אקזיט אחד גדול, היא אולי ה-אקזיט ה-גדול של התקופה האחרונה. הרכישה הענקית שביצע מארק צוקרברג מהווה למעשה הוכחה נוספת לכך שמשהו השתנה בהרגלי הצריכה של הגולשים, בעיקר הצעירים שבהם. אלה מעדיפים את ווטסאפ (WhatsApp), שמבוססת על הודעות אישיות או לקבוצות סגורות, לעומת פייסבוק (Facebook), שבה הפרסום הוא לכולם וגם הסבתא שלהם יכולה לעשות להם Like.

ברמה העסקית, הצעד של צוקרברג מובן מאליו. הוא מבין שרשתות כמו ווטסאפ, שבהן הגולשים שלו מסתובבים, יכולות לאיים על האימפריה שלו ומאחר שאין לו בעיה של כסף, הוא פשוט קנה את אותו "איום". מעניין אם זה היה בשיחת טלפון לילית, כפי שטוענים שנעשה כשצוקרברג רכש את אינסטגרם (Instagram).

הדבר המדאיג שנובע מהעסקה הזו הוא ההבנה, אולי גם של פייסבוק עצמה, שהרשת החברתית איננה פלטפורמה כל כך בטוחה. הסיבה העיקרית שצעירים רבים ברחו מפייסבוק אל ווטסאפ הייתה כי הם חיפשו אכסניה בטוחה, מוגנת יחסית, שתאפשר להם לנהל את חיי החברה והקהילה הווירטואליים שלהם. בגלל גודלה של פייסבוק, היה לנבלים, פושעים, ילדים שהתנכלו לחבריהם לכיתה ובמיוחד לפדופילים קל ומזמין להשתמש בפלטפורמה הזאת. כמות ההטרדות, התקיפות והשימוש הפוגעני שעשו אותם קרימינלים באמצעות הרשת החברתית הפופולרית הולכת וגדלה משנה לשנה. אותם צעירים מודעים היטב לסכנות האורבות להם בפייסבוק ולכן מצאו מפלט בווטסאפ. שם הם יכולים להגדיר מראש ובקלות את חבריהם לרשת, לנדות ולגרש את כל מי שמאיים או לא מוצא חן בעיניהם. לא שהמעבר שיפר את רמת התרבות והתקשורת של אותם צעירים, אבל זה כבר שייך לתחום החינוך.

החיבור בין ווטסאפ לפייסבוק מותיר כמה שאלות פתוחות שמטרידות את הגולשים: האם סביבת הווטסאפ תמשיך להיות בטוחה? האם המידע שיזרום בה כעת יהיה שקוף לכל הגולשים בפייסבוק? איך החיבור בין שתי הפלטפורמות ישפיע על רמת הבטיחות של הגולשים – הילדים ומבוגרים?

לא יהיה זה מופרך להניח כי צוקרברג לא ייתן תשובות מספיקות לאתגרים אלה. אותם גולשים שנדדו מהרשת החברתית שלו אל ווטסאפ ימשיכו לחפש מסגרות אחרות, דומות לה, במסגרת החיפוש הטבעי אחרי מקום מוגן ובטוח לצ'וטט ולהעביר בו מסרים בין בני אדם. כך שייתכן שיש גם קוץ בתוך האליה. האמנם? ימים יגידו.

למה המדינה מפחדת מביטקוין?

ההודעה הדרמטית של בנק ישראל ומשרד האוצר לפיה הביטקוין (Bitcoin) מסוכן ואינו הילך חוקי בישראל עשתה למטבע הווירטואלי הזה את השירות הטוב ביותר שהוא יכול היה לצפות לו. עצם ההתייחסות של הרגולטור לנושא מוכיחה כי ביטקוין אינו משהו אמורפי, הוא לא גחמה של גאוני מחשב בודדים אלא תופעה שהולכת ומתפשטת. נכון שישראל היא לא המדינה הראשונה שיוצאת נגד המטבע הזה, וגם לא האחרונה, אבל נדמה שהסחף הזה לא יעצור את הסחף הגדול יותר – הביטקוין.

צריך להדגיש שהנימוקים שמופיעים בהודעת הרשויות נכונים אבל לא ייחודיים לביטקוין. הם נכונים לכל צורת תשלום שמבוססת על סחר-מכר בין בני אדם. אותם מלביני הון ועבריינים אחרים, כולל טרוריסטים, שמהם פוחדת הממשלה פועלים גם בשוק המטבעות הקונבנציונלי. האם יעלה על הדעת שהמדינה תאסור על שימוש במטבע בינלאומי מסוים רק מאחר שעבריינים משתמשים בו?

כמו בכל המצאה טכנולוגית, גם בביטקוין יש אמצעי הגנה ויש דרכים לשמור על המטבע, אם רק עושים את הדברים הנכונים. אבל את המדינה מטריד משהו אחר, הרבה מעבר לכלכלה: החשש מאיבוד שליטה, מעקב ובקרה אחרי הכסף שלנו, ולמעשה – מעקב אחרי כל פעולה שלנו. הביטקוין הוא מטבע שנסחר מתחת לעיני הרשויות וגם מגדיל את מימד הסיכון של המשתמש. אולם, גם מי שמשקיע את מיטב כספו במניות או באופציות לוקח סיכון מסוים, ויכול להיות שאלה יצללו בסופו של דבר.

המדינה לא תוכל להילחם בביטקוין לאורך ימים. כל מטבע מבוסס על אמון בין שני צדדים, בין אם הוא וירטואלי או פיזי. לא יהיה זה מפתיע לגלות שחלק גדול ממשתמשי בביטקוין עושים זאת משום שקצה נפשם מהמונופול שקיים בין המערכת הבנקאית, רשויות החוק וגורמים נוספים. ודאי שלא כל מי שבוחר באופציה שלא כוללת את הגורמים הללו הוא עבריין בפוטנציה.

השורה התחתונה: ביטקוין הוא לא רק מטבע אלא גם ביטוי לתנועת מחאה גלובלית שרוב אנשיה הגונים וכל מה שהם מחפשים הוא כלי מסחר ניטרליים, שיאפשרו להם להגדיל את מחרב הפעילות שלהם, להרוויח או להפסיד, מבלי שאף אחד יעקוב אחריהם. בשבוע הבא יתכנסו מומחי הביטקוין בישראל ומומחים מהעולם לכנס מקצועי ראשון שעורכת קבוצת אנשים ומחשבים. ניתן יהיה לקבל שם מידע על המטבע שמסעיר את העולם, כולל טיפים ועצות חשובות איך לשמור עליו ולהתגונן מפני נוכלים. כדאי לבוא.

מתעניינים במטבעות וירטואליים? הירשמו לכנס הביטקוין של איגוד הביטקוין הישראלי ואנשים ומחשבים

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים