ליאור בן פרץ, סלברייט: "כל מה שצריך לעשות כדי לשלוף מידע הוא לחבר את הטלפון וללחוץ על כמה מקשים"

העובדה שהטכנולוגיה שמשחזרת מידע ממכשירים ניידים סייעה לשחרורו של החשוד לשעבר ברצח בברנוער מעלה שאלות רבות ומטרידות ● ליאור בן פרץ, סמנכ"ל המוצרים של סלברייט, אחת החברות העוסקות בתחום, מסביר על טכנולוגיות לזיהוי פלילי

מקרה הרצח בברנוער נמצא בכותרות כבר תקופה ארוכה. את הפרטים כולנו יודעים – מאותה שבת נוראית בה נרצחו ניר כץ וליז טרובישי ז"ל ועד לשחרור של חגי פליסיאן, עד לא מכבר החשוד העיקרי ברצח, ממעצר, על אף ש-"ראייה" בתיק נחזתה ל-"הודאה" שלו ברצח. טכנולוגיה חדשה חשפה את העובדה שהראייה הזאת בושלה על ידי עד המדינה, ולכן המשטרה לא יכולה הייתה להחזיק עוד את פליסיאן במעצר והפרקליטות חזרה בה מכתב האישום נגדו.

עד המדינה בפרשה הטעה את פליסיאן ובהתכתבות ווטסאפ (WhatsApp) ביניהם ביקש ממנו להודות ברצח, כדי לסחוט את שאול גנון. ההתכתבות המדוברת נמחקה, אולם טכנולוגיה שגורמי החוק השתמשו בה הצליחה לשחזר אותה. מי מייצר את הטכנולוגיה? היכן היא מיוצרת? והכי חשוב – האם המידע שמצוי בסלולרי של כל אחד מאתנו חשוף לכל מי שיחפוץ בכך, או לפחות לכל מי שיש לו את הטכנולוגיה הזו? אלה כמה שאלות מעניינות שעולות בעקבות הפרשה.

אחת החברות שמייצרות טכנולוגיות לזיהוי פלילי היא סלברייט הישראלית. ליאור בן פרץ, סמנכ"ל המוצרים של החברה, ניאות להסביר מעט על היכולות שלהן, אולם אמר כי "אנחנו לא יכולים להתייחס לפרשה עצמה". סלברייט היא חברה ישראלית שהוקמה ב-1999, ומשרדיה הראשיים יושבים בפתח תקווה. לחברה מפעל בקריית מלאכי וסניפים נוספים בגרמניה, ארצות הברית, ברזיל וסינגפור.

סלברייט החלה מקו של מוצרים טכנולוגיים מתקדמים, מהסוג שמשמש חברות סלולר להעביר מידעים מזיכרונות של מכשירי טלפון אחד לשני ולביצוע בדיקות למכשירים. "סביר להניח שהרבה מאוד אנשים שיש להם מכשיר סלולרי עברו דרך מכשיר שלנו פעם אחת לפחות", אמר בן פרץ.

בשנת 2007 עברו שתי תמורות מעניינות על החברה – הם נקנו על ידי סאן קורפוריישן (Sun Corporation) היפנית, וכמו כן הם יצאו לראשונה בקו מוצרים חדש – זיהוי פלילי (Forensic), מה שאומר שבחברה מיוצרים המון פריטים שבוודאי אפשר לראות בתוכניות טלוויזיה כמו CSI.

"למכשירים שלנו יש את היכולת לעקוף סיסמאות של סמארטפונים מתוצרת LG ,HTC, סמסונג (Samsung) וחברות רבות נוספות, וגם אנחנו נעזרנו בקדמת הטכנולוגיה. הצלחנו אף לייצר טכנולוגיה שמסוגלת לספק העתק פיזיקלי מלא של בלקברי (BlackBerry) מסדרות 8,000 ו-9,000, ובין השאר לשלוף מהמכשיר מידע כמו BBM מחוק ומיני מידע אחרים", מספר בן פרץ על היכולות הטכנולוגיות של מכשירי החברה.

"מכיוון שהמוצרים שלנו משמים לאכיפת חוק, והלקוחות שלנו מגיעים מרשויות חוק שונות, החלק של ה-UI (ממשק המשתמש) הוא פשוט יחסית. כל מה שצריך לעשות זה לחבר את הטלפון בכבל למערכת שלנו וללחוץ על מספר מקשים כדי לבצע את השליפה", מסביר בן פרץ את התהליך ומוסיף כי "מאוחר יותר, לוקחים את החומר לכלי ניתוח שרץ על מחשב. הכל קורה בלחיצת כפתור, ולאחר מכן מוצג לך דו"ח של המידע כמו רשימת אנשי הקשר, רשימת אנשי הקשר המחוקים, יומן שיחות שהתבצעו, אימיילים, תמונות, מיקומים, צ'טים אחרונים ומגוון רחב של מידעים שיש בסמארטפון".

כשבן פרץ נשאל לגבי שאלת החוקיות של השימוש במכשיר, הוא מסביר שזה לא מעניינה של החברה: "אנחנו חברה של מוצרים טכנולוגיים, שמוכרת במעל 100 מדינות. על המשתמש לשמור על חוקיות – אם צריך צו בית משפט או מה מותר ומה אסור לחוקר לקרוא בסמארטפון. יש מדינות שבהן אסור לחוקר לקרוא הודעות בסטטוס Unread".

לסלברייט, כאמור, לקוחות מקרב רשויות החוק בכל העולם, בהם כוחות המשטרה הקנדית, המאונטיז (אלה עם החליפות האדומות והכובעים רחבי השוליים), שבמשך שנתיים השתמשו בטכנולוגיה של החברה לכל מקרה רצח שחקרו. אתר החברה מלא בסיפורים של אנשי כוחות חוק שונים שמספרים על מקרים שבהם הטכנולוגיה עזרה להם.

"אנחנו נחשבים למובילים בשוק, ומכרנו כבר מאות אלפים מוצרים בשני הקווים שלנו, כול יוצרו במפעל שלנו בקרית מלאכי, וכולם פותחו במרכז המו"פ בפתח תקוה", מסכם בן פרץ.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים