הסטארט-אפיסטים הישראלים ממשיכים להיות אופטימיים, בעיקר בתחום המובייל

המגמות שהחלו בשנה הקודמת יימשכו: היזמים יוסיפו להאמין שהאקזיט מעבר לפינה ותחום המובייל ימשיך לככב בקרב הסטארט-אפים וקרנות ההון-סיכון ● היזמים הוותיקים פסימיים יותר וחברות בשלבים הראשונים מתאפיינות באופטימיות מתעתעת ● וגם: איזו הטבה מהמדינה היזמים רוצים לקבל?

04/03/2014 15:37

האופטימיות והמובייל – אלה שתי המגמות שיאפיינו את קהילת הסטארט-אפים הישראלית ב-2014, על פי סקר היזמים של פירמת BDO-זיו-האפט. מדובר בהמשך המגמות שרווחו ב-2013, בעיקר לאור האקזיטים המרשימים של ווייז (Waze) לגוגל (Google) ושל טראסטיר (Trusteer) ליבמ (IBM).

מהסקר עולה כי רוב הנשאלים – 65% – לא סבורים שיש אינפלציה במספר הסטארט-אפים והיזמים. הם אף ציינו כי בשני תחומים צריכה כמות הסטארט-אפים להתרחב: האינטרנט ומדעי החיים. לעומת זאת, ובמפתיע, הם סבורים כי בתחומי המובייל והתשתיות יש מספר רב מדי של שחקנים ומתחרים.

80% מהיזמים ציינו שתחום המובייל, על שלל הסמארטפונים, הטאבלטים והפאבלטים, הוביל את התעשייה וקיבל את האמירה החזקה ביותר בה בשנה החולפת, כשמאחוריו האינטרנט. 44% מהם צופים כי המגמה תימשך בחודשים הקרובים ואופטימיים גם לגבי מימושים ואקזיטים.

לעומת זאת, בתחומי האינטרנט והתוכנה ניתן לראות עמידה במקום – נתון מפתיע לאור העובדה שבשנים הקודמות הם שידרו אופטימיות גבוהה וריכזו את עיקר הפעילות. הסקר מראה כי ישראל מאבדת את היתרון שהיה לה לאורך השנים בתחום התוכנה, כשהודו מאיימת על מעמדה. בתחום התשתיות והשבבים, שהיקף המיזמים בו נמוך ממילא, ומורגשת צניחה משמעותית.

התחזית של הסטארט-אפיסטים הישראליים: האקזיטים והמימושים יימשכו השנה. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

הסקר מצביע גם על סיכויי ההצלחה לפי הניסיון של היזם. מהתוצאות עולה כי ככל שהיזם מנוסה, כלומר השתתף בעבר במיזמים וסטארט-אפים אחרים, כך הוא סבור שפוחתים סיכוייו להצלחה ולמימוש. 15% מהנסקרים שעובדים בימים אלה בסטארט-אפ הראשון שלהם השיבו כי יגיעו לשלב מימוש, בעוד שרק 11% מהמשיבים שזו הפעם הרביעית ויותר בה הם "בדרך לאקזיט" סבורים שהמכירה המיוחלת אכן תבוא. הסברים אפשריים לכך הם תהליך השחיקה שעובר על היזמים במהלך שנות העבודה או התפכחות, לאור ריבוי הקשיים והיריבים. כמו כן, ניתן להניח שהגיל והמצב האישי של היזם משפיעים אף הם.

יניב כהן, שותף וראש אשכול טכנולוגיה וגלובל ב-BDO-זיו-האפטלא כך הדבר גם בניתוח סיכויי הצלחה לפי שלב הסטארט-אפ. ניתן לראות כי בשלבי הפיתוח יש ירידה באופטימיות והם מנבאים לעצמם אחוזי הצלחה נמוכים בהשוואה לסטארט-אפים שנמצאים בשלבים אחרים, מתקדמים יותר. בקרב יזמים שנמצאים בשלבי ה-SEED והמכירות יש אופטימיות גבוהה יותר (למעלה מ-70%). לעומת זאת, היזמים שנמצאים בשלבי המכירות אופטימיים פחות – 60% מהם עדיין סבורים שסיכויי ההצלחה אינם מעל 5%. שלב הפיתוח R&D המתקדם (לפני התחלת המכירות) הוא השלב המאתגר, עם סיכויי הכישלונות והפסקת הפעילות הגבוה ביותר מכל השלבים, ולכן ניתן לראות כי רמת האופטימיות של היזמים שנמצאים בו היא הנמוכה ביותר מכל השלבים.

שאלה נוספת שעלתה בסקר היא: לאיזה סיוע מצפים היזמים מהמדינה? מבין האופציות שהוצעו, מחצית מהנשאלים מעוניינים בהטבה של פטור ממס על כספי מימושים המושקעים בחזרה בתעשיית ההון-סיכון. רוב היזמים המגיעים מתחום המובייל (54%) מעדיפים פטור ממס על כספי מימושים שחוזרים לתעשייה. הנתון דומה גם בתחום התשתיות/תקשורת/שבבים: כ-50% מהם מעוניינים בהטבת הורדת מיסים על מימושים. לעומתם, בתחום ה-IT, כ-53% מעוניינים בהטבות בהוצאות שכר. כנראה שהסיבה לכך היא היקף המועסקים בו.

יניב כהן, שותף וראש אשכול טכנולוגיה וגלובל ב-BDO-זיו-האפט, אמר כי "הטכנולוגיה היא התעשייה של ישראל, הקטר של המשק ובה טמון הפוטנציאל העתידי של המדינה. כמות ההצלחות בתחום ההיי-טק בישראל היא פנומנלית ברמה עולמית ומדינות אחרות מנסות לחקות אותנו. יש ציפייה של היזמים מהמדינה להגדיל את התמיכה בענף ואת הסכומים שמועברים למדען הראשי. במסגרת הסקר בחנו את החלופות ועולה בצורה מובהקת האמירה מצד היזמים כי הם ישמחו אם המדינה תיצור מנגנונים בהם היא תעודד את הקטנת שיעור המס על המימושים, כאשר במקביל הם יתחייבו להעביר חלק גדול מהמימושים חזרה כהשקעה בתעשייה. גדילה של המשאבים היא קטליזטור משמעותי בהתפתחות הענף והמשך חיזוקה של ישראל כאחת ממעצמות ההיי-טק בעולם".

יש לכם סטארט-אפ מעניין? חושבים שכדאי לקוראים שלנו לדעת עליו? צרו איתנו קשר

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים