עו"ד יהונתן קלינגר: "הביטקוין לא רק יערער מערכות – הוא יחליף אותן"

המטבע הווירטואלי מאפשר להחליף פעולות שמתבצעות במערכות שונות בפעולות אונליין, אמר עו"ד קלינגר בכנס של איגוד הביטקוין הישראלי ואנשים ומחשבים ● הוא ציין כי "ניתן להשתמש ברשת הביטקוין כבר כיום כדי להחליף לא מעט פונקציות מרכזיות, וזה, הרבה יותר מכל דבר, מאיים על ההגמוניה הפיננסית של הגורמים החזקים במשק"

עו"ד יונתן קלינגר, היועץ המשפטי של התנועה לזכויות דיגיטליות. צילום: קובי קנטור

"הביטקוין לא רק יערער את המערכת הבנקאית, הוא יכול להחליף אותה ואת המערכת המשפטית בתחומים כגון מתן הוכחה לאחזקת מניות בחברה, לצורך השתתפות באסיפת בעלי מניות", כך אמר עו"ד יהונתן קלינגר, פעיל למען זכויות אדם בעולם הדיגיטלי וחברה חופשית. הוא דיבר במסלול למתקדמים בכנס הביטקוין הראשון בישראל, שהפיקו איגוד הביטקוין הישראלי ואנשים ומחשבים. הכנס התקיים במלון שרתון בתל אביב.

לדברי עו"ד קלינגר, "הביטקוין מערער את מקצוע עריכת הדין, למשל בכל הנוגע להוכחת צוואה, שהיא אחת הבעיות שיש כיום לעולם המשפט. אם הצוואה לא הופקדה, היורשים הפוטנציאליים מתחילים להתווכח מי מהצוואות נעשתה מתי. הביטקוין יכול לפתור את זה: במקום להפקיד אותה אצל רשם הירושות או בכספת של משרד עורכי דין, האדם מבצע עסקה באמצעות המטבע הווירטואלי. הוא חותם את העסקה עם ארנק הביטקוין שלו ושולח סכום מזערי לכתובת ביטקוין שמהווה Hash (מיצוי קריפטוגרפי) של הטקסט בצוואה. כעת, כל מי שרוצה להוכיח שצוואה מסוימת התקיימה ביום מסוים עם טקסט מסוים, יכול לעשות זאת אם יש לו את הטקסט של הצוואה. אתר Proof of Existence מאפשר את זה כבר כיום, על רשת הביטקוין".

"ניתן לעשות את אותו הדבר עם רישומים של זכויות יוצרים", הוסיף. "כיום, כאשר אמנים רוצים להוכיח שהם יצרו יצירה מסוימת ביום ובשעה מסוימים, הם מפקידים את היצירה בידיים נאמנות או שולחים אותה לעצמם בדואר רשום. לכל הדברים האלה יש עלויות. עולה השאלה: מדוע בכלל לעשות זאת כשיש טכנולוגיה שמאפשרת את זה?"

"עוד בעיה שרשת הביטקוין יכולה להציע לה פתרון: לא מזמן תוקנו תקנות ניירות ערך שמאפשרות הצבעה אלקטרונית בחברות ציבוריות. המטרה הייתה טובה: לאפשר למחזיקי המניות שעד היום לא הטריחו עצמם לאסיפות כלליות להשתתף בתהליך ההצבעה. אולם, אותם בעלי מניות מחזיקים אותן, בדרך כלל, באמצעות הבנקים. לכן, כדי לאפשר את הפעולה, נדרשים הבנקים להעביר את פרטי בעלי המניות לחברות הציבוריות. כמובן שמדובר בפגיעה קשה בפרטיות של אנשים מסוימים, וצריך לפתור זאת", הוסיף.

"אם נחזור לעקרון ה-Proof of Existence שאנחנו מכירים: דמיינו שהחברה הציבורית לא תנפיק מניות, אלא ביטקוין. כלומר, תיקח ביטקוין ותחלק אותו לכל בעלי המניות. כל אדם שמחזיק שבריר יוכל להצביע באמצעות שליחתו לכתובת מסוימת. זה מתאפשר על ידי צביעת המטבעות ומונע זיופים בהצבעות", אמר עו"ד קלינגר. הוא ציין כי "באותה הדרך ניתן להצמיד ביטקוין לכל גוש/חלקה ולהחליף את רשם המקרקעין. בעצם, ניתן להשתמש ברשת הביטקוין כבר כיום כדי להחליף לא מעט פונקציות מרכזיות, וזה, הרבה יותר מכל דבר, מאיים על ההגמוניה הפיננסית של הגורמים החזקים במשק".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים