על הקשר בין החלטה עסקית וניתוח להסרת כליה

אף אחד מאיתנו לא יחשוב אפילו על ללכת לרופא עיניים כדי לקבל ממנו עצות בנוגע לפטריות ברגליים, אבל עדיין אנחנו מרגישים בנוח לבקש מעורכי דין שמתמחים בתעבורה, לעבור בשבילנו על חוזה עבודה ● עומר ניר-הוד נותן לנו מבט עומק על תפקידו של עורך הדין מול הלקוח

שנייה של הקדמה…
לאחר שנים כמנכ"ל ובעלים בשוק ההייטק, מוזר לי לחזור לשוק מזווית אחרת. אבל אני מקווה שמזווית זו אצליח לתת לכם, הקוראים, בינכם מנמ"רים, מנכ"לים ובעלי תפקיד בחברות, יזמים, עובדים מהמניין, ומהצד השני – כל אחד מכם כעובד, וגם כבעל משפחה שדואג לנכסיו הפרטיים, מבט וידע, גם אם על קצה המזלג, בסוגיות משפטיות שרלוונטיות לכל אחד מאתנו, בתחומי התאגידים והחברות, בתחומי העבודה, הקניין הרוחני, וקצת גם נדל"ן ומיסוי רלוונטיים.

המדור יוזן מנושאים ורעיונות שאני חושב שחשוב שאתם כבעלי תפקיד, עובדים ואנשים תדעו, ומשאלות שלכם – להן אשתדל להשיב בצורה המיטבית, ואני מזמין אתכם לשלוח לי שאלות ונושאים לטורים למייל שלי: [email protected].

ועכשיו, לטור!

את הטור הראשון בחרתי לייחד לדבר שבדרך כלל לא חושבים עליו – התפקיד של עורך הדין עבור הלקוח, והמלכודת שמובנית בכך.

אין אחד מאתנו שייתן לרופא המשפחה שלו לעשות לו ניתוח לב, או אחת מאתנו שתלך לרופא ריאות לבדיקה גניקולוגית, אבל כשזה מגיע לתחום המשפט, שהוא מבחינות רבות לא פחות מסובך, האבחנה לפתע נעלמת, ועורך דין החברה, שיתכן שהוא מעולה כ"רופא כללי" יתעסק לפתע בהסכמי רכש חברות, או ביצירת מבנה תאגידי נכון, או שהבן דוד שלכם שהוא עורך דין (ומתעסק בכלל בתאונות דרכים), יכתוב לכם בכובעו הפרטי את ההסכם לקניית דירתכם החדשה.

מקצוע עריכת הדין מקיף תחומים שונים. אין לי אישית מושג איך מגנים על לקוח בתחומי המשפט הפלילי, אין לי שום ניסיון בלקיחת זוג לגירושין ואני גם לא אתיימר לעשות זאת. אבל יש משהו מבלבל בעובדה שגם על דלת עורך דין במשרדי, וגם על דלתו של אותו עורך דין במשרדו שעוסק בגירושין נכתב "עורך דין", ולא "מומחה למחלות עור", או "מומחה אף אוזן גרון".

אמרה לי פעם עורכת דין חכמה, בימים שהייתי מנכ"ל: "תפקידו של עורך הדין הוא לציין ולהגדיר בפני היזם או המנכ"ל את כל הסכנות שעומדות בפניו בעסקה כלשהיא. אבל אם המנכ"ל היה מאמץ את כל ההמלצות של עורך הדין, ונמנע מכל הסכנות הללו, לא היתה לו עסקה, וגם לא עסק". תפקיד עורך הדין לדעת להציג בצורה נכונה ובהירה בפני מקבלי ההחלטות בארגון, או בעולם הפרטי, את הסכנות שבמעשה מסוים, ואם אותו אדם או בעל תפקיד מחליט להיכנס לעסקה, להגן עליו ככל האפשר ממירב הסיכונים, אבל אסור, לטעמי באיסור מוחלט, שבגלל עורך דין תתפוצץ או תתבטל עסקה – עורך הדין הוא לא מקבל ההחלטות בארגון – בשביל זה יש מנכ"ל או מנהל. ותפקיד עורך הדין הוא לתת לו רוח גבית להחלטותיו.

ופה מגיעה הבעיה, כש"רופא עור" צריך לתת למנכ"ל חוות דעת בנושא של "הוצאת כליה" (וזאת בלי לזלזל ברופאי עור כמובן), אבל הרי מטבע הדברים תראה אותה "הוצאת כליה" לאותו רופא עור כמשהו מורכב ומסובך, שעלול לגרום לבעיות, ולכן אולי כדאי למנכ"ל מראש להימנע ממנו. והנה הגענו למצב בו חוות דעת עורך דין, שמונעת מחוסר ידע, תביא להשמדת עסקה, ואת המנכ"ל להמשיך להסתובב עם "כליה כואבת".

תאמרו ישר – "אבל אצל עורך הדין שלנו זה לא כך". הוא מומחה (כתוב לו על הדלת "עורך דין", זוכרים?). הוא יודע. תעזבו רגע את העובדה שהוא מקבל כסף על העצה שלו, ושאם הוא יגיד לכם שהוא אינו יודע אתם עלולים ללכת למישהו אחר, והוא עלול לאבד את הלקוח שלו – הנחת הבסיס שלנו היא שאותו עורך דין הינו אדם ישר, ולכן זה לא גורם שמשחק כל תפקיד מבחינתו. אבל אותו עורך דין מרגיש מחויב לכם לעשות כמיטב יכולתו. באמת להגן עליכם. לכן למרות שהוא "רופא עור" הוא באמת יסתכל על הצילומים של הכליה וינסה לחוות דעה מקצועית ככל יכולתו. דווקא בגלל שאכפת לו. ודווקא בגלל זה חוות הדעת שלו תראה שחורה משחור, פשוט כי זה לא משהו שהוא בא ועושה עשרה כאלה כל יום, ולכן סביר שחוות הדעת שלו תשמיד את העסקה. ורק אם במקרה תתקלו איפשהו ב"רופא כליות" והוא יגיד לכם, "מה אתם מדברים, זה בכלל ניתוח של רבע שעה עם הרדמה מקומית ואחרי שעתיים אתם נוסעים הביתה" יש סיכוי שהעסקה תצא לפועל.

אז מה השורה התחתונה? קודם כל, תוודאו שאם אתם רוצים להוריד כליה, אתם הולכים ל"מומחה לכליות" ולא ל"מומחה אף אוזן גרון", ושנית, תמיד אפשר לבקש חוות דעת נוספת – הגישה הבסיסית צריכה להיות שעניינים משפטיים לא צריכים להשפיע על קיום או אי קיום עסקה, ובדרך כלל יש פתרונות משפטיים יצירתיים שיפתרו את הבעיה.

הכתוב במדור זה לא נועד בשום מקרה ומצב להחליף יעוץ משפטי מסודר. אין להשליך בשום מקרה מהכלל למקרה פרטי, ובכל מקרה פרטי בו מדובר יש לבדוק את הנתונים הספציפיים ולקבל החלטות בהתאם.

עומר ניר-הוד, כיום משפטן במשרד עו"ד שנברגר ושות', מתמחה במשפט תאגידי, מיסוי חברות, מיסוי בינלאומי, זכויות יוצרים ודיני עבודה (www.sba-law.co.il). בעברו, יזם ואיש עסקים מהמובילים בישראל, בעלי קבוצת דטהסייף, רשת DMO, רשת אקסלנט. תחת כנפיו היו חברות סטארטאפ, חברות הייטק, מפעלים מסורתיים, חברות שיווק ושיווק אינטרנטי, מיזמים בארץ והנפקות בחו"ל.

עומר ניר-הוד "חצה את המתרס" וכיום משולחנו במשרד עורכי הדין נותן ראייה שונה וייחודית, של מי שהיה בצד העסקי והיום נותן את האספקט המשפטי.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אבי

    כמדומני כבודו היה מנכ"ל שיום אחד השאיר אחריו שובל של עובדים בלי פיצויי פיטורין , עשרות ספקים להם עד היום חייב כסף , לא בדיוק הצליח עם דטה סייף-אקסלנט ו DMO

אירועים קרובים